لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۹

تجمع صدها تن در بغداد در سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی؛ تهران خواستار صدور قطعنامه علیه آمریکا شد


بغداد روز شنبه ۱۱ دی‌ماه شاهد تظاهرات گسترده به مناسبت دومین سالروز كشته شدن قاسم سليمانى، فرمانده پیشین نيروى قدس سپاه پاسداران، و ابومهدى المهندس، از رهبران ارشد شبه نظامیان عراقی، در عملیات پهپادی آمریکا بود.

در اين راهپیمایی که توسط گروه‌هاى مسلح شيعه مورد حمایت جمهوری اسلامی ايران سازماندهى شده بود، صدها تظاهرکننده با سر دادن «شعارهای ضدآمریکایی» و «لگدمال کردن پرچم‌های آمریکا و اسرائیل» در پایتخت عراق تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عصر یکشنبه ۱۲ دی‌ماه نیز صدها تن از حامیان گروه حشد الشعبی در عراق، در جاده منتهی به فرودگاه بغداد، محل کشته شدن قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس تجمع کردند.

به گزارش شبکه «العربیه»، تظاهرات روز شنبه از منطقه «الجادریه» در مرکز بغداد آغاز شد و نیروهای امنیتی برای تدابیر امنیتی تعدادی از خیابان‌ها را بستند.

دیگر رسانه‌های عراقی هم روز شنبه از استقرار «گسترده» نیروهای امنیتی «در تقاطع پالایشگاه‌های الدوره» خبر دادند. بر اساس گزارش‌ها، نیروهای امنیتی، همچنین پل مهم «الطابقین» در مرکز بغداد را پیش از برپایی این راهیپمایی مسدود کردند.

کشته شدن فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران و همچنین ابومهدی المهندس، معاون پیشین فرمانده گروه حشد الشعبی، در جریان حملات پهپادی ۱۳ دی‌ماه ۹۸ آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد در کشاکش تنش سیاسی و نظامی بین ایران و ایالات متحده رخ داد.

این تنش‌ها با حمله گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی به سفارت آمریکا در بغداد و همچنین کشتن یک پیمانکار آمریکایی به‌دست این شبه‌نظامیان آغاز شده بود.

گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت سپاه، در جریان حمله به سفارت آمریکا در بغداد نام قاسم سلیمانی را به‌عنوان «رهبر» خود بر دیوار سفارت نوشته بودند.

قاسم سلیمانی که سال‌ها محوری‌ترین نقش را در تشکیل و حمایت شبه‌نظامیان شیعه در عراق و سایر کشورهای منطقه ایفا کرده بود، همراه با نیروی تحت امر خود در فهرست تروریستی و تحریمی ایالات متحده آمریکا، کانادا، اروپا و برخی کشورهای منطقه همچون عربستان سعودی، بحرین و اسرائیل قرار داشتند. سلیمانی همچنین بر اساس قطعنامه ۱۷۴۷ تحت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز بود.

جمهوری اسلامی ایران پنج روز پس از کشته شدن سلیمانی، پایگاه عین‌الاسد - مقر نیروهای آمریکایی - در عراق را با موشک هدف قرار داد. ده‌ها سرباز آمریکایی در آن رویداد دچار شوک روانی شدند و بعدها نیز اعلام شد که برخی از آن‌ها دچار جراحات جسمانی شدند.

در ادامه این تنش‌ها، سپاه پاسداران با شلیک دو موشک، هواپیمای مسافربری اوکراین را بر فراز خاک ایران منهدم کرد که در جریان آن ۱۷۶ نفر کشته شدند.

مقامات جمهوری اسلامی پس از چند روز مخفی‌کاری و اظهارات خلاف واقع درباره این رویداد، در نهایت وقوع آن را تایید کرد.

دادگاه عالی انتاریو در کانادا، اقدام سپاه در شلیک به هواپیما را عامدانه و تروریستی دانسته است.

شرکت‌کنندگان در تظاهرات اخیر عراق با سر دادن شعارهایی همچنین خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق شده‌اند و این در حالی است که دولت عراق روز ۱۰ دی‌ماه، پایان ماموریت و خروج نیروهای نظامی ائتلاف خارجی به رهبری آمریکا از این کشور را به‌طور رسمی تایید کرد.

بر اساس اعلام دولت این کشور، ماموریت ائتلاف خارجی در عراق از این پس محدود به حضور شماری از مستشاران و حدود ۲۵۰۰ نیروی نظامی برای «مشاوره و کمک» به نیروهای عراقی خواهد بود.

با وجود این، برخی از رهبران گروه‌های شبه‌نظامی شیعه مورد حمایت ایران در عراق بر خروج تمام نیروهای آمریکایی پافشاری کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هادی العامری، رئیس ائتلاف همسو با سیاست‌های حکومت ایران موسوم به «ائتلاف فتح» گفته است: «ما چیزی کمتر از عقب‌نشینی کامل (نیروهای خارجی) را به عنوان انتقام خون شهدای‌مان نمی‌پذیریم».

درخواست ایران از سازمان ملل برای محکومیت عاملان قتل سلیمانی

در همین حال، معاونت حقوقی دولت ابراهیم رئیسی، در نامه‌ای به رئیس مجمع عمومی سازمان ملل، خواستار اقدام رسمی علیه ایالات متحده در ماجرای کشته شدن قاسم سلیمانی شد.

جمهوری اسلامی می‌گوید فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران، برای انجام «یک ماموریت دیپلماتیک» به بغداد رفته بود که کاروان او در پی شلیک پهپادهای آمریکایی منهدم شد.

در این نامه که شامگاه شنبه ۱۱ دی‌ماه منتشر شد، حکومت ایران خواستار به‌کارگیری «تمامی ابتکارات قانونی مندرج در حدود اختیارات» مجمع عمومی سازمان ملل، «از جمله صدور قطعنامه» برای محکومیت دولت وقت آمریکا و جلوگیری از اقدامات مشابه در آینده شد.

مقامات وقت آمریکا، همواره کشتن قاسم سلیمانی را بخشی از برنامه کشورشان در «مبارزه با تروریسم در منطقه و جهان» دانسته و تاکید می‌کنند که اقدامات قاسم سلیمانی در منطقه خاورمیانه، امنیت آمریکاییان را به خطر انداخته بود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، و مایک پومپئو، وزیر خارجه پیشین، در دفاع از این عملیات گفته بودند که «جهان بدون قاسم سلیمانی، جهانی امن‌تر است».

با وجود این، مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی در دو سال گذشته بارها گفته‌اند که «انتقامی سخت» در انتظار عاملان کشته شدن فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران است.

در همین زمینه، رئیس سابق اطلاعات ارتش اسرائیل ۲۹ آذر فاش کرد که این کشور در عملیات منجر به کشته شدن قاسم سلیمانی نقش داشته است. چند روز پس از این رویداد نیز شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی گزارش داده بود که نهادهای اطلاعاتی اسرائیل به آمریکا در این سوءقصد کمک کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری آسوشیتدپرس، مهر، شبکه العربیه و الجزیره و گزارش‌های رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG