لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۰

واکنش‌ به موضع تازه خاتمی: از سکوت و تمسخر تا «تحریم خاموش انتخابات»


محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران
محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران

دو روز پیش، نخستین موضع‌گیری آشکار محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، درباره شرکت در انتخابات منتشر شد.

موضع‌گیری او جنجالی در شبکه‌های اجتماعی به پا کرد اما، برخلاف انتظار فعالان رسانه‌ای، با واکنش چشمگیری در میان فعالان ارشد سیاسی از هر دو طیف اصلاح‌طلب و اصولگرا مواجه نشد.

محمد خاتمی با تأکید بر این‌ که «انتخابات نباید تحریم شود» گفت «اصلاح‌طلبان و مردمِ ناراضی باید فداکاری و از خودگذشتگی کنند و به خاطر ایران پای صندوق‌ها بیایند تا جلوی خطر اصلی گرفته شود».

در عین حال او با بیان این‌ که «اصلاح‌طلبان نمی‌توانند به هر قیمتی وارد انتخابات شوند»، اظهار امیدواری کرد که «ان‌شاءالله فضا باز شود و صلاحیت‌ها تأیید شوند».

یک روز پس از انتشار این سخنان، کاربران فضای مجازی با دو هشتگ حاوی نام او به استقبال سخنانش رفتند.

البته یکی از هشتگ‌ها، که بنا به آمار توئیتر ظاهراً طرفداران بیشتری داشت، در مخالفت شدید با او و استقبال منفی از سخنانش داغ شد که رادیوفردا به‌دلیل توهین‌آمیز بودن از ذکر آن معذور است.

نکته قابل‌توجه آن‌ که شمار بسیاری از کاربرانی هم که از هشتگ #خاتمی استفاده کردند، درخواست او از «مردمِ ناراضی برای فداکاری» را به باد انتقاد گرفتند و با یادآوری «نتایج نومیدکننده» شعار «تَکرار می‌کنم» محمد خاتمی در انتخابات‌ پیشین مجلس شورای اسلامی که به موفقیت لیست «امید» در انتخابات مجلس انجامید، تأکید داشتند که «اعتماد به اصلاح‌طلبان» دیگر وجهی ندارد.

ذره‌بین عموم مخالفان، چه طرفداران پیشین خاتمی و چه طیف مشهور به «براندازان»، بر همان بخش از سخنان او قرار داشت که از «اصلاح‌طلبان و مردمِ ناراضی» خواسته بود با «فداکاری» پای صندوق‌های رأی بروند تا جلوی «خطر اصلی» گرفته شود.

با این حال برخی کاربران نیز تلاش داشتند دیگران را متوجه پاره‌ای دیگر از سخنان او کنند که گفته بود «اصلاح‌طلبان نمی‌توانند به هر قیمتی وارد انتخابات شوند».

در انگشت‌شمار واکنش‌های رسانه‌ای به سخنان خاتمی هم در جناح اصولگرا بر همین بخش از مواضع او انگشت گذاشته شد. در‌ حالی‌ که اغلب رسانه‌ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلب ترجیح دادند، دست‌کم تا این لحظه، سکوت کنند، وب‌سایت «مشرق‌نیوز» با انتشار تحلیلی عنوان کرد که با سخنان محمد خاتمی «فرمان تحریم خاموش انتخابات صادر شد».

در تحلیل این وب‌سایت نزدیک به اصولگرایان، «تحریم خاموش انتخابات» تحریمی تعریف شده است که طی آن «از ارائه لیست خودداری می‌شود اما بیانیه عدم حضور نیز قرائت نمی‌شود».

آن‌ گونه که نویسنده این تحلیل مدعی است، این روش از تحریم انتخابات «پیش از این توسط سایر اعضای هسته سخت اصلاحات همچون حجاریان، صفایی ‌فراهانی، الویری، تاجزاده و اصغرزاده نیز مورد تأکید قرار گرفته و فقط منتظر یک امضا بود».

به‌ نظر می‌رسد شمار قابل‌توجهی از آن دسته طرافداران و هواداران سابق و لاحق محمد خاتمی که شهروند عادی محسوب می‌شوند نیز سخنان اخیر خاتمی را «ناامیدکننده» دریافته‌اند.

از میان آنان، آرمان امیری در یادداشتی که وب‌سایت «زیتون» بازنشر کرد، از محمد خاتمی دعوت کرد برای نجات ایران و ایرانیان، یک بار هم او «فداکاری» کند و با صدای رسا اعتراف کند که «این سرکوب‌گران چکمه‌پوش ملت ما را به گروگان گرفته‌اند» و مانند توده مردم فریاد بزند «دشمن ما همین‌جاست» تا ببیند که «یک ملت متحد چطور به پا خواهد خاست و بار دیگر به دعوت او لبیک خواهد گفت».

XS
SM
MD
LG