لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۳

شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پرچم آمریکا را آتش زدند


علی لاریجانی خطاب به محسن کوهکن، نماینده لنجان، گفت: «مراقب باشید مجلس را آتش نزنید»
علی لاریجانی خطاب به محسن کوهکن، نماینده لنجان، گفت: «مراقب باشید مجلس را آتش نزنید»

خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران با واکنش‌های عمدتاً تند مقام‌های مختلف جمهوری اسلامی روبه‌رو شده تا جایی‌که شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پرچم آمریکا و کاغذی را نیز به عنوان برجام به آتش کشیدند.

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران این اقدام شماری از نمایندگان مجلس در جلسه صبح چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت انجام شده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، شامگاه سه‌شنبه با اعلام رسمی خروج ایالات متحده از برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، فرمان اجرایی بازگشت تحریم‌های تعلیق‌شده علیه تهران را صادر کرد.

آقای ترامپ در سخنان خود حکومت ایران را «اصلی‌ترین دولت حامی تروریسم» خواند و گفت که برجام «در مقابل محدودیت‌هایی اندک روی فعالیت اتمی ایران» تحریم‌های فلج‌کننده را علیه ایران برداشت و «سایر اقدامات شریرانه رژیم» را هم نادیده گرفت.

علاوه بر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، که شامگاه سه‌شنبه در نطقی تلویزیونی بلافاصله به خروج آمریکا از برجام واکنش نشان داد، شمار زیادی از مقام‌های جمهوری اسلامی نیز صبح چهارشنبه حملات لفظی شدیدی علیه آمریکا ایراد کردند.

در نخستین دقایق جلسه علنی مجلس در روز چهارشنبه، چند تن از نمایندگان با حضور در جایگاه هیأت رئیسه، شعار «مرگ بر آمریکا» سر دادند و پرچم ایالات متحده را به آتش کشیدند.

علی لاریجانی خطاب به محسن کوهکن، نماینده لنجان، گفت: «مراقب باشید مجلس را آتش نزنید».

مجتبی ذوالنور، نماینده قم، نیز با به آتش کشیدن کاغذی که در دست داشت فریاد زد: «برجام را آتیش زدیم».

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خرداد سال ۱۳۹۵ گفته بود «اگر آمریکایی‌ها برجام را پاره کنند ما آن را آتش می‌زنیم».

علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز در جلسه روز چهارشنبه گفت: «به نظر می‌رسد آقای ترامپ از کفایت عقلانی برای حل و فصل مسائل برخوردار نیست و زبان زور برای چنین فردی کارسازتر است».

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به سخنان حسن روحانی مبنی بر «چند هفته فرصت برای حیات توافق هسته‌ای» این موضوع را نشانگر آن دانست که «ایران به دنبال رفتار ماجراجویانه و عکس‌العملی نیست».

مقام‌های ارشد نظامی جمهوری اسلامی ایران نخستین کسانی بودند که صبح چهارشنبه به‌شدت به آمریکا تاختند.

سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، با اشاره به اینکه «برجام از ابتدا مطلوب ملت ایران نبود و ملت ایران با بزرگواری آن را پذیرفت» گفت: «تجربه دیشب نشان داد هرچند به صورت تاکتیکی مدتی دنبال دیگران راه بیفتیم، اما در آخر باید روی پای خود بایستیم».

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، نیز با تأکید بر اینکه «برجام قبل از این هم اعتباری نداشت» خروج آمریکا را تبریک گفت.

فرمانده سپاه پاسداران همچنین با اشاره به «فرصت یکی – دو هفته‌ای که رئیس جمهور دیشب اعلام کرد» گفت: «اروپایی‌ها بین ایران و آمریکا نمی‌توانند مستقلانه تصمیم بگیرند و وابسته به آمریکا هستند و سرنوشت برجام روشن است».

این مقام ارشد نظامی همچنین موضوع غنی‌سازی هسته‌ای را «بهانه» خواند و گفت: «موضوع آنها اقتدار نظامی‌ و موشکی و تأثیرگذاری ایران در منطقه و مقاومت منطقه است».

عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش ایران، نیز گفت بابت خروج آمریکا از برجام «خدا را شکر می‌کند».

فرمانده ارتش جمهوری اسلامی همچنین گفت: «از اول هم معتقد بودم که بزرگترین خسارت برجام مشروعیت بخشیدن به نشستن پشت یک‌ میز و مذاکره با آمریکایی‌ها است اما بزرگترین سود برجام نیز اثبات چندباره عدم پاییندی آنها به تعهداتشان بود».

حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، نیز با «تبریک» خروج آمریکا از برجام گفت: «حتما خیر و برکتی در آن است».

فرمانده پلیس ایران با توصیف رئیس جمهوری آمریکا به عنوان «فردی که حالت نرمال و عادی ندارد» گفته است: «در داخل هم کسانی که دل خوش کرده بودند به مذاکره با اینها و اینکه مشکلات در این صورت حل می‌شود درحالی‌که آقا بارها تاکید کردند ما به اینها اعتماد نداریم».

به‌جز مقام‌های نظامی، شماری از دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی نیز با «تبریک» خروج آمریکا از برجام، بر «توان نظامی» ایران تأکید کرده‌اند.

از جمله علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفته است «مجلس آماده تصویب بودجه برای حمایت از برنامه‌های دفاعی و موشکی است».

مقام‌های دولت حسن روحانی، از جمله محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، گفته‌اند پاسخ نهایی جمهوری اسلامی درباره ادامه برجام «پس از ارزیابی از تأمین منافع کامل ایران» مشخص خواهد شد.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، فارس، خانه ملت، میزان، ایرنا، توئیتر و رادیو فردا /ج. / پ.پ
XS
SM
MD
LG