لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۲

واکنش متضاد مقامات دولت به موضوع درگیری فرد روحانی با زنی در قم


ویدئویی که روز شنبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، نشان می‌داد یک فرد معمم در یک مرکز درمانی از زنی که بدون حجاب اجباری کودکی را در آغوش گرفته فیلمبرداری می‌کند
ویدئویی که روز شنبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، نشان می‌داد یک فرد معمم در یک مرکز درمانی از زنی که بدون حجاب اجباری کودکی را در آغوش گرفته فیلمبرداری می‌کند

در حالی که دستیار رئیس‌جمهور ایران عکس‌برداری جنجالی یک روحانی در قم از یک زن که روسری از سرش افتاده بود را مورد انتقاد قرار داده، مشاور وزیر ارشاد جمهوری اسلامی از این اقدام حمایت کرد.

در روزهای اخیر یک فرد روحانی در یک مرکز درمانی قم در مورد حجاب اجباری با یک زن درگیر شد که در نهایت زن به دخالت او به‌شدت اعتراض کرد. زن معترض سپس دچار حمله عصبی شد و فرد روحانی نیز از صحنه گریخت.

سکینه سادات پاد، دستیار ابراهیم رئیسی به خبرنگاران گفته است: «این روحانی اگر می‌خواهد امر به معروف کند چرا عکس می‌گیرد؟ حتماً باید شرایط مادر را درک کرد».

او همچنین اعتراض زن به روحانی یادشده را مورد انتقاد قرار داده و گفته است: بسیار بد است که دو طرف با هم با خشونت حرف می‌زدند، «بر منطق و مبنا می‌خواهیم با یکدیگر حرف بزنیم، بر مبنای عقلانی، شرعی، اخلاقی و حقوقی باید طرفین را ببینیم و نباید به یک طرف غش کنیم، طرفین با یکدیگر مواجه نازیبایی داشتند. حتماً شرایط آن مادر را ما خانم‌ها بیشتر درک می‌کنیم و یک مقداری شاید مواجهه و پرخاشگری ایشان توجیه داشته باشد».

در این میان، میثم نیلی، مشاور وزیر ارشاد با انتشار پیامی در شبکه ایکس، توئیتر سابق، روحانی فیلم‌بردار از زن را «صبور» و زن معترض را «متوهم و هتاک» خوانده و گفته است اگر آن طلبه عکس هم گرفته بود، «خطا نکرده بود».

او در ادامه مدعی شد «بخشی از برخورد قضایی با جرائم عمومی، مبتنی بر تشخیص تصویر مجرمان است. عکس گرفتن از کسی که در ملأ عام کاری بر خلاف شرع و قانون و عرف انجام می‌دهد خودش عرف روزگار رسانه است».

این ادعا در حالی اظهار می‌شود که دادستان عمومی و انقلاب قم دستور شناسایی «عناصری» که تصویر درگیری لفظی روحانی و زن یادشده در قم را به رسانه‌ها منتقل کردند، صادر کرده است.

پیشتر نیز بارها منتشرکنندگان تصاویر خشونت افراد مذهبی، رسمی و انتظامی علیه شهروندان، با پیگرد قضایی مواجه شده‌اند.

ویدئویی که روز شنبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، نشان می‌داد یک روحانی در یک مرکز درمانی از یک زن که بدون حجاب اجباری کودکی را در آغوش گرفته فیلمبرداری می‌کند.

زن از روحانی می‌خواهد فیلمی را که بدون اجازه گرفته پاک کند اما با وجود مداخلهٔ چند نفر دیگر، این روحانی حاضر به حذف تصاویر نمی‌شود و به زن می‌گوید باید روسری‌اش را سر کند.

در نهایت زن معترض دچار حمله عصبی می‌شود و فرد روحانی نیز از صحنه می‌گریزد.

این زن پیشتر در شبکه‌های اجتماعی به «مادر قمی»، معروف شده بود، اما گزارش‌های جدید می‌گوید او خاله نوزادی بوده که در آغوش گرفته بود.

پیشتر دو حساب هوادار حکومت در شبکه‌های داخلی نوشته بودند که زن معترض «به همراه مدیر مطب و کارکنان درمانگاه توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت» و این مرکز درمانی نیز پلمب شده است.

اما مقامات دولتی و قضائی می‌گویند کسی در این رابطه بازداشت نشده است. خانم سادات پاد نیز بر این موضوع تأکید کرده است.

موضوع «وجهه» روحانیت

در واکنش به این برخورد فرد روحانی در قم با زنی که نوزادی در بغل داشت، آیت‌الله اصغر ناظم‌زاده، استاد حوزه علمیه، در سایت خود بیانیه‌ای صادر کرده و نوشت که فرار کردن آن شخص «با ابا و عمامه» به وجهه روحانیت ضربه زده است.

اصغر ناظم‌زاده قمی، از مدرسان ارشد درس خارج فقه در حوزه علمیه قم، در این بیانیه نوشت: «بر فرض به اشتباه، عکس را گرفتید لازم بود وقتی آن خانم از شما خواست عکس را پاک کنید فوراً عکس را پاک می‌کردید و به او فقط تذکر می‌دادید و به مسئله پایان می‌دادید تا مجبور نمی‌شدید با گذاشتن عبا و عمامه فرار کنید و باعث وهن لباس روحانیت شوید.»

آقای ناظم‌زاده در ادامه نوشته است: «این آقای روحانی اگر مجوزی برای عکسبردای از زنان بی‌حجاب دارد حق ندارد مأموریت را با عمامه عملی کند. و اگر مأمور نبوده حق نداشته از زن نامحرم ولو بی‌حجاب عکس بگیرد چون ضمن این که این کار ممنوع و جرم است، اتهام‌آور هم هست.»

اصغر ناظم‌زاده قمی پیش از این در فروردین‌ماه امسال نیز در بیانیه‌ای هر گونه برخورد و محروم کردن زنان بی‌حجاب از خدمات عمومی را «غیرشرعی» خوانده بود.

XS
SM
MD
LG