لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۴

ولیعهد عربستان به دیدار ترامپ می‌رود


ولیعد عربستان در اردیبهشت ماه، میزبان دونالد ترامپ بود
ولیعد عربستان در اردیبهشت ماه، میزبان دونالد ترامپ بود

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، ۲۹ اسفند ماه در واشینگتن با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، دیدار می‌کند. انتظار می‌رود، ایران و مقابله با «نفوذ» تهران در غرب آسیا، یکی از محورهای گفت‌وگو میان دو طرف باشد.

بحران در روابط پرتنش میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی، در سال‌های گذشته، بار دیگر بالا گرفته‌است. بسیاری از ناظران بر این عقیده هستند که دو طرف در مناطق مختلفی از جمله در یمن، درگیر جنگی نیابتی هستند و در بسیاری دیگر از کشورهای خاورمیانه نیز، سخت در رقابت و تقابل.

رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان سفر اردیبهشت ماه خود به عربستان گفته بود حکومت ایران «لنگرگاهی امن به تروریست‌ها می‌دهد و از آن پیشتیبانی مالی می‌کند و مسئول بی‌ثباتی در منطقه است». ترامپ، بارها تهران را عامل اصلی «بی‌ثباتی» در خاورمیانه نامیده و هشدار داده که در مقابل فعالیت‌های آن، اقدام خواهد کرد.

دولت آمریکا می‌گوید ایران در صدر دولت‌های حامی تروریسم است؛ و رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید «هرجایی که در خاورمیانه می‌رویم، این ایران است که پشت هر مشکلی است. ما با آن به شیوه‌ای جدی برخورد خواهیم کرد».

جمهوری اسلامی همواره دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه و آن‌چه «حمایت از تروریسم» توصیف شده را رد کرده‌است. تهران از سوی دیگر انگشت اتهام «حمایت از تروریسم» را به‌سوی متحدان واشینگتن، از جمله عربستان سعودی گرفته‌است.

آقای ترامپ در عین حال چهار شرط برای ادامه همراهی آمریکا با «برجام» تعیین کرده که عبارت هستند از: «دسترسی فوری» بازرسان بین‌المللی به تمامی مکان‌ها و تاسیسات ایران، دائمی شدن محدودیت‌ها برای برنامه هسته‌ای ایران، تضمین به عدم نزدیک شدن به سلاح هسته‌ای، و محدودیت برنامه موشک‌های دوربرد ایران؛ چراکه به گفته او، برنامه موشک‌های دوربرد و برنامه تسلیحات اتمی ایران «جدانشدنی هستند».

مقام‌های سعودی نیز بارها از ایران انتقاد کرده‌اند. آن‌ها نیز خواستار تغییراتی در برجام، از جمله در پیوند با دائمی‌شدن محدودیت‌ها هستند.

ترامپ و محمد بن سلمان ممکن است در مورد تنش‌های ریاض و متحدانش با قطر نیز مذاکره و گفت‌وگو کنند. عربستان و شماری از متحدان آن کشور، روابط خود با قطر را قطع کرده و دوحه را متهم به مواردی مانند حمایت از تروریسم و یا داشتن رابطه نزدیک با ایران کرده‌اند. قطر این اتهام‌ها را رد کرده و می‌گوید عربستان و متحدانش به‌دنبال تغییر رژیم در این کشور هستند.

ولیعد بانفوذ و جوان عربستان، که گزارش‌ها حاکی‌ست در حال آماده‌شدن برای رهبری پادشاهی سعودی‌ست، در اردیبهشت ماه، میزبان دونالد ترامپ بود. محمد بن سلمان، در اسفند ماه ۱۳۹۵ نیز در کاخ سفید با رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار کرده بود؛ البته در آن زمان هنوز جانشین ولیعهد بود. چهار ماه بعد سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، پسر ۳۱ ساله خود را به جای محمد بن نائف، به‌عنوان ولیعهد منصوب کرد.

برپایه گزارش خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا|ت.ت|
XS
SM
MD
LG