لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۵

دعوت پادشاه عربستان از امیر قطر برای شرکت در نشست شورای همکاری خلیج فارس در ریاض


ملک سلمان، پادشاه عربستان
ملک سلمان، پادشاه عربستان

خبرگزاری رسمی قطر سه شنبه ۱۳آذرماه اعلام کرد که ملک سلمان، پادشاه عربستان از تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به صورت رسمی برای شرکت در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض دعوت به عمل آورده‌ ا‌ست.

در حالی خبر دعوت امیر قطر به نشست شورای همکاری خلیج فارس منتشر شده است که قطر روز گذشته اعلام کرد از سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، خارج می‌شود.

خبرگزاری رسمی قطر در توییتر خود نوشته است: پادشاه عربستان به صورت رسمی از امیر قطر برای حضور در نشست سران دعوت کرده است.

با این حال خبرگزاری قطر مشخص نکرده است تمیم بن حمد آل ثانی در این نشست شرکت خواهد کرد یا نه.

نشست شورای همکاری خلیج فارس قرار است هفته آینده در یاض برگزار خواهد شد.

عربستان سعودی به همراه مصر، امارات متحده عربی و بحرین، ۱۸ ماه پیش با متهم کردن قطر به «حمایت از ایران»، «حمایت از تروریسم و پشتیبانی از گروه‌های افراطی از جمله داعش و القاعده» و «تلاش برای ایجاد شکاف بین کشورهای عربی»، روابط خود را با این کشور قطع کردند.

این کشورها برای قطر شروط ۱۳ گانه‌ای گذاشتند که تعطیلی شبکه تلویزیونی الجزیره، قطع رابطه سیاسی با ایران، اخراج اعضای اخوان‌المسلمین و تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه در قطر از جمله آنهاست.

شبکه الجزیره می‌گوید، کویت که طی این مدت برای میانجیگری بین قطر و عربستان تلاش کرده ماه گذشته ابراز خوش بینی کرده بود که شش عضو شورا همکاری خلیج فارس در نشست ریاض حضور خواهند داشت.

در آذرماه سال گذشته در اوج اختلافات دیپلماتیک بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس نشست سران این شورا که قرار بود به مدت دو روز در کویت برگزار شود به دنبال غیبت سران عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی و عمان در همان روز اول پایان یافت.

طی ماه‌های اخیر موضوع قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد ولیعهد عربستان،فشارهای گسترده‌ای را در عرصه بین المللی متوجه ریاض کرده است.

شورای همکاری خلیج فارس با حضور شش کشور عربی حاشیه خلیج فارس یعنی عربستان، قطر، بحرین، امارات متحده عربی، بحرین، کویت و عمان در نوامبر سال ۱۹۸۱ به عنوان وزنه‌ای در مقابل حکومت ایران ایجاد شد.

با استفاده از گزارش‌های شبکه الجزیره و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG