لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۸

حمله رهبر جمهوری اسلامی به آمریکا، یک روز پس از اعلام بازگشت کامل تحریم‌ها


آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، ضمن حمله شدید به آمریکا و رئیس جمهوری این کشور، بار دیگر از کسانی که خواستار مذاکره با آمریکا هستند انتقاد کرد و تحریم‌های واشینگتن علیه تهران را نیز «جدید» ندانست.

گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی در روز شنبه، ۱۲ آبان، یک روز پس از اظهارات مقام‌های آمریکایی درباره بازگشت کامل تحریم‌ها علیه ایران ایراد می‌شد؛ با این حال وی به این موضوع به صورت مستقیم اشاره‌ای نکرد و تنها گفت: «اینکه می‌گویند تحریم‌ها اقدامی جدید بر ضد ایران است، در واقع کلاه گذاشتن بر سر خود» است.

مقام‌های دولت آمریکا یک روز پیش‌تر با اعلام اینکه بازگشت تمامی تحریم‌ها علیه ایران از روز دوشنبه اجرایی می‌شود، بار دیگر به «رفتار سوء» جمهوری اسلامی در منطقه و جهان اشاره کرده بودند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، نیز ساعاتی بعد با اعلام اینکه «شدیدترین تحریم‌ها علیه این رژیم بی‌رحم اِعمال خواهد شد» گفت: زمانی خواهد رسید که مقام‌های جمهوری اسلامی بالاخره هوش به خرج خواهند داد و برای توافقی واقعی به مذاکره روی خواهند آورد.

رهبر جمهوری اسلامی در سخنان روز شنبه‌اش همچنین گفته‌های مقام‌های آمریکایی مبنی بر اینکه تحریم‌های علیه مردم ایران نیست را «دروغ فضاحت‌بار» خواند و گفت: «دولت ایران بدون ملت کاره‌ای نیست».

آیت الله خامنه‌ای در عین حال شرط «پایان ایستادگی و دشمنی» نظام جمهوری اسلامی با این کشور را پایان «سیطره جویی» ایالات متحده دانست.به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی درباره اینکه «ایستادگی و دشمنی» جمهوری اسلامی «با امریکا تا چه زمانی ادامه خواهد داشت»، گفت:« وقتی امریکا سیطره جویی خود را کنار بگذارد می شود با او مانند دیگر کشورها تعامل کرد اما این مسئله بعید است چون ذات استکبار، سلطه جویی و سیطره طلبی است».

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین ضمن اشاره به آنچه «نشانه‌های آشکار افول آمریکا» خواند، بار دیگر از کسانی که به گفته او «به سازش با آمریکا گرایش دارند» انتقاد کرد و گفت که آنان «نقشه بی‌اساس و بی‌پایه» نکشند.

پیش از این بسیاری از شخصیت‌های سیاسی در داخل و خارج ایران خواستار مذاکره مستقیم ایران و آمریکا شده‌اند و از سیاست‌های جمهوری اسلامی در منطقه انتقاد کرده‌اند.

حشمت‌الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز هشتم آبان گفته بود که اجرایی شدن بسته پیشنهادی اروپا به ایران به مواردی چون «تنش‌زدایی احتمالی» بین ایران و آمریکا موکول شده است.

رهبر جمهوری اسلامی پیش از این در واکنش به این گونه خواسته‌ها، از مذاکرات قبلی با آمریکا ابراز پشیمانی کرده و گفته بود که همانند آیت‌الله خمینی، بنیانگذار حکومت جمهوری اسلامی، مذاکره با آمریکا را ممنوع می‌کند.

در روزهای اخیر مقام‌های جمهوری اسلامی، از جمله رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران، ضمن محکوم کردن بازگشت تحریم‌هایی که ذیل برجام لغو شده بود، این تحریم‌ها را کم‌اهمیت جلوه داده بودند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام اگر چه «تبعات منفی اندکی برای اقتصاد ایران به دنبال خواهد داشت»، اما برای دولت آمریکا «یک سقوط اخلاقی و سیاسی بزرگ محسوب می‌شود».

این وزارتخانه ضمن استقبال از بیانیه اخیر اتحادیه اروپا ابراز اطمینان کرده که جمهوری اسلامی «با همکاری کشورهای دوست» قادر است این چالش را پشت سر بگذارد.

در ماه‌های اخیر انتشار گزارش‌ها درباره بازگشت کامل تحریم‌های آمریکا به آشفتگی بازار ارز در ایران منجر شد و در مردادماه نیز اعتراض‌هایی را در تعدادی از شهرهای ایران به دنبال داشت.

با استفاده از ایرنا، فارس و رادیو فردا / ا.م / ج
XS
SM
MD
LG