لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۶

نشست دو روزه شورای همکاری خلیج فارس پس از چند ساعت به کار خود پایان داد


شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، یکی از دو رهبر حاضر در نشست شورای همکاری خلیج فارس بود.
شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، یکی از دو رهبر حاضر در نشست شورای همکاری خلیج فارس بود.

امیر کویت روز سه‌شنبه ۱۴ آذر به فاصله چند ساعت پس از شروع اجلاس دو روزه شورای همکاری خلیج فارس، به خاطر اختلافات دیپلماتیک مربوط به مناسبات با قطر این نشست را تعطیل کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پایان ناگهانی این اجلاس سئوالاتی در مورد آینده شورای همکاری خلیج فارس به میان آورده که در برگیرنده شش کشور عربی حوزه خلیج فارس است و اساسا به عنوان وزنه‌ای در مقابل حکومت ایران شکل گرفته است.

تصمیم امیر کویت پس از آن اتخاذ شد که امارات متحده عربی اوایل روز سه‌شنبه خبر امضای یک پیمان همکاری جداگانه با حکومت عربستان را اعلام کرد.

وزارت خارجه امارات متحده عربی گفت «کمیته همکاری‌های مشترک» توسط شیخ شیخ بن زاید آل نهیان امیر این کشور تصویب شده است.

این کمیته جدید، «مسئول همکاری و هماهنگی بین عربستان و امارات متحده عربی در زمینه‌های نظامی، سیاسی، اقتصادی، تجارت، فرهنگ و سایر مسائل است».

مناسبات عربستان و امارات در سال‌های اخیر به شکل محسوسی گسترش یافته است. نیروهای امارات به شکل فعالی در جنگ یمن شرکت دارند. در عین حال گفته می‌شود که رهبر امارات متحده عربی با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی روابط بسیار نزدیکی دارد.

در بیانیه وزارت خارجه امارات متحده عربی گفته نشده که آیا از سایر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای شرکت در این گروه جدید دعوت خواهد شد یا نه. ولی این رویداد بر شورای همکاری خلیج فارس فشار خواهد آورد که کشورهای عضو آن عبارتند از عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی، بحرین، عمان و قطر.

دولت آمریکا و متحدان غربی آن همواره تاکید کرده‌اند که همکاری نزدیک و یکپارچگی کشورهای منطقه باعث تقویت همه آنها خواهد شد. ولی به نظر می‌رسد که این کشور‌ها در مورد آینده خود با یکدیگر اختلافاتی دارند.

برگزاری اجلاس شورای همکاری خلیج فارس در چنین فضایی تا حدی جای تعجب دارد چون برخی از اعضای این گروه هنوز به انتقادات شدید خود از حکومت قطر ادامه می‌دهند.

اختلافات بین برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس با حکومت قطر در ژوئن امسال به یک بحران شدید دیپلماتیک منجر شد. بحرین، امارات متحده عربی و عربستان سعودی مسیرهای دریایی و هوایی به قطر و مرز کوچک آن کشور با عربستان را مسدود کردند.

محاصره و تحریم قطر ابتدا برای آن کشور مشکل‌آفرین شد ولی به سرعت مبادلات و مسیرهای تجاری دوحه با ایران و ترکیه جایگزین مبادلات آن با کشورهای عربی شد.

کشورهایی که قطر را تحریم کردند مدعی‌اند دوحه از گروه‌های تندرو اسلامی حمایت کرده و با حکومت ایران روابط نزدیکی دارد. قطر همواره حمایت از گروه‌های تندرو را تکذیب کرده و در طول بحران اخیر مناسبات دیپلماتیک خود را با ایران کاملا احیا کرد. قطر و ایران در مالکیت یکی از منابع عظیم گاز طبیعی در حریم دریایی دو کشور سهیم هستند.

دولت آمریکا که یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های نظامی آن در قطر است تلاش کرده که به بحران در مناسبات این کشور با همسایگانش پایان دهد. ارتش آمریکا برای اعمال فشار به شورای همکاری خلیج فارس برای پایان دادن به این اختلاف برخی از مانورهای نظامی خود را در سطح منطقه لغو کرده است.

در اجلاس روز سه‌شنبه شورای همکاری خلیج فارس قرار بود رهبران همه کشورهای عضو شرکت کنند ولی فقط امیر کویت و امیر قطر شخصا در این اجلاس حاضر شدند. این باعث شد که بسیاری از شهروندان کویتی اعتراض خود را در شبکه‌های آنلاین بیان کنند.

با این همه امیر کویت تلاش کرد لحن مثبت خود را حفظ کند و گفت: «می‌خواهم به مردم تمامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به خاطر برگزاری موفقیت‌آمیز این اجلاس تبریک بگویم و این نشان می‌دهد که ما تا چه حد به تاسیس و ادامه فعالیت این گروه متعهد هستیم».

پس از یک جلسه محرمانه که حدود ۱۵ دقیقه طول کشید امیر کویت پایان آن‌ را اعلام کرد.

XS
SM
MD
LG