لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۲

قطر مشاور وزیر خارجه خود را به نشست ریاض فرستاد


سلطان بن سعد المُریخی، مشاور وزیر امور خارجه قطر
سلطان بن سعد المُریخی، مشاور وزیر امور خارجه قطر

در حالی که اعلام شده امیر قطر به نشست اعضای شورای همکاری خلیج فارس نمی‌رود، روز یک‌شنبه خبر رسید که قطر مشاور وزیر امور خارجه خود را به این نشست فرستاده است.

احمد الرُمیحی، مدیر دفتر اطلاعاتی ورازت خارجه قطر در پیامی توئیتری نوشت که سلطان بن سعد المُریخی، مشاور وزیر امور خارجه قطر در رأس هیئت قطری برای شرکت در نشست شورای همکاری خلیج فارس وارد ریاض شده است.

نشست اعضای شورای همکاری خلیج فارس روز ۱۸ آذر ماه در ریاض برگزار می‌شود؛ با وجود دعوت پادشاه عربستان از امیر قطر برای شرکت در این نشست، خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از یک مقام قطری گفته او به ریاض نمی‌رود.

خبرگزاری آناتولی در ترکیه به نقل از یک مقام قطری که نامش فاش نشده می‌گوید امیر تمیم بن حمد آل ثانی، در نشست ریاض شرکت نخواهد کرد و رهبری هیئت حاضر در نشست شورای همکاری، بر عهده وزارت خارجه آن کشور خواهد بود.

دلیلی برای شرکت نکردن امیر قطر عنوان نشده‌است.

خبرگزاری رسمی قطر روز ۱۳ آذر ماه گزارش داده بود که ملک سلمان، پادشاه عربستان، از تمیم بن حمد آل ثانی، رسما دعوت کرده در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض شرکت کند.

بیش از یک سال پیش عربستان سعودی و شماری از متحدان آن، مصر، امارات متحده عربی و بحرین، با متهم کردن قطر به «حمایت از ایران»، «حمایت از تروریسم و پشتیبانی از گروه‌های افراطی از جمله داعش و القاعده» و «تلاش برای ایجاد شکاف بین کشورهای عربی»، روابط خود را با این کشور قطع کردند.

قطر این اتهام‌ها را رد کرده و عربستان و متحدانش را متهم به تلاش برای «دخالت» در امور داخلی خود کرده‌است.

این کشورها برای قطر شروط ۱۳ گانه‌ای گذاشتند که تعطیلی شبکه تلویزیونی الجزیره، قطع رابطه سیاسی با ایران، اخراج اعضای اخوان‌المسلمین و تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه در قطر از جمله آنهاست.

شبکه الجزیره می‌گوید، کویت که طی این مدت برای میانجی‌گری بین قطر و عربستان تلاش کرده ماه گذشته ابراز خوش‌بینی کرده بود که شش عضو شورا همکاری خلیج فارس در نشست ریاض حضور خواهند داشت.

در آذرماه سال گذشته در اوج اختلافات دیپلماتیک بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس نشست سران این شورا که قرار بود به مدت دو روز در کویت برگزار شود به دنبال غیبت سران عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی و عمان در همان روز اول پایان یافت.

طی ماه‌های اخیر موضوع قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد ولیعهد عربستان، فشارهای گسترده‌ای را در عرصه بین المللی متوجه ریاض کرده است.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا / پ.پ

XS
SM
MD
LG