لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۸

قطر: اختلافات ایران و آمریکا دوحه را در موقعیت دشواری قرار داده است


محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر
محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر روز پنجشنبه اول آذرماه از آمادگی کشورش برای میانجیگری بین ایران و آمریکا خبر داده است.

به گزارش رویترز وزیر خارجه قطر که در یک کنفرانس بین‌المللی در رم پایتخت ایتالیا صحبت می کرد، اظهار داشت: مناقشه بین ایران و آمریکا ما را در موقعیت دشواری قرار داده است چرا که شاهد آن هستیم قوی‌ترین هم‌پیمانمان و همسایه‌مان با یکدیگر اختلاف دارند.

حدود ۱۰ هزار نظامی آمریکایی در قطرحضور دارند و پایگاه هوایی آمریکادر العُدید، در نزدیکی دوحه، بخشی از کارزار آمریکا علیه گروه حکومت اسلامی، داعش بوده است.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی تصریح کرده است که قطر به روابط خود با ایران ادامه خواهد داد، چرا که ایران در دوران محاصره این کشور توسط عربستان و سه کشور دیگر به دوحه کمک کرد.

وزیر خارجه قطر با اشاره به اختلافات آمریکا و ایران گفته است: باید راهی وجود داشته باشد که بتوان (برای حل اختلافات) بین آنها پلی زد، اگر قطر قادر باشد که چنین پلی را ایجاد کند، چرا که نه؟

عربستان سعودی و سه متحد عربی‌اش، بحرین، امارات متحده عربی و مصر، از تابستان سال گذشته با متهم کردن قطر به «حمایت از ایران» و «تروریسم» و «تلاش برای ایجاد شکاف بین کشورهای عربی»، روابط خود را با این کشور قطع کردند.

این کشورها برای قطر شروط ۱۳ گانه‌ای گذاشتند که تعطیلی شبکه تلویزیونی الجزیره، قطع رابطه سیاسی با ایران، اخراج اعضای اخوان‌المسلمین و تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه در قطر از جمله آنهاست. اما قطر این درخواست‌ها را رد کرد.

درخواست پایان محاصره

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی در بخش دیگری از سخنرانی خود خواستار پایان یافتن محاصره ۱۷ ماهه قطر توسط عربستان و سه کشور متحد آن شد.

وزیر خارجه قطر گفته است: ما شاهدیم که آنها (عربستان و امارات) همچنان به رفتارهای گذشته خود ادامه می‌دهند و به درخواست‌های بین المللی توجهی نمی کنند.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی همچنین قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان، را دردناک خواند و خواستار مجازات آمران قتل این روزنامه نگار شد.

جمال خاشقجی ستون نویس واشنگتن پست و از منتقدان سیاست های عربستان سعودی و به خصوص ولیعهد آن کشور روز دوم اکتبر در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به قتل رسید.

با وجودی که دولت ترکیه می گوید نوارهای صوتی در اختیار دارد که دخالت مقامات ارشد عربستان سعودی در این قتل را ثابت می کند ریاض همواره ادعا کرده که رهبران آن کشور از توطئه قتل جمال خاشقجی اطلاع نداشتند.

با استفاده از گزارش رویترز و رادیو فردا؛ خ

XS
SM
MD
LG