لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۸
۲۳:۰۴ ۲۸.۶.۱۴۰۲

وکیل مهدی یراحی: موکلم با گذشته سه هفته همچنان در «قرنطینه زندان اوین» است

مصطفی نیلی،‌ وکیل مهدی یراحی، می‌گوید این خواننده معترض با گذشت سه‌ هفته از بازداشت همچنان در «قرنطینه زندان اوین» است.

این وکیل دادگستری روز سه‌شنبه با بیان این‌که با وجود پیگیری‌های مکرر، موکلش به بند عمومی منتقل نشده است، در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) اعلام کرد: «شرایط خاص و امکانات کم قرنطینه باعث ادامه مشکلات جسمی (پوست و گوش) ایشان شده است.»

آقای نیلی در انتها نوشته که بر اساس آئین‌نامه سازمان زندان‌ها، ادامه نگهداری این خواننده معترض در قرنطینه «غیرقانونی» است.

مهدی یراحی روز ششم شهریور در پی انتشار آهنگ «روسریتو...» به دستور دادستان تهران بازداشت شد.

وکیل آقای یراحی روز دوشنبه نیز از ارجاع پرونده او به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران خبر داد و گفت که در کیفرخواست صادره، این هنرمند به «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «تشویق مردم به فساد»، «ساخت و انتشار محتویات خلاف اخلاق و عفت عمومی» و «ترغیب و تحریک افراد به جرایم منافی عفت» متهم شده است.

۱۷:۱۵ ۲۸.۶.۱۴۰۲

یلدا معیری، عکاس: هنگام بازداشت به من «تعرض جنسی» کردند

یلدا معیری، عکاس خبری، می‌گوید در تجمع سال گذشته در خیابان حجاب تهران، مأموران امنیتی پس از بازداشت و هنگام سوارشدن به ون، به او «تعرض جنسی» کردند.

خانم معیری روز سه‌شنبه در یک پست اینستاگرامی با بیان این‌که اعمال خشونت و تعرض جنسی در مورد همه زنان بازداشت‌شده اعمال شده بود، نوشت که آن‌ها در ون «خونین‌ومالین و دچار شکستگی‌های مختلف بودند».

این عکاس خبری با انتشار عکسی از آن تظاهرات گفت با وجود این‌که گوشی تلفن همراهش را «پس از هشت‌ماه» و با اطلاعات «پاک‌شده» تحویل گرفته است، توانسته این عکس از«اولین لحظات دستگیری» را بازیابی کند.

خانم معیری، عکاس خبری و عضو انجمن صنفی عکاسان، ۳۱ شهریور پارسال در نخستین روزهای اعتراضات سراسری در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از گذراندن ۳۲ روز در بند ۲-الف سپاه پاسداران و ۶۰ روز در زندان قرچک ورامین به قید وثیقه آزاد شد.

او ۱۶ دی‌ پارسال با انتشار ویدئویی در شبکه اجتماعی اینستاگرام با لباس پاکبانی خبر داد که دادگاه علاوه بر حکم شش سال حبس تعزیری، برای او مجازات‌های تکمیلی از جمله «خدمات پاکبانی» صادر کرده است.

۱۷:۰۸ ۲۸.۶.۱۴۰۲

سازمان ملل سرکوب اعتراضات سالگرد جان‌باختن مهسا امینی در ایران را محکوم کرد

سازمان ملل متحد قویا اقدامات تشکیلات امنیتی جمهوری اسلامی علیه معترضان در سالگرد جان‌باختن مهسا امینی را محکوم کرد.

در یک بیانیه این سازمان که روز سه‌شنبه منتشر شده، آمده است: «در ماه گذشته، مقامات شماری از مدافعان حقوق بشر را بازداشت کردند، در تلاش برای این‌که اعتراضات در سالگرد تظاهراتِ پس از جان باختن مهسا امینی را سرکوب کنند».

این بیانیه می‌افزاید که مقامات [جمهوری اسلامی] تاکنون از انجام تحقیقات مستقل، بی‌طرفانه و شفاف درباره مرگ مهسا امینی سر باز زده‌اند.

روز شنبه هفته جاری، ۲۵ شهریور، سالگرد جان‌باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد بود که به اعتراضات سراسری در ایران دامن زد و با سرکوب گسترده نیروهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی روبرو شد.

در سالگرد این اعتراضات، معترضان بار دیگر دست به تجمعاتی زدند ولی نیروهای امنیتی و انتظامی با حضور سنگین در خیابان و برخورد با آنها، بار دیگر اعتراضات را سرکوب کردند.

همزمان ده‌ها تن از فعالان مدنی و سیاسی، چهره‌های هنری و ادبی نیز از سوی ماموران امنیتی بازداشت شدند.

۱۶:۴۷ ۲۸.۶.۱۴۰۲

وزیر دفاع روسیه برای گفتگو درباره همکاری‌های نظامی به ایران سفر کرد

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، به همراه هیئتی از «مقامات نظامی» این کشور برای گفتگو درباره همکاری‌های نظامی با ایران عصر سه‌شنبه وارد تهران شد.

خبرگزاری ایسنا با اعلام این‌که این سفر به دعوت رسمی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی انجام شده است، نوشت که آقای شویگو تا ساعاتی دیگر در محل این ستاد با مقامات نظامی ایران دیدار می‌کند.

خبرگزاری تسنیم، رسانه نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیز ساعاتی پیش نوشت: «تحولات منطقه و مناسبات دفاعی از جمله محورهای گفتگوی سرگئی شویگو با مسئولین و فرماندهان ایرانی خواهد بود.»

از زمان اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه به‌دلیل تهاجم نظامی به اوکراین، روابط ایران و روسیه در عرصه نظامی گسترش یافته و استفاده از پهپادهای نظامی ایران علیه اوکراین نیز واکنش و تحریم دولت‌های غربی علیه جمهوری اسلامی را درپی داشته است.

ماه گذشته، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، پس از انتشار گزارشی مبنی بر این‌که واشنگتن از تهران خواسته که فروش هواپیماهای بدون سرنشین به مسکو را متوقف کند، گفت که همکاری نظامی روسیه با ایران تسلیم فشار ژئوپلیتیک نخواهد شد.

۱۶:۲۴ ۲۸.۶.۱۴۰۲

ایرانی-آمریکایی‌های آزاد شده وارد خاک آمریکا شدند

پنج ایرانی-آمریکایی که روز ۲۷ شهریور خاک ایران را ترک کرده و به قطر رفتند، صبح سه‌شنبه به وقت محلی وارد خاک آمریکا شدند.

سیامک نمازی ، مراد طاهباز ، عماد شرقی و دو زندانی دیگر که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود پس از توافق واشینگتن و تهران آزاد شدند.

شماری از اعضای خانواده و دوستان این زندانیان به استقبال آنان رفته بودند. بابک نمازی ، برادر سیامک نمازی، به خبرنگاران گفت که سرانجام این کابوس پایان یافت.

بر اساس توافق آمریکا و ایران ، پنج زندانی ایرانی-آمریکایی آزاد شدند و در قبال آن شش میلیارد دلار از پول‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی آزاد شد و پنج متهم ایرانی در آمریکا نیز آزاد شدند.

شماری از نمایندگان کنگره آمریکا و چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی توافق بین تهران- واشینگتن را باج دهی به حکومت جمهوری اسلامی توصیف کرده و آن را محکوم کرده‌اند.

۱۶:۱۹ ۲۸.۶.۱۴۰۲

عراق حمله پهپادی ترکیه به اقلیم کردستان را محکوم کرد

یک مقام ارشد نظامی عراق حمله پهپادی ترکیه به فرودگاه شهر سلیمانیه را محکوم کرد.

ژنرال یحیی رسول، سخنگوی ستاد فرماندهی ارتش عراق، این حمله را نقض حق حاکمیت آن کشور خوانده و تاکید کرده است که بغداد حق خود را برای پاسخ دادن به این حملات محفوظ می‌داند.

در حمله پهپادی ترکیه به فرودگاه عَربت در نزدیکی سلیمانیه سه افسر نیروی ضد تروریسم اقلیم کردستان کشته و سه نفر مجروح شدند.

در حمله پهپادی روز یکشنبه ترکیه به منطقه کوهستانی سینجار عراق نیز یکی از اعضای ارشد پ‌کا‌کا، حزب کارگران کردستان ترکیه، کشته شد.

ارتش ترکیه در هفته‌های اخیر حملات خود علیه مواضع احزاب کرد در عراق و سوریه را تشدید کرده است.

۱۵:۰۰ ۲۸.۶.۱۴۰۲

رقابت همزمان میترا حجازی‌پور، استاد بزرگ شطرنج با ۱۸ تن از کارکنان رادیو اروپای آزاد

۱۴:۲۶ ۲۸.۶.۱۴۰۲

سازمان ملل از مرگ ۱۲۰۰ کودک در اردوگاه‌های آوارگان سودان خبر داد

آژانس‌های سازمان ملل متحد اعلام کردند که بیش از ۱۲۰۰ کودک بر اثر سوء تغذیه و ابتلا به سرخک در اردوگاه‌های آوارگان سودان جان خود را از دست داده‌اند. این آژانس‌ها همچنین خبر دادند که هزاران کودک دیگر، از جمله نوزادان تازه متولد شده، با خطر مرگ، تا پیش از پایان سال میلادی قرار دارند.

به گفته سازمان ملل، با گذشت نزدیک به شش ماه از درگیری بین ارتش سودان و گروه شبه نظامی معروف به «نیروهای پشتیبانی سریع»، بخش مراقبت‌های بهداشتی این کشور به دلیل حملات مستقیم طرف‌های درگیر و همچنین کمبود کارکنان و دارو به زانو درآمده است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، آلن ماینا، رئیس بهداشت عمومی در آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، در یک نشست توجیهی سازمان ملل در ژنو گفت که از ماه مه امسال به این‌سو، بیش از ۱۲۰۰ کودک زیر پنج سال در ایالت نیل سفید سودان جان باخته‌اند و ترس این وجود دارد که ۳۳۳ هزار نوزادی هم که باید تا قبل از پایان سال در این مناطق به دنیا بیایند، بمیرند.

او گفت که هر ماه حدود ۵۵ هزار کودک در سودان به دلیل سوء تغذیه بسیار شدید نیاز به درمان دارند، اما در خارطوم، پایتخت سودان، اکنون از هر ۵۰ مرکز تغذیه فقط یک مرکز و در دارفور غربی، از هر ۱۰ مرکز، یک مرکز فعال است.

۱۴:۱۶ ۲۸.۶.۱۴۰۲

آمریکا تانک‌های آبرامز را «به‌زودی» به اوکراین تحویل می‌دهد

تنها ساعاتی پیش از سخنرانی ولودیمیر زلنسکی در مجمع عمومی سازمان ملل، وزیر دفاع ایالات متحده خبر داد که تانک‌های آبرامز ام‌وان «به‌زودی» به دست نیروهای اوکراینی در جبهه‌های جنگ خواهد رسید.

نزدیک به پنج ماه پس از اعلام خبر دست یافتن نیروهای اوکراینی به تانک سنگین آبرامز، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، روز سه‌شنبه خبر داد که این تانک‌ها «به‌زودی» به دست ارتش این کشور خواهد رسید.

در پايان جلسه وزرای دفاع کشورهای حامی اوکراين که در ابتدای ارديبهشت سال جاری در پايگاه نظامی رامشتاين آلمان برگزار شد، آمريکا اعلام کرده بود که به‌زودی آموزش پرسنل اوکراينی برای استفاده از تانک‌های سنگين «آبرامز» را آغاز خواهد کرد و آلمان نيز گفت يک مرکز تعمير تانک‌های ارسالی از سوی آن کشور در لهستان داير می‌کند.

آمريکا پس از ماه‌ها اصرار دولت اوکراين بالاخره در زمستان سال گذشته با ارسال ۳۱ فروند تانک سنگين «آبرامز» به این کشور موافقت کرد. خبر ارسال تانک‌های آبرامز همزمان با انتشار اخبار «پیشرفت» اوکراین در جبهه‌ها و موفقیت این کشور در ضد حمله به روسیه منتشر می‌شود.

همزمان ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین که هم‌اکنون در نیویورک به سر می‌برد، قرار است تا ساعاتی دیگر برای اولین بار از زمان آغاز حمله روسیه به کشورش در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند. آقای زلنسکی که صبح سه‌شنبه برای دیدار با سربازان قطع عضوی اوکراین به بیمارستانی در خارج از شهر نیویورک رفته بود، تأکید کرد که «برای ما بسیار اهمیت دارد که پیام ما به گوش همگان برسد».

او همچنین در گفت‌وگو با خبرنگاران از این که «تروریست‌های روس» هنوز در شورای امنیت سازمان ملل کرسی دارند انتقاد کرد. رئیس جمهور اوکراین روز چهارشنبه هم قرار است در جلسه‌ای از شورای امنیت شرکت کند که موضوع آن بررسی وضعیت اوکراین خواهد بود.

۱۴:۱۵ ۲۸.۶.۱۴۰۲

دو انجمن سینمایی، بازداشت سینماگران در سالگرد مهسا را محکوم کردند

کانون فیلمسازان مستقل ایران، ایفما، در واکنش به بازداشت سینماگران در سالگرد جان‌باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد، در بیانیه‌ای خواستار آزادی بی‌قید و شرط فیلمسازان، هنرمندان و زندانیان سیاسی شد.

این بیانیه پس از آن صادر می‌شود که لیلا نقدی‌پری، سینماگر و عضو هیئت مدیره انجمن طراحان فیلم سینمای ایران و نیز هانیه توسلی، بازیگر بازداشت شدند.

خانم نقدی‌پری در حال حاضر در زندان قرچک است و هانیه توسلی نیز با قرار کفالت، آزاد شده است.

در بیانیه این کانون آمده جمهوری اسلامی در سالگرد جان‌باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد، «از بیم گسترش هرچه بیشتر و همه گیر شدنِ جنبشِ زن زندگی آزادی و نگرانی از فرو ریختن پایه‌های لرزانِ نظام استبدادی خویش، افزون بر تیراندازی بی‌هدف و دیوانه‌وار به‌ سوی مردم در خیابان‌ها و نیز از روی درماندگی و با استفاده از ترفند‌های نخ‌نما شده، برای خاموش نگه داشتن سینماگران و هنرمندان استفاده می‌کند.»

این کانون با اشاره به فراخواندن سینماگران به دادگاه بازداشت کوتاه‌مدت و بعد آزادسازی آنها با وثیقه، نوشته این اقدامات برای افزایش فشارهای روحی روانی است و این کانون این رفتارهای «انسان‌ستیز» را محکوم می‌کند.

انجمن طراحان فیلم سینمای ایران، از صنوف عضو خانه سینما، نیز در واکنش به بازداشت خانم نقدی‌پری، در بیانیه‌ای، نوشته که از او «حمایت حقوقی» می‌کند و «بنابر وظیفه انسانی و صنفی تمام قد کنارش ایستاده و تمام توان خود را برای آزادی هر چه زودتر او به کار خواهد گرفت.»

بیشتر

XS
SM
MD
LG