لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۴

تأکید ترامپ و ولیعهد امارات بر ضرورت وحدت بین اعراب خلیج فارس


در روزی که کاخ سفید از دیدار قریب‌الوقوع دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با امیر قطر خبر داد، گزارشی از تماس تلفنی آقای ترامپ با ولیعهد امارات متحده عربی و تأکید آنها بر ضرورت وحدت میان اعراب خلیج فارس منتشر شد.

امارات متحده عربی هم‌پیمان عربستان سعودی، مصر و بحرین است که از اواخر بهار ۹۶ روابط خود با قطر را به حال تعلیق درآورده و این کشور را در محاصره اقتصادی قرار داده‌اند.

قطر سال گذشته روابطی بحرانی را با برخی از همسایگان خود سپری کرد، بحرانی که از اواخر بهار با قطع روابط عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین با این کشور آغاز شد، چهار کشوری که قطر را به تأمین مالی تروریسم و تفرقه‌افکنی در سراسر منطقه به ویژه در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس متهم می‌کنند.

قطر این اتهامات را رد کرده است.

از جمله خواسته‌های این کشورها از قطر برای عادی‌سازی روابط، قطع رابطه با ایران، اخراج افراد مرتبط با سپاه پاسداران از این کشور، تعطیلی یک پایگاه نظامی ترکیه، و نیز پذیرش چارچوب‌های این کشورها در مقابله با گروه‌های تروریستی است.

قطر تاکنون از پذیرش این خواسته‌ها سر باز زده است.

در همین زمینه کاخ سفید روز جمعه تأیید کرد که شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، هفته آینده برای دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا راهی واشینگتن می‌شود و دیدار آنها روز سه‌شنبه، ۲۱ فروردین، برگزار خواهد شد.

حال خبرگزاری رویترز خبر می‌دهد که در همین روز یعنی جمعه، ۱۷ فروردین‌ماه، آقای ترامپ با ولیعهد ابوظبی نیز تماسی تلفنی داشته است.

طبق گزارش‌ها، دونالد ترامپ و شیخ محمد بن زاید، ولیعهد امارات متحده عربی، روز جمعه بر سر این امر توافق کرده‌اند که در راه ایجاد وحدت بیشتر میان کشورهای عربی خلیج فارس تلاش کنند.

در بیانیه کاخ سفید در این باره همچنین بر ضرورت ایفای نقش از سوی شورای همکاری خلیج فارس برای حل مسئله قطر تاکید شده است.

در این بیانیه آمده است که اعضای این شورا «می‌توانند و باید در زمینه ارتقای هماهنگی میان خود و همچنین با آمریکا بیشتر تلاش کنند».

قرار بود رئیس‌جمهور آمریکا نیز با اعضای شورای همکاری خلیج فارس در ماه آینده میلادی دیداری داشته باشد.

با این حال رویترز چهارشنبه هفته گذشته، ۱۵ فروردین، خبر داد که این نشست تا ماه سپتامبر سال جاری، اواخر تابستان، به تعویق افتاده است.

دو مقام آمریکایی به این خبرگزاری گفته بودند که تعویق این نشست به خاطر فشرده بودن برنامه‌های دیپلماتیک در واشینگتن و نیز خالی بودن سمت وزیر امور خارجه آمریکا است.

مایک پومپئو، رئیس کنونی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، از سوی دونالد ترامپ نامزد هدایت وزارت امور خارجه شده، اما این پیشنهاد باید ابتدا به تأیید سنا برسد.

رویترز به نقل از منابع دیگر آمریکایی نوشته بود که به تعویق افتادن این نشست حاکی از این واقعیت است که واشینگتن تاکنون پیشرفت چندانی در پایان بخشیدن به بن‌بست پیش آمده در روابط قطر با دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس، به ویژه عربستان و امارات، نداشته است.

دیدار رهبران آمریکا و قطر چند هفته پس از آن برگزار خواهد شد که رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید میزبان محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، بود.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و خبرگزاری فرانسه؛ ف.دو./م.ا.
XS
SM
MD
LG