لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۳

مدیرکل آژانس انرژی اتمی پیش از نشست شورای حکام به تهران می‌رود


رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بعد از ظهر شنبه ۲۰ شهریور برای دیدار و گفت‌وگو با برخی مقامات حکومت ایران از جمله رئیس سازمان انرژی اتمی، به تهران سفر می‌کند.

کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سفر آقای گروسی به تهران را تایید کرده است.

آقای غریب‌آبادی روز شنبه در صفحه توئیتر خود نوشت رافائل گروسی در این سفر با رئیس سازمان انرژی اتمی و همچنین معاون رئیس جمهوری دیدار و گفت‌وگو می‌کند. پس از این دیدار نیز دو طرف، بیانیه‌ای مشترک منتشر خواهند کرد.

پیش از این، گمانه‌زنی‌هایی درباره سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران مطرح شده بود از جمله این‌که مقامات جمهوری اسلامی درخواست آقای گروسی برای سفر به ایران را در «حالت تعلیق» گذاشته‌اند.

خبرگزاری رویترز، روز شنبه ۲۰ شهریور، گزارش داده است که با توجه به احتمال ناکام ماندن مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران موسوم به «برجام»، سفر آقای گروسی با هدف مذاکره برای کاهش تنش‌ها بین ایران و غرب انجام می‌گیرد.

سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از نشست هفته آینده ۳۵ عضو شورای حکام انجام می‌شود. قرار است در این نشست، گزارش پادمانی آقای گروسی و دو گزارش آژانس را مورد بررسی قرار دهند.

در گزارش پادمانی دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره بود که «به دلیل اقدامات ایران»، بازرسی‌های ناظران آژانس از سایت‌های هسته‌ای ایران «به‌شدت ضعیف» شده است.

خبرگزاری رویترز نیز که دو گزارش محرمانه جدید آژانس را اخیرا رویت کرده، پیشتر نوشته بود که اورانیوم غنی‌شده ایران با غلظت ۶۰ درصد در سه ماه به ۱۰ کیلو و نیز اورانیوم۲۰ درصدی در مقایسه با گزارش اواسط بهار، به بیش از۸۴ کیلوگرم افزایش یافته است.

این احتمال مطرح است که آمریکا و متحدان اروپایی آن بر اساس این گزارش‌ها، پرونده ایران را پس از سال‌ها به شورای امنیت سازمان ملل متحد بکشانند.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز در واکنش به اقدامات اخیر ایران گفته است که پیشرفت‌های برنامه اتمی ایران و عدم آمادگی دولت ابراهیم رئیسی برای تجدید سریع مذاکرات وین، وضعی ایجاد کرده که ممکن است بازگشت آمریکا به برجام دیگر نفعی نداشته باشد.

XS
SM
MD
LG