لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۵

رئیسی در آستانه سفر به نیویورک: دیداری با بایدن اتفاق نخواهد افتاد


ابراهیم رئیسی (عکس از آرشیو)
ابراهیم رئیسی (عکس از آرشیو)

رئیس جمهوری ایران در آستانه سفر به نیویورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل گفته است که دیداری میان او و همتای آمریکایی‌اش اتفاق نخواهد افتاد.

وی در گفت‌وگو با برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه سی بی اس نیوز آمریکا در پاسخ به سوالی درباره احتمال دیدار رو در رو با همتای آمریکایی‌اش در سفر به نیویورک، گفته است دیداری با جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا اتفاق نخواهد افتاد.

آقای رئیسی در ادامه گفته است که «من معتقد نیستم که ملاقات یا گفت‌وگو با او (جو بایدن) سودمند باشد.»

رئیس‌ جمهوری ایران در پاسخ سوالی در مورد اینکه آیا تفاوتی میان جو بایدن و دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا مشاهده می‌کند؟، گفته است «آنها این را در پیام‌های خود به ما گفته‌اند. اما ما شاهد هیچ تغییری در واقعیت نبوده‌ایم.»

سی‌بی‌اس نیوز تنها کمتر از یک دقیقه از مصاحبه با آقای رئیسی را روز شنبه در سایت خود منتشر کرده و قرار است مصاحبه کامل به مدت ۶۰ دقیقه روز یکشنبه ۲۷ شهریور منتشر شود.

آقای رئیسی قرار است برای شرکت در هفتاد و هفتمین اجالس سران مجمع عمومی سازمان ملل که از ۲۰ تا ۲۶ سپتامبر (هفته آینده) برگزار می‌شود، به نیویورک سفر کند.

سی‌بی‌اس گزارش داده است که به خبرنگار زن این رسانه در ایران گفته شده است که «چگونه لباس بپوشد و قبل از نشستن رئیسی در صندلی، ننشیند.»

لزلی شتال، خبرنگار این رسانه در مصاحبه نیز در حالی که حجاب بر سر دارد، ظاهر شده است.

ایران از بهار پارسال مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا برای لغو تحریم‌ها و بازگشت جمهوری اسلامی به تعهدات برجامی را آغار کرده، اما این مذاکرات نیز با میانجیگری اعضای برجام و غیرمستقیم بوده است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از زمان آغاز به کار دولتش تلاش‌هایی برای احیای برجام را آغاز کرده است.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی طی دو دهه گذشته که پرونده هسته‌ای ایران باز شده، بارها مخالفت خود با دیدار مستقیم رؤسای جمهور ایران و آمریکا را اعلام کرده است. از زمان استقرار جمهوری اسلامی، هیچ کدام از رؤسای جمهور ایران و آمریکا مذاکرات مستقیمی نداشته‌اند.

مواضع ایران در واکنش به متن نهایی پیشنهاد شده توسط اتحادیه اروپا و شروطی که جمهوری اسلامی پیش کشیده، امید به احیای فوری برجام را کاهش داده است.

با استفاده از گزارش‌های ان‌بی‌سی، رادیو فردا. د.خ
XS
SM
MD
LG