لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۳

بهمن قبادی: خود را پشت مرگ نوجوانان معصوم پنهان می‌کنند


فرهاد خسروی، کولبر ۱۴ساله، در کوه‌های کردستان جان خود را از دست داد
فرهاد خسروی، کولبر ۱۴ساله، در کوه‌های کردستان جان خود را از دست داد

جان باختن دو کولبر نوجوان دیگر در ایران، بار دیگر واکنش‌ها و نیز انتقادهای گسترده‌ای را سبب شده‌است.

این دو شهروند نوجوان، فرهاد خسروی، ۱۴ ساله، و برادرش آزاد خسروی، ۱۷ ساله، در ۲۶ آذر، در ارتفاعات ژالانه کردستان ناپدید شدند؛ پیکر آزاد روز چهارشنبه ۲۷ آذر و پیکر فرهاد روز جمعه ۲۹ آذر پیدا شد.

به گفته یک سازمان حقوق بشری، این دو ششمین و هفتمین کولبران زیر ۱۸ سالی‌ هستند که در سال ۲۰۱۹ میلادی جان خود را از دست داده‌اند. این گزارش در عین حال می‌گوید از این هشت تن، ۶ تن با شلیک نیروهای امنیتی ایران کشته یا زخمی شده‌اند.

در حالی‌که یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح ممنوعیت شلیک مستقیم به کولبران را به صورت دو فوریتی مطرح کرده، اما گروهی از ناظران و منتقدان می‌گویند «اراده‌ای برای حل مشکل معیشتی کولبران وجود ندارد».

بهمن قبادی، فیلمساز ایرانی، که «زمانی برای مستی اسب‌ها» را درباره وضعیت این دسته از شهروندان ساخته، از جمله منتقدانی‌ست که می‌گوید وضعیت کولبران در این سال‌ها نه تنها بهتر نشده که بدتر شده‌است.

آقای قبادی در گفت‌وگویی با محمد ضرغامی از رادیو فردا، با اشاره به فیلمی که در سال ۱۳۷۸ ساخته می‌گوید جایی که برای فیلم‌برداری رفته بود روستایی بود با ۲۰ تا ۳۰ نفر و اکنون دو تا سه هزار نفر در آن کار می‌کنند.

این فیلمساز می‌گوید اعتراضات فردی تاثیر چندانی بر وضعیت منطقه، معیشت و زندگی شهروندان و کولبران ندارد، و اعتراضات گروهی‌ست که می‌تواند موثر باشد.

او می‌گوید نظام سیاسی ایران به‌شکل هدفمندی در حال «عصبانی کردن» شهروندان ایرانی در داخل خانه‌های آنها و ایجاد فضای «خشم فردی» در میان مردم است.

آقای قبادی می‌گوید هم‌صدایی بین مردم و اقوام سراسر ایران است که ممکن است بر وضعیت زندگی کولبران و دیگر شهروندان تاثیر مثبتی بگذارد.

مقام‌های مرزی جمهوری اسلامی بارها خبر از کشف «محموله‌های قاچاق» در مناطق مرزی داده‌اند که توسط افراد، خودرو یا حیوانات حمل می‌شوند.

فرمانده مرزبانی پلیس جمهوری اسلامی، ماه پیش گفته بود اقدامات مرزبانی به‌صورت «هدفمند» انجام می‌گیرد.

اما بهمن قبادی می‌گوید انتشار خبرها در مورد قاچاق‌بری در مناطق مرزی، «پنهان کرد ۹۹ درصد قاچاق‌هایی‌ست که خودشان می‌کنند».

بهمن قبادی مقام‌های دولتی و حکومتی ایران را متهم می‌کند که خود را «پشت خبرهای کوچک» پنهان می‌کنند. به گفته او «آن‌ها با رسانه‌ای کردن مرگ دو نوجوان معصوم کرد قصد دارند در این پنهان‌کاری برنده شوند».

این فیلمساز اما در مورد آینده ابراز خوشبینی کرده و می‌گوید «هم‌صدایی و هم‌گروهی» در میان شهروندان قطعا می‌تواند به «بهتر و بهترشدن وضع ایران بیانجامد».

XS
SM
MD
LG