لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۲

واکنش قالیباف و روزنامه نزدیک به سپاه به «توافق عادی‌سازی روابط تهران و ریاض»


در اولین واکنش‌های به «توافق عادی‌سازی روابط تهران و ریاض» در ایران، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، ضمن استقبال از این توافق، برای اجرای آن به طور ضمنی شروطی را تعیین کرد و روزنامه نزدیک به سپاه پاسداران، نقش موثر رئیس جمهور چین در سرگرفتن چنین توافقی را نشان ظهور «نظم نوین جهانی» مورد نظر چین خواند.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در اولین واکنش به «توافق عادی‌سازی روابط تهران و ریاض»، در توییتی آن را «یک گام مهم در راستای ثبات منطقه و خلیج فارس و توسعۀ سیاسی و اقتصادی» خواند اما تاکید کرد که احیای روابط با عربستان سعودی در «ذیل همکاری‌های منطقه‌ای» انجام می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی همزمان و به طور ضمنی شروطی برای اجرا و عملی شدن «احیای روابط» جمهوری اسلامی با عربستان سعودی تعیین کرد که اولین آن «عدم دخالت در امور داخلی کشور» است.

سه شرط ضمنی دیگری قالیباف برای اجرای عملی «توافق عادی‌سازی روابط تهران و ریاض» نیز به سیاست‌های عربستان سعودی در مورد «لبنان، یمن و فلسطین» اشاره دارد، چنانکه رئیس مجلس شورای اسلامی در توییت خود نوشت: «امیدواریم طرف مقابل هم در عمل حسن نیت خود را با عدم دخالت در امور داخلی کشور و اتخاذ تصمیمات خیرخواهانه در مسائل منطقه به خصوص لبنان، یمن‌ و حمایت از فلسطین نشان دهد.»

اهمیت مواضع قالیباف در مورد «توافق عادی‌سازی روابط تهران و ریاض» از آن روست که حمله شامگاه ۱۲ دی ماه ۱۳۹۴ به سفارت عربستان سعودی و کنسولگری این کشور در مشهد که قطع روابط هفت ساله منجر شد به نیروهای نزدیک به قالیباف منسوب شده است.

این نیروها که تحت عنوان موسسه «نور معرفت» در کرج و چند هیات مذهبی در تهران فعالیت می‌کردند شامگاه ۱۲ دی ماه سال ۱۳۹۴ تحت رهبری یک روحانی شبه‌نظامی به نام حسن کردمیهن، که در سوریه حضور داشت و از طریق مجازی مهاجمان را رهبری می‌کرد، به سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد حمله بردند، و بخش از آن را تخریب کرده و به آتش کشیدند.

در پرونده حمله به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی، حسن کردمیهن، از نیروهای نزدیک به قالیباف شهردار وقت تهران، پس از بازگشت از سوریه به تهران بازداشت و مدتی بازداشت شد . پرونده او و دو روحانی دیگر، به دادگاه ویژه روحانیت ارسال شد و مشخص نیست که در نهایت چه حکمی برای آنها صادر شد.

پس از حملات ۱۲ دی ماه ۹۴، عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی به طور کامل قطع کرد و این قطعی روابط هفت سال ادامه داشت تا اینکه روز جمعه نوزدهم اسفند ۱۴۰۱به بیانیه «توافق عادی‌سازی روابط تهران و ریاض» منجر شده است.

همزمان با واکنش محمدباقر قالیباف به «توافق عادی‌سازی روابط تهران و ریاض»،کانال تلگرامی حسن روحانی نیز بخشی از سخنان رئیس جمهور سابق در ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ را بازنشر کرد.

روحانی در آن سخنرانی، در ماه‌های پایانی ریاست جمهوری خود، گفته بود: «خدا نیامرزد آنهایی را که نگذاشتند روابط بین ایران و برخی همسایه‌ها به خوبی انجام بگیرد. کارهای کودکانه و احمقانه انجام دادند، به مراکز دیپلماتیک حمله کردند» و «اگر اینها نبود امروز شرایط بهتری داشتیم.»

در همین حال، محمد کشاورززاده، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن، در توییتی نوشت: «توافق ‎ایران و ‎عربستان با وساطت ‎چین حاصل یک کار فشرده دیپلماتیک است» که ظرف هفته جاری با حضور علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و هیئت عربستان سعودی به «اوج» خود رسید.

کشاورززاده با بیان اینکه «ده‌ها ساعت مذاکره دو طرف که تا پاسی از شب ادامه داشت و روز جمعه به نتیجه رسید» از دولت چین «برای میزبانی» مذاکرات تشکر کرد.

واکنش روزنامه جوان

در همین حال روزنامه جوان در شماره شنبه بیستم اسفند ماه خود «توافق عادی‌سازی روابط تهران و ریاض» را «توافق تمام آسیایی» خواند و آن را نشان ظهور «نظم نوین» مورد نظر چین عنوان کرد.

این روزنامه نزدیک به سپاه پاسداران نوشت: «توافقی که رئیس جمهور چین در آن نقش مهمی ایفا کرد، بیانگر این است که این قدرت نوظهور خود را برای نظم نوین جهانی آماده می‌‎کند که تهران و ریاض در آن نقش سازنده‌ای خواهند داشت.»

XS
SM
MD
LG