لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۲

نشست دونالد ترامپ باسران شورای همکاری خلیج فارس «به تعویق افتاد»


ملک سلمان (راست) پادشاه عربستان و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا.
ملک سلمان (راست) پادشاه عربستان و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند نشست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، با سران شورای همکاری خلیج فارس که قرار بود ماه آینده میلادی برگزار شود، تا سپتامبر به تعویق افتاد.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۱۵ فروردین این خبر را به نقل از پنج مقام آمریکایی که نامی از آنها نبرده، منتشر کرده است.

دو مقام آمریکایی به این خبرگزاری گفته‌اند که تعویق این نشست به خاطر فشرده بودن برنامه‌های دیپلماتیک در واشینگتن و نیز خالی بودن سمت وزیر امور خارجه آمریکا است. مایک پومپئو رئیس کنونی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از سوی دونالد ترامپ نامزد هدایت وزارت امور خارجه شده اما این پیشنهاد باید به تایید سنا برسد.

رویترز به نقل از منابع دیگر آمریکایی نوشته است به تعویق افتادن این نشست حاکی از این واقعیت است که واشینگتن تاکنون پیشرفت چندانی در پایان بخشیدن به بن‌بست پیش آمده در روابط قطر با دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس، به ویژه عربستان و امارات، نداشته است.

یک مقام آمریکایی که خواست نامی از وی برده نشود، با اشاره به دیدار احتمالی دونالد ترامپ با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و گرفتن رای اعتماد مارک پومپئو از سنا، گفت: «این تصمیم از سوی ما گرفته شده است. سرمان در ماه مه خیلی شلوغ است».

با این حال یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا با تاکید بر اینکه به تعویق افتادن این نشست ارتباطی با تنش قطر با کشورهای عربی ندارد، گفت: «رئیس‌جمهور ترامپ به حل این مناقشه در خلیج (فارس) متعهد است».

رئیس‌جمهوری آمریکا اول فروردین امسال با محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان، در کاخ سفید دیدار کرد و قرار است هفته آینده با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، هم دیداری داشته باشد.

در چند روز آینده محمد بن زائد آل نهیان ولیعهد امارات نیز با رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار خواهد داشت.

دونالد ترامپ روز سه‌شنبه با امیر قطر و یک روز پیش از آن با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی تلفنی گفت‌وگو داشت. بنا بر اعلام کاخ سفید، رئیس‌جمهوری آمریکا در این گفت‌وگوها بر لزوم حل و فصل مناقشه متحدان سعودی با قطر تاکید کرده است.

یک مقام بلندپایه کاخ سفید به رویترز گفته است در سفر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی توافق شده که نشست دونالد ترامپ با سران شورای همکاری به بعد از ماه رمضان موکول شود.

این مقام آمریکایی همچنین تغییر در مواضع متحدان سعودی و قطر را بعید دانسته است.

اما دو مقام دیگر آمریکایی دیگر گفته‌اند که نشانه‌هایی از انعطاف به ویژه از سوی عربستان مشاهده شده است. یکی از این مقام‌ها ابراز امیدواری کرده است که با به تعویق افتادن این نشست ممکن است زمان بیشتری برای بهبود مناسبات قطر و متحدان سعودی فراهم آید.

عربستان، امارات متحده عربی، بحرین و مصر از ۱۵ خرداد سال ۹۶ تمام روابط سیاسی و اقتصادی خود را با قطر قطع کردند و مرزهای دریایی، هوایی و زمینی خود را به روی آن کشور بستند.

این کشورها برای قطر شروط ۱۳ گانه‌ای گذاشتند که تعطیلی شبکه تلویزیونی الجزیره، قطع رابطه سیاسی با ایران، اخراج اعضای اخوان‌المسلمین و تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه در قطر از جمله خواسته‌های آنها است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ ش.ر /ک.ر
XS
SM
MD
LG