لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۰

ابراز نگرانی روسیه از «پیچیده‌تر» شدن توافق هسته‌ای با ایران


سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه

معاون وزیر خارجه روسیه نسبت به «پیچیده‌تر» شدن توافق هسته‌ای به خاطر «پیشرفت سریع توانایی‌های اتمی ایران» اظهار نگرانی کرده است.

سرگئی ریابکوف روز جمعه ۱۹ شهریور به خبرگزاری تاس گفت، روسیه «قطعا از پیشرفت سریع توانایی‌های هسته‌ای ایران نگران است، اما این نگرانی از بابت تولید بمب هسته‌ای یا نقض تعهدات ایران در رابطه با پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیست، چرا که پادمان‌های آژانس هیچ محدودیتی در این زمینه بر ایران اعمال نمی‌کند و شفافیت مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران تضمین شده است».

وی افزود، نگرانی روسیه از این بابت است که با پیشرفت سریع توانایی‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی و فاصله گرفتن بیشتر این کشور از تعهدات برجامی، رسیدن به توافق اتمی با ایران پیچیده‌تر می‌شود.

اظهارات وی نسبت به تضمین شفافیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش‌های خود درباره برنامه هسته‌ای تهران تاکید کرده که فعالیت‌های آژانس و بازرسان آن در ایران «به طور جدی» تضعیف شده است.

گزارش آژانس که شامگاه سه‌شنبه ۱۶ شهریور در وین به رویت خبرگزاری‌ها رسیده، می‌گوید ایران هنوز توضیحات لازم را در مورد ذرات اورانیوم به‌دست آمده در سایت‌های اعلام نشده خود، ارائه نکرده است.

یکی از دو گزارش فصلی آژانس حاکی از افزایش چهار برابری اورانیوم غنی شده ایران در غلظت‌های متفاوت است. به این معنا ایران به تولید مواد لازمی که ممکن است برای ساخت سلاح هسته‌ای به کار رود، به سرعت نزدیک می‌شود.

رسانه‌های بین المللی نوشته‌اند که به دنبال گزارش آژانس، ایالات متحده و اتحادیه اروپا احتمالا هفته آینده در نشست شورای حکام آژانس قطعنامه‌ای انتقادی علیه ایران صادر خواهند کرد.

اما میخائیل اولیانف، سفیر روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که رئیس هیات روسی در مذاکرات برجام را نیز برعهده دارد، در توییتی گفت که بهتر است ایران و آژانس اختلافات خود را حل کنند و نیازی نیست شورای حکام دست به اقدامی بزند.

آقای اولیانوف روز جمعه نیز دوباره با اشاره به احتمال پیشنهاد قطعنامه در شورای حاکم آژانس علیه ایران، تاکید کرد که روسیه علیه این قطعنامه رای خواهد داد.

آقای ریابکوف نیز گفته است اگر گفت‌وگوهای هسته‌ای، مشکلات باقی‌مانده در میز مذاکرات را حل کند و مذاکرات از جایی آغاز شود که متوقف شده بود، پیشرفت‌های ایران در زمینه توانایی‌های هسته‌ای بازگشت‌پذیر است.

آخرین دور مذاکرات هسته‌ای میان ایران و اعضای برجام و همچنین آمریکا روز ۳۰ خرداد انجام شد. حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی اخیرا اعلام کرد که بازگشت ایران به میز مذاکرات دو تا سه ماه طول خواهد کشید.

هنوز معلوم نیست ایران با چه شرطی به مذاکرات برگردد، اما قبلا رویترز از قول چند منبع ایرانی گزارش داده بود که دولت ابراهیم رئیسی احتمالا خواهان به رسمیت شناخته شدن غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم و فعالیت سانتریفیوژهای پیشرفته از طرف اعضای برجام باشد.

اعضای اروپایی برجام و آمریکا بارها خواستار ازسرگیری فوری مذاکرات با ایران شده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های تاس، شبکه اجتماعی توئیتر و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG