لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۷

محکومیت جهانی حمله بارسلون؛ پیشنهاد آمریکا برای کمک به اسپانیا در تحقیقات


حمله روز پنج‌شنبه در بارسلون اسپانیا که پلیس آن را تروریستی ارزیابی کرده، واکنش‌های مختلفی را در کشورهای مختلف به دنبال داشته و از جمله ایالات متحده ضمن محکوم کردن این حمله، به اسپانیا پیشنهاد کمک کرده است.

در هجوم یک خودروی ون به عابران در یک منطقه توریستی شهر بارسلون، دست کم ۱۲ کشته و بیش از ۸۰ تن مجروح شده‌اند که گزارش‌های اولیه از وخامت حال برخی از آنها حکایت دارد.

ساعتی پس از حمله بارسلون، دونالد ترامپ که جزئیات این رویداد را از طریق رئیس دفتر خود دنبال می‌کرد، در توئیتی تأکید کرد که ایالات متحده ضمن محکوم کردن حمله تروریستی در بارسلون اسپانیا، هر آنچه لازم است برای کمک انجام خواهد داد.

او خطاب به مردم اسپانیا گفت که محکم و قوی بمانید، ما شما را دوست داریم.

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا نیز در اظهار نظری تأکید کرد که آمریکا آماده کمک به مقام‌های اسپانیایی برای تحقیق در مورد این حادثه است.

آقای تیلرسون همچنین بر تعهد واشینگتن در مورد تعقیب و جلب تروریست‌ها در سراسر جهان تأکید کرد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، حمله بارسلون را «رویدادی مصیبت‌بار» خواند و بر همدردی فرانسه با اسپانیا تأکید کرد.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، هم تأکید کرد که کشور در مقابله با تروریسم در کنار اسپانیا می‌ایستد.

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان هم با «نفرت‌انگیز» خواندن حمله بارسلون این حمله را محکوم کرده است.

فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در توئیتی به زبان اسپانیایی نوشت که گزارش‌هایی را که از بارسلون می‌رسد از نزدیک دنبال می‌کند و با مردم اسپانیا ابراز همدردی کرد.

این ابراز همدردی در توئیت ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا نیز بازتاب داشت و آقای یونکر تأکید کرد که ما هرگز مرعوب وحشی‌گری نخواهیم شد.

ولادیمیر پوتین هم در واکنش به این حمله، خواستار نبردی جهانی علیه «نیروهای ترور» شده است.

تا کنون مقام‌های محلی از بازداشت دو نفر در ارتباط با حمله اخیر بارسلون خبر داده‌اند و گزارش‌ها حاکی از کشته شدن یک مهاجم دیگر این حمله است.

در این زمینه شهردار بارسلون هم با اعلام برپایی «یک دقیقه سکوت» در میدان اصلی این شهر در روز جمعه، گفت که این اقدام نشانه‌ای است که ما مرعوب این حمله نشده‌ایم.

توسل به خودرو برای ارتکاب حملات و خشونت‌های خیابانی، از جمله روش‌هایی است که گروه القاعده در سال ۲۰۱۰ به هوادارانش توصیه کرده بود و در سال‌های اخیر هم گروه حکومت اسلامی، داعش، مسئولیت برخی حملات را که با توسل به این روش انجام شده، بر عهده گرفته است.

بریتانیا، سوئد، آلمان، فرانسه و اتریش، از جمله کشورهایی هستند که از دو سال گذشته به این سو شاهد حملاتی با توسل به خودرو بوده‌اند که در بسیاری از موارد گروه‌های اسلام‌گرا چون گروه حکومت اسلامی مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته‌اند.

علاوه بر این در سال‌های گذشته، برخی فلسطینی‌ها هم برای ارتکاب حملات و خشونت‌های خیابانی علیه شهروندان اسرائیلی متوسل به چنین حملاتی شده‌اند.

در عین حال به گزارش رویترز، حمله روز پنج‌شنبه در بارسلون، مرگبارترین حمله در اسپانیا پس از حادثه سال ۲۰۰۴ در مادرید است؛ حادثه‌ای که در آن شبه‌نظامیان اسلام‌گرا با بمب‌گذاری در سه ایستگاه قطار شهری مادرید ۱۹۱ تن را کشته و بیش از ۱۸۰۰ تن را مجروح کردند.

بارسلون پایتخت منطقه ثروتمند کاتالونیا در شمال شرقی اسپانیاست که قرار است در روز اول اکتبر ( نهم مهرماه) همه‌پرسی جدایی از اسپانیا در آن برگزار شود. دولت مرکزی اسپانیا با برگزاری این همه‌پرسی مخالف است و آن را غیرقانونی می‌داند.

بنابراین گزارش، در هفته‌های اخیر دیوار نوشته تهدید آمیز علیه گردشگران در شهر بارسلونا مشاهده شده است. در یک ویدئو منتشر شده با عنوان «گردشگری محله‌ها را می‌کشد» نیز چند نفر که صورت خود را پوشانده‌اند،‌ یک اتوبوس توریستی را متوقف کرده، تایرهایش را پاره کرده و به شیشه جلوی اتومبیل اسپری رنگ می‌پاشند.

XS
SM
MD
LG