لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۶

«اعزام هیئت وزارت اطلاعات» به خوزستان برای «بررسی میدانی شکنجه» بخشی


همزمان با حمایت صد معلم از اسماعیل بخشی، نماینده کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، معاون حقوقی رئیس جمهور اعلام کرد که وزارت اطلاعات هئیتی را برای «بررسی میدانی» موضوع شکنجه او به خوزستان اعزام کرده است.

در همین حال علی مطهری، نایب رئیس مجلس، خبر داد که آقای بخشی در دیدار با او اعلام کرده که در اداره اطلاعات شوش و در مسیر انتقال به اهواز، مورد «ضرب و شتم قرار گرفته و به نوعی شکنجه» شده است.

آقای مطهری در مصاحبه با شماره روز شنبه، ۲۲ دی‌ماه، روزنامه ایران گفت که آقای بخشی با او و محمد کاظمی، فاطمه سعیدی، عبدالکریم حسین‌زاده و جلال میرزایی، چهار عضو فراکسیون امید مجلس دیدار کرده است.

به گفته آقای مطهری، اسماعیل بخشی در این دیدار گفته که پس از بازداشت دو ساعت در اداره اطلاعات شوش بوده و در آنجا و در مسیر انتقال به اهواز «مورد ضرب و شتم» قرار گرفته و «به نوعی شکنجه» شده است.

وی گفت که مقامات وزارت اطلاعات در جلسه فراکسیون امید شکنجه آقای بخشی را تکذیب کرده و گفتند که او با ماموران «درگیر شده» و «به زد و خورد پرداخته و آنها هم مجبور به واکنش شده‌اند».

پیش از این نیز مقامات وزارت اطلاعات در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام کرده بودند که در «مسیر بازداشت و انتقال» اسماعیل بخشی به بازداشتگاه، بین نیروهای امنیتی و آقای بخشی «یک سری درگیری‌ها» رخ داده اما او در حین بازداشت «شکنجه نشده است».

با این حال لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهور، روز شنبه گفت که وزیر اطلاعات هیئتی را برای «بررسی میدانی» این موضوع به خوزستان اعزام کرده و «فکر می‌کنم به زودی هم توضیحاتی را در این خصوص ارائه دهند».

اسماعیل بخشی پیش از این با تشریح شکنجه‌های دوره بازداشت خود و سپیده قلیان که همراه او دستگیر شده بود، خواستار پاسخگویی علنی وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در یک مناظره تلویزیونی شده است.

به گفته آقای بخشی، ماموران وزارت اطلاعات او و سپیده قلیان را «کتک می‌زدند» و به آنان «انواع و اقسام فحش‌های رکیک جنسی می‌دادند».

سپیده قلیان نیز در این باره در توئیتر خود نوشت: «حین دستگیری، اسماعیل بخشی سعی می‌کرد مرا از زیر ضرب و شتم ماموران بیرون بکشد اما خودش را چنان به باد کتک گرفتند که بیهوش شد.»

اسماعیل بخشی پیش از اعلام کرده بود که هیچ کمیته حقیقت‌یابی با او دیدار نکرده است.

در همین حال فرزانه زیلابی، وکیل اسماعیل ضمن تائید دیدار اعضای فراکسیون امید و نماینده دادستان کل کشور با موکلش گفت که تاکنون هیچ گروه رسمی یا کمیته حقیقت‌یاب که از سوی مجلس یا دولت مشخص شده باشد، با آقای بخشی دیدار نداشته است.

پس از انتشار گزارش‌ها درباره شکنجه اسماعیل بخشی تعدادی از زندانیان سابق سیاسی نیز از تجربه شکنجه خود در دوره بازداشت نوشتند.

در همین حال صد معلم نیز با اشاره به ضرب و شتم محمد حبیبی و دیگر معلمان در تجمع‌های صنفی و همچنین «ربودن هاشم خواستار و بستری کردن او در بیمارستان روانی»، تاکید کردند که «تصور شکنجه اسماعیل بخشی پشت درهای بسته و دور از انظار عمومی دور از ذهن نیست».

‏این معلمان ضمن محکوم کردن «رفتارهای غیر انسانی» با آقای بخشی تاکید کردند: «با پخش برنامه‌هایی که یادآور برنامه هویت دوران سعید امامی است نمی‌توان حقیقت را وارونه کرد.»

حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، گفته بود که در جلسه این کمیسیون فیلم «اعترافات» آقای بخشی پخش شده و او در این فیلم «اعتراف می‌کند که به حزب کمونیست کارگری وابسته است و سیاست این حزب گسترش اعتراضات است».

اصغر کریمی، رئیس هیئت اجرایی حزب کمونیست کارگری ایران، در مصاحبه با رادیوفردا ادعای وابستگی اسماعیل بخشی به این حزب را «صریحا» تکذیب کرد.

منابع: روزنامه ایران، خبرگزاری ایلنا، شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ا.م / ف. دو.
XS
SM
MD
LG