لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۳

انتقادها از آتش‌زدن پرچم آمریکا در مجلس ایران


تعدادی از نمایندگان اصولگرای مجلس در حال آتش زدن پرچم آمریکا
تعدادی از نمایندگان اصولگرای مجلس در حال آتش زدن پرچم آمریکا

آتش‌زدن پرچم آمریکا و کاغذی تحت عنوان توافقنامه برجام در مجلس شورای اسلامی٬ انتقادهایی را برانگیخته است. محسن کوهکن٬ نماینده لنجان و آغازکننده این حرکت٬ از اقدام خود دفاع کرده است.

بدنبال اعلام خروج آمریکا از سوی دونالد ترامپ٬ رئیس جمهور این کشور و واکنش‌های تند رهبر جمهوری اسلامی و فرماندهان نظامی به این تصمیم٬ پرچم آمریکا و کاغذی که به صورت نمادین٬ برجام خوانده شد نیز از سوی شماری از نمایندگان در صحن علنی به آتش کشیده شد.

آغازگر این اقدام که از سوی علی لاریجانی٬ رئیس مجلس نیز مورد مخالفت قرار نگرفت٬ محسن کوهکن٬ نماینده لنجان بود که در گفت‌و‌گو با وب‌سایت الف این موضوع را تائید کرده است. شماری از نمایندگان نیز همزمان با این حرکت٬ شعار «مرگ بر آمریکا» سر دادند.

کوهکن که سابقه ۱۴ سال حضور در مجلس و هشت سال عضویت در هیئت رئیسه را دارد٬ گفته خودش به تنهایی و «بدون مشورت با کسی» این تصمیم را گرفته است.

وی علت اقدام خود را نیز «خصومت ۴۰ ساله آمریکا با ملت و دولت‌های ایران و حاکمیت» جمهوری اسلامی اعلام کرده و افزوده است:‌ «ما باید با یک رفتار انقلابی خشم و انزار خود را نسبت به این اقدام زشت نشان می‌دادیم. چون عکس ترامپ را پیدا نکرده بودم، پرچم این کشور را آتش زدم.»

آن‌طور که این نماینده اضافه کرده٬ بعد از آتش زدن برجام و پرچم آمریکا، برخی از نمایندگان٬ این اقدام را «تائید کرده و استقبال کردند. حتی برخی می‌گفتند که ای کاش با یک برنامه‌ریزی این کار انجام می‌شد و گلایه می‌کردند که چرا از قبل آنها را در جریان نگذاشتم.»

وی همچنین گفته در صورت شانه خالی کردن اروپا از تعهدات خود در توافقنامه برجام٬ «برای آنها تابوت درست می‌کنیم.»

این در حالی است که علی مطهری٬ نایب رئیس مجلس شورای اسلامی٬ آتش زدن پرچم آمریکا در صحن علنی مجلس را رفتاری «بد» توصیف کرده و گفته «کار عاقلانه» و «درستی نبود.»

به گفته وی٬ با آتش زدن پرچم آمریکا در مجلس٬ «در حقیقت مردم آمریکا را در برابر خودمان قرار می‌دهیم.»

مطهری افزوده که به‌دلیل «ناگهانی» بودن این حرکت٬ «نمی‌شد هیچ واکنشی به این رفتار ناگهانی نشان داد.»

صادق زیباکلام٬ استاد دانشگاه و فعال سیاسی نیز در واکنش به آتش‌زدن پرچم آمریکا در توییتر خود نوشته که این اقدام «نمایندگان انقلابی» در مجلس٬ مشخص کرد که ترامپ٬ «خیلی هم بیراه نمی‌گوید.»

به باور وی٬ این اقدام همچنین٬ «گوشه‌ای از فرهنگ و تمدن غنی برخی از ایرانیان را به نمایش گذاشت.»

اشاره وی به سخنان دونالد ترامپ است که ایران را «اصلی‌ترین دولت حامی تروریسم» خواند و افزود که «ایران و عواملش طی سال‌ها سفارتخانه‌های آمریکا و پایگاه‌های نظامی را هدف بمبگذاری قرار داده،‌ صدها نیروی آمریکایی را کشته‌اند و شهروندان آمریکایی را ربوده، شکنجه کرده و به زندان انداخته‌اند.»

علیرضا رحیمی٬ دیگر نماینده مجلس نیز در توییتر خود نوشته که آتش‌زدن پرچم کشورها٬ «در فرهنگ اسلامی هیچ جایی ندارد و در منطق سیاسی و نگاه عقلانی هم مردود است.»

به نوشته وی٬ با خروج آمریکا از برجام، «احساس شعف عده‌ای برای تسویه حساب سیاسی با روحانی و ظریف، آتش به اختیارشان را به سطح آتشبازی در صحن مجلس کشانده است.»

این نماینده همچنین در توییت دیگری نوشته که «اکثریت قاطع نمایندگان و رئیس مجلس٬ رئیسان فراکسیون‌های امید، مستقلین و ولایی» هم موافق چنین «اقدام احساسی و مردودی نبودند.»

وی به کنایه اضافه کرده که «حرکت‌های خودسرانه فقط در منزل فروهر و سفارت انگلیس یا عربستان اتفاق نمی‌افتد.»

مخالفت‌ها با آتش‌زدن پرچم آمریکا در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در حالی مطرح می‌شود که شماری از دانشجویان بسیجی دانشگاه تهران نیز ظهر امروز با برگزاری تجمع و آتش زدن متن برجام و پرچم آمریکا به خروج آمریکا از توافقنامه اتمی قدرت‌های بزرگ با ایران اعتراض کردند.

بدنبال اعلام خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران٬ حسن روحانی٬ رئیس جمهور ایران و محمدجواد طریف٬ وزیر خارجه نیز اعلام کرده‌اند که به مذاکرات با طرف‌های اروپایی برای تامین منافع ایران از برجام ادامه می‌دهند و پس از بررسی‌ها٬ چند هفته دیگر درباره خروج یا باقی‌مانده در برجام٬ اطلاع‌رسانی خواهد شد.

این در حالی است که آیت‌الله علی خامنه‌ای گفته به آلمان٬ فرانسه و بریتانیا که اعلام کرده‌اند در برجام باقی‌ می‌مانند هم «اعتماد» ندارد و از دولت خواسته از آنها «تضمین عملی» بگیرد.

با استفاده از گزارش‌های الف٬ ایلنا٬ خبرگزاری صداوسیما٬ فارس و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG