لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۵

فروش محصولات چهار کشور عربی در قطر ممنوع شد


فروشگاه زنجیره‌ای المیره در دوحه
فروشگاه زنجیره‌ای المیره در دوحه

یک سال پس از آنکه کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر با متهم کردن قطر به «حمایت از تروریسم» اقدام به محاصره اقتصادی این کشور کردند، دولت قطر فروش محصولات این چهار کشور در خاک خود را ممنوع اعلام کرد.

بنابر بیانیه دولت قطر که شامگاه شنبه پنجم خرداد منتشر شد، «از آنجا که توقف تشریفات گمرکی برای ورود کالاهایی از مبدأ کشورهای محاصره‌کننده صورت نمی‌گیرد ... برای حفاظت از سلامت شهروندان فروش محصولات این چهار کشور ممنوع می‌شود.

با این حال روزنامه قطری «الوطن» از قول یک مقام وزارت اقتصاد و بازرگانی این کشور نوشته است: دلیل تأخیر یک‌ساله در ممنوعیت فروش محصولات این چهار کشور در قطر «کسب اطمینان از این موضوع بود که شهروندان با کمبود کالاهای مصرفی یا گرانی اجناس روبه‌رو نخواهند شد».

عربستان سعودی و سه متحد منطقه‌ایش پانزدهم خرداد سال قبل با متهم کردن قطر به «حمایت از تروریسم» روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کردند و ارتباط دریایی و هوایی‌شان را به روی قطر بستند.

قطر اتهام‌ها علیه خود را رد کرده و شروط این کشورها برای برقراری رابطه مجدد را نیز نپذیرفته است. چهار کشور عربی شروط ۱۳ گانه‌ای را برای دوحه مطرح کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به قطع رابطه سیاسی با ایران، تعطیلی شبکه تلویزیونی الجزیره و اخراج اعضای اخوان‌المسلمین از آن کشور اشاره کرد.

به گزارش رویترز، با اینکه واردات قطر در نخستین هفته‌های آغاز محاصره حدود ۴۰ درصد کاهش یافت اما این کشور در یک سال گذشته توانست با افزایش تولیدات غذایی، روی آوردن به واردات از کشورهای دیگر مانند ترکیه، و راه‌اندازی خط کشتیرانی به عمان، به وضعیت عادی بازگردد.

با این حال به نوشته رویترز، محصولات چهار کشور محاصره‌کننده نیز در طول یک سال اخیر از طریق کشورهای ثالث به قطر راه یافته بودند.

دولت ترامپ در طول یک سال گذشته بارها از دو طرف خواسته است به بحران دیپلماتیک پیش‌آمده پایان دهند.

با این حال خالد بن احمد آل‌خلیفه، وزیر خارجه بحرین، روز یکشنبه به نشریه شرق الاوسط گفت هیچ چشم‌اندازی برای برقراری روابط دیپلماتیک بین دو طرف دیده نمی‌شود.

با استفاده از رویترز، الوطن، شرق‌الاوسط و خبرگزاری قطر؛ ج./م.ا.
XS
SM
MD
LG