لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۴

ادعای ولادیمیر پوتین: ضدحملات اوکراین شکست‌ خورده است


پوتین در جمع خبرنگارانی که اخبار جنگ را پوشش می‌دهند
پوتین در جمع خبرنگارانی که اخبار جنگ را پوشش می‌دهند

رئیس‌­جمهور روسیه روز سه‌شنبه ۲۳ خرداد مدعی شد که ضدحملات گسترده اوکراین در هیچ جبهه‌­ای موفقیت‌آمیز نبوده و تلفات این کشور ده برابر تلفات روسیه بوده ­است.

ولادیمیر پوتین در ملاقات با خبرنگاران جنگی و وبلاگ­‌نویسان نظامی روسیه که دیدار آن‌ها از تلویزیون پخش شد، افزود که ضد­حملات اوکراین از روز ۱۴ خرداد (۴ ژوئن) آغاز شد.

او ادعا کرد که در جریان این نبردها بیش از ۱۶۰ تانک و بین ۲۵ تا ۳۰ درصد از خودروهای زرهی و نظامی که ارتش اوکراین از کشورهای ديگر دریافت کرده ­است نابود شدند و در مقابل، ارتش روسیه فقط ۵۴ تانک از دست داده است.

آقای پوتین افزود اوکراین با موشک‌اندازهای «هیمارس» که از آمریکا دریافت کرده، عمدا سد کاخوفکا را منهدم کرد و این اقدام باعث تضعیف ضد­حمله اوکراین شد.

رئیس­‌جمهور روسیه افزود تهاجم نظامی به اوکراین که کرملین آن را «عملیات نظامی ویژه» می‌­نامد ممکن است متناسب با شرایط متحول شود، ولی مشخصات اساسی آن تغییر نخواهد­ کرد.

او در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد که روسیه باید به شکل موثرتری با عوامل دشمن مقابله کند و دفاع در برابر حملات در عمق خاک کشور را بهبود دهد، ولی در­حال حاضر اجرای مقرراتی نظير حکومت‌ نظامی ضروری نیست.

او افزود: «برای اعلام حکومت‌نظامی و یا اجرای مقررات ویژه در کشور هیچ دلیلی وجود ندارد. در­ حال حاضر چنین اقداماتی ضروری نیست.»

ساعاتی قبل از این اظهارات پوتین، اوکراین اعلام کرد در تازه‌ترین رشته از حملات موشکی روسیه که بامداد سه‌شنبه رخ داد ده غیرنظامی در شهر کریفی‌ریه کشته شدند.

به گفته مقامات محلی، یکی از شش موشک شلیک‌شده به ساختمان مسکونی پنج طبقه در مرکز کریفی‌ریه اصابت کرد.

شهر کریفی‌ریه در استان دنیپروپتروفسک در شرق اوکراین که تا پیش از شروع جنگ روسیه علیه این کشور حدود ۶۰۰ هزار تن جمعیت داشت، زادگاه ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌‌جمهور اوکراین، است.

وزارت دفاع اوکراین روز ۲۳ خرداد همچنین مدعی شد روسیه در مناطقی از دونتسک که توسط ارتش اوکراین «آزاد شده»، یک سد دیگر را «منفجر کرده است».

اوکراین مدعی است سد کلیوچوا روی رودخانه موکری‌یالی که در مسیر پیشروی احتمالی نیروهای اوکراینی قرار دارد، «منفجر» شده تا از سرعت پیشروی این نیروها جلوگیری شود.

رئیس‌جمهور اوکراین روز ۲۰ خرداد از آغاز «ضد حمله و عملیات دفاعی» این کشور برای بازپس‌گیری قلمرو تحت اشغال روسیه خبر داد.

در حالی که جنگ روسیه در اوکراین در شانزدهمین ماه است، ارتش روسیه همچنان بخش‌های وسیعی از شرق، جنوب شرق و جنوب اوکراین را در تصرف و کنترل خود دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG