لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۹

رائول گاندی کرسی خانوادگی در پارلمان هند را از دست داد


رائول گاندی، رهبر حزب کنگره هند
رائول گاندی، رهبر حزب کنگره هند

رائول گاندی، رهبر حزب کنگره هند در انتخابات اخیر کرسی خود را که چندین دهه در دست خانواده او بود از دست داد. برای بسیاری در خارج این تعجب آورترین نکته انتخابات هند بود که در آن ائتلاف حاکم به رهبری نارندرا مودی، نخست وزیر همانطور که انتظار می رفت به پیروزی رسید.

ولی برای ساکنان شهر آرام آمتی در ایالت پر جمعیت اوتار پرادش که حوزه انتخاباتی خانواده گاندی است، این موضوع تعجب آور نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز ساکنان این شهر می گویند رائول گاندی در کارزار انتخاباتی امسال به سراسر کشور سفر کرد ولی به این حوزه انتخاباتی که در دهه های اخیر بارها اعضای خانواده گاندی - نهرو از جمله پدر، مادر و عموی او را به پارلمان فرستاده بی توجهی کرده است.

آنها می گویند به نامزد حزب بهاراتیا جاناتا به رهبری آقای مودی رای داده اند چون هیچ دسترسی به رائول گاندی نداشتند و خواست های مکرر آنها برای بنای زیرساخت های مورد نیاز منطقه را پاسخ نداده است.

در چنین وضعیتی سمریتی ایرانی، بازیگر سابق تلویزیون و یکی از اعضای کابینه ناراندرا مودی که در انتخابات سال ۲۰۱۴ از رائول گاندی شکست خورده بود به پیروزی رسید.

هر چند رائول گاندی بالاخره توانست از حوزه انتخاباتی دیگری در ایالت کرالا به پارلمان راه یابد ولی نتایج انتخاباتی حزب کنگره در مجموع فاجعه بار است. طبق نتایج رسمی شمارش آرا این حزب فقط ۵۲ کرسی به دست آورده در صورتی که حزب بهاراتیا جاناتا توانسته است تعداد کرسی های خود را به ۳۰۳ افزایش دهد.

طبق قوانین انتخاباتی هند نامزدان در هر انتخابات می توانند در دو حوزه نامزد شوند.

در ایالت اوتار پرادش بسیاری از رای دهندگان جوان که برای اولین بار در رای گیری شرکت می کردند خواهان پیشرفت و تغییر بودند. یکی از خواست های مهم مردم شهر آمتی ساختن یک روگذر برای کاهش حجم ترافیک شهر بود. ولی به گفته آنها رائول گاندی با وجود وعده های مکرر به قول خود برای ساخت این روگذر عمل نکرد.

خبرگزاری رویترز می افزاید اعضای محلی حزب کنگره در شهر آمتی بی توجهی رائول گاندی را تکذیب کرده و می گویند او از انتخابات سراسری سال ۲۰۱۴ که در آن نارندرا مودی به مقام نخست وزیری رسید تاکنون حدود 35 روز در این حوزه انتخاباتی بوده است.

آنها اعتراف دارند که کارزار انتخاباتی حزب کنگره نقطه ضعف هایی داشته و رئیس تشکیلات محلی حزب روز جمعه با قبول مسئولیت این شکست استعفا داد.

بسیاری از صاحبنظران معتقدند که نارندرا مودی و حزب او پس از درگیری های نظامی با پاکستان در ماه فوریه امسال بر موج ملی گرایی سوار شدند.

برخی از جوانان شهر آمتی می گویند این شهر بارها اعضای خانواده گاندی و رائول گاندی را انتخاب کرده بود و زمان آن فرا رسیده که اینبار حزب بهاراتیا جاناتا را آزمایش کنند.

با استفاده از گزارش رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG