لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۵

رئیسی: بسیاری از اقدامات آستان قدس٬ وظیفه دولت است


تولیت آستان قدس رضوی می‌گوید بسیاری از اقدامات این مجموعه٬ «وظیفه» دولت است و با آنکه کمک آستان به محرومان «چندبرابر» مالیاتی است که باید پرداخت کند، اما بر اساس نظر رهبر جمهوری اسلامی٬ «مالیات» هم می‌پردازد.

ابراهیم رئیسی این مطالب را شنبه‌شب در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» بیان کرده و گفته که بودجه آستان قدس رضوی «کمتر از یک هزارم بودجه دولت است و ما به همین میزان برای خودمان مأموریت قائلیم که تا می‌توانیم برای محرومان اشتغال ایجاد کنیم».

او اضافه کرده که «تا بهمن امسال در مدت یک سال، ۸۰۰ شغل را برای آنها [محرومان] ایجاد کردیم و تا پایان امسال به یک هزار نفر می‌رسد».

تولیت آستان قدس در ادامه گفته که این مجموعه٬ در حوزه‌هایی چون ریزگردها در خوزستان٬ خدمات‌رسانی به فقرا و مستضعفان٬ ساخت خانه برای خانواده‌های «شهدای حرم»٬ ساخت واحدهای مسکونی در نقاط محتلف کشور٬ فعالیت‌های علمی و پژوهشی٬ امور فرهنگی٬ ایجاد مراکز درمانی٬ بهبود شرایط جاده‌ای و… فعال است.

او با اشاره به برخی شرکت‌های وقفی متعلق به آستان قدس رضوی نیز گفته است که «اکثر» این شرکت‌ها «زیان‌ده» هستند٬ اما «با توجه به شرایط اقتصادی جامعه تاکنون نگذاشته‌ایم این شرکت‌ها تعطیل و کارگری اخراج شود».

آقای رئیسی در عین حال از افزایش «۲۱ درصدی نذورات مردم» در سال ۹۵ و «۲۵ درصدی» در سال ۹۶ خبر داده و اضافه کرده که «اساس اقتصاد آستان قدس رضوی بر وقف و نذر است و هیچ شرکتی ندارد که مبنای آن وقف و نذر نباشد».

تولید آستان قدس رضوی با بیان اینکه «حدود ۱۱ تهمت ناروا» به آستان زده شده٬ یکی از آنها را نپرداختن مالیات عنوان کرده و اضافه کرده که «تا دو سال قبل طبق استفتایی که از امام خمینی داریم... آستان قدس رضوی و شرکت‌های تابعه از پرداخت مالیات معاف بودند».

به گفته آقای رئیسی٬ به دنبال «استعلام» او از رهبر جمهوری اسلامی پس از انتصاب به تولیت٬ «نتیجه این شد که آستان قدس باید مالیات پرداخت کند. در حال حاضر دو سال است که آستان قدس مالیات پرداخت می‌کند».

آقای رئیسی پیشتر نیز بارها تکرار کرده بود که آستان قدس نه تنها مالیات پرداخت می‌کند٬ بلکه «چندین‌برابر آن» نیز به فقرا کمک کرده است.

وضعیت پرداخت مالیات آستان قدس رضوی به دولت در اردیبهشت امسال و به‌ویژه در حاشیه مناظره‌های انتخاباتی در صدر خبرها قرار گرفت؛ جایی که ابراهیم رئیس در نقش رقیب انتخاباتی حسن روحانی سیاست‌های اقتصادی دولت او را به ویژه در زمینه اشتغال‌زایی زیر سؤال برد.

در آن زمان سخنگوی دولت حسن روحانی با اعلام این‌ که آستان قدس رضوی هم موظف به پرداخت مالیات است، از ابراهیم رئیسی خواست اعلام کند تاکنون چقدر مالیات پرداخت کرده است.

در آن زمان خبرگزاری فارس که حامی آقای رئیسی بود در واکنشی نوشت: «سؤالی که در این میان به ذهن می‌رسد این است که آیا رئیس‌جمهور از این دستور امام خمینی و مقام معظم رهبری بی‌خبر بوده است؟ چرا پیش از ورود رئیسی به صحنه انتخابات، رئیس‌جمهور چنین موضوعی را مطرح و پیگیری نکرده بود؟»

این خبرگزاری افزوده بود:‌ «مگر در زمان تولیت سابق چنین روالی برقرار نبود، پس چرا روحانی به مرحوم طبسی چنین ایرادی را وارد نمی‌کرد؟»

اشاره این خبرگزاری به عباس واعظ طبسی بود که از پس از انقلاب تا ۹۴ که درگذشت٬ تولیت آستان قدس را بر عهده داشت و از روحانیون نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی٬ حامی حسن روحانی محسوب می‌شد.

آقای رئیسی خود نیز در تلویزیون ایران٬ از دولت خواسته بود از به گفته او «یقه سفیدهایی» که مالیات نمی‌دهند٬ مالیات بگیرد و ساز و کار «تبعیض‌آمیز» مالیاتی در ایران را تغییر دهد.

آستان قدس رضوی پس از انقلاب اسلامی دارای بنگاه‌های اقتصادی متعددی شد و بدون پرداخت هرگونه مالیات یا شفافیت درباره اقدامات خود٬ به صورت گسترده دست به فعالیت‌های اقتصادی زد.

سال ۹۱ نیز محمود احمدی‌نژاد با ارسال لایحه صلاح «قانون مالیاتی مصوب سال ۱۳۶۶»٬ به دنبال اخذ مالیات از آستان قدس بود که مجلس آن را تصویب نکرد.

با استفاده از گزارش‌های انتخاب و رادیو فردا؛ ب.ب./م.ا.
XS
SM
MD
LG