لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۲

آخرین جزئیات از «حادثه تروریستی» بارسلون؛ ۱۲ کشته و بیش از ۸۰ زخمی


هجوم یک ون به عابران پیاده در منطقه تاریخی رامبلا در شهر بارسلون، که پلیس آن را تروریستی می‌داند، ده‌ها کشته و زخمی به جا گذاشته است. مقام‌های ایالتی کاتالونیا، تعداد کشته‌شدگان را ۱۲ تن و تعداد زخمی‌ها را بیش از ۸۰ تن ذکر کرده است.

گرچه در ساعات اولیه پس از این حادثه، آمار متناقضی از قربانیان آن منتشر شد، اما در نهایت شامگاه پنج‌شنبه رئیس منطقه کاتالونیا نیز در توئیتی کشته شدن ۱۲ نفر و زخمی شدن بیش از ۸۰ تن در این حادثه را تأیید کرده و گفته است که دو تن در این ارتباط بازداشت شده‌اند.

در عین حال گزارش شده حال برخی از زخمی‌های این حادثه وخیم است.

همچنین رویترز به نقل از رسانه‌های محلی اسپانیا نوشته است که یک تن از مهاجمان هم در تیراندازی پلیس کشته شده است.

رویترز پیشتر گزارش داده بود که پس از هجوم ون به جمعیت پیاده در خیابان پرتردد رامبلا، دو مرد مسلح به یک کافه وارد شده‌اند، اما مشخص نبود که آیا این دو فرد مسلح راننده اتومبیل ون بوده‌اند یا خیر.

در این زمینه خبرگزاری فرانسه هم از به گروگان‌گرفته شدن چند نفر در این کافه خبر داده بود.

تصویر منتشر شده از لحظات اولیه حادثه توسط یک رادیوی محلی نشان می‌داد که سه تن مجروح بر روی زمین افتاده‌اند و پلیس و مردم عادی به آنها کمک می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پلیس با حضور در خیابان‌های فرعی منتهی به محل حادثه، از فروشگاه‌ها خواست به کار خود پایان دهند.

ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا پس از این حمله با مقام‌های محلی تماس گرفت و در صفحه توئیتر خود تأکید کرد که رسیدگی به مجروحان حادثه در اولویت قرار دارد.

در این زمینه کاخ سفید آمریکا اشاره کرد که دونالد ترامپ جزئیات این حمله را از طریق رئیس دفترش جان کلی دنبال می‌کند.

ملانیا ترامپ بانوی اول آمریکا هم در پیامی در صفحه توئیتر خود با قربانیان این حمله ابراز همدردی کرده است.

روز پنج‌شنبه، پلیس کاتالونیا همچنین اعلام کرد که در حمله‌ای دیگر، راننده یک خودرو که با هجوم به یک ایستگاه بازرسی، به دو افسر پلیس حمله کرده‌بود‌، کشته شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پلیس اسپانیا مشخص نکرده است که آیا میان این حمله با «حمله تروریستی» منطقه رامبلا بارسلون ارتباطی وجود دارد یا خیر.

به گزارش رسانه‌های محلی، یک اتومبیل فورد سفید پس از حمله به دو افسر پلیس در یک ایستگاه بازرسی از محل فرار کرده است اما پلیس سه کیلومتر دورتر از محل حادثه توانسته اتومبیل را متوقف کند. راننده اتومبیل با شلیک گلوله توسط پلیس کشته شد.

توسل به خودرو برای ارتکاب حملات و خشونت‌های خیابانی، از جمله روش‌هایی است که گروه القاعده در سال ۲۰۱۰ به هوادارانش توصیه کرده بود و در سال‌های اخیر هم گروه حکومت اسلامی، داعش، مسئولیت برخی حملات را که با توسل به این روش انجام شده، بر عهده گرفته است.

بریتانیا، سوئد، آلمان، فرانسه و اتریش، از جمله کشورهایی هستند که از دو سال گذشته به این سو شاهد حملاتی با توسل به خودرو بوده‌اند که در بسیاری از موارد گروه‌های اسلام‌گرا چون گروه حکومت اسلامی مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته‌اند.

علاوه بر این در سال‌های گذشته، برخی فلسطینی‌ها هم برای ارتکاب حملات و خشونت‌های خیابانی علیه شهروندان اسرائیلی متوسل به چنین شیوه‌ای شده‌اند.

در عین حال به گزارش رویترز، حمله روز پنج‌شنبه در بارسلون، مرگبارترین حمله در اسپانیا پس از حادثه سال ۲۰۰۴ در مادرید است؛ حادثه‌ای که در آن شبه‌نظامیان اسلام‌گرا با بمب‌گذاری در سه ایستگاه قطار شهری مادرید ۱۹۱ تن را کشته و بیش از ۱۸۰۰ تن را مجروح کردند.

بارسلون پایتخت منطقه ثروتمند کاتالونیا در شمال شرقی اسپانیاست که قرار است در روز اول اکتبر ( نهم مهرماه) همه‌پرسی جدایی از اسپانیا در آن برگزار شود. دولت مرکزی اسپانیا با برگزاری این همه‌پرسی مخالف است و آن را غیرقانونی می‌داند.

بنابراین گزارش، در هفته‌های اخیر دیوار نوشته تهدید آمیزی علیه گردشگران در شهر بارسلونا مشاهده شده است. در یک ویدئو منتشر شده با عنوان «گردشگری محله‌ها را می‌کشد» نیز چند نفر که صورت خود را پوشانده‌اند،‌ یک اتوبوس توریستی را متوقف کرده، تایرهایش را پاره کرده و به شیشه جلوی اتومبیل اسپری رنگ می‌پاشند.

XS
SM
MD
LG