لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۴

شورشیان در سه‌ شهرک حمص سلاح‌های خود را تحویل دولت سوریه دادند


شهرک‌های تلبیسه، الرستن، کفرلاها در استان حمص
شهرک‌های تلبیسه، الرستن، کفرلاها در استان حمص

شورشیان سوری در پی توافق با دولت برای خروج از شهرک‌های مرکزی این کشور، برای دومین روز متوالی سلاح‌های سنگین خود را تسلیم کرده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، گزارش کرده که شورشیان طی به موجب توافق آتش‌بسی که هفته گذشته با نیروهای دولتی و متحدانشان داشتند، از شهرک‌های تلبیسه، الرستن، کفرلاها در استان حمص واقع در مرکز سوریه خارج می‌شوند.

بنا برگزارش دیدبان حقوق بشر سوریه شورشیان روز جمعه ۱۴ اردیبهشت برای دومین روز متوالی سلاح‌های سنگین و نیمه‌سنگین خود را به نیروهای روس و دولتی تحویل داده‌اند.

بنا بر این گزارش پس از تحویل این سلاح‌ها شورشیان می‌توانند به همراه غیرنظامیان منطقه را ترک کنند.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد این توافق شبیه‌ توافق‌هایی است که در هفته‌های اخیر میان دولت و شورشیان به‌ویژه در اطراف دمشق صورت گرفته است.

خبرگزاری دولتی سوریه نیز گزارش کرده، طبق این توافق شورشیان متعهد به تسلیم نقشه‌های تونل‌ها، مین‌ها و انبارهای مواد منفجره هستند. بنا بر این گزارش شورشیان به همراه خانواد‌ه‌های خود به ادلب و جرابلس می‌روند.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرده بازگشت نهادهای دولتی به سه شهرک یادشده، بازگشایی یک بزرگراه منتهی به دمشق از دیگر مفاد این توافق است.

این سه شهرک بخشی از «مناطق کاهش تنش» بود که در مذاکرات آستانه با مشارکت ایران و ترکیه و روسیه ایجاد شده بود.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد در چهار «منطقه کاهش تنش» در آغاز گلوله‌باران کاهش پیدا کرده بود اما طولی نکشید که درگیری‌ها در این مناطق هم بالا گرفت.

در همین حال وزیر خارجه مصر اظهار داشت که مقام‌های چند کشور درباره امکان اعزام نیروهای عربی به سوریه رایزنی کرده‌اند.

بنا بر گزارش روزنامه الاهرام سامح شکری به خبرنگاران گفته است امکان جایگزینی نیروهای عربی در سوریه ایده‌ای است که درباره آن رایزنی شده است.

وزیر خارجه مصر با این حال مشخص نکرد چه کشورهای در مورد ایده اعزام نیروهای عربی به سوریه رایزنی داشته‌اند.

پس از انتشار سخنان وزیر خارجه مصر، وزارت خارجه این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد مبنای اعزام نیروهای مصری به خارج برای همه مشخص است و این امر محقق نخواهد شد مگر آنکه با قانون اساسی و قوانین و مقررات مصر همخوانی داشته باشد؛ مانند مشارکت در مأموریت‌های صلح‌بانی سازمان ملل.

عربستان سعودی ماه گذشته اعلام آمادگی کرده بود که در قالب یک ائتلاف به سوریه نیرو اعزام کند.

ماه گذشته میلادی وال استریت جورنال گزارشداده بود دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال ایجاد نیروی عربی به جای نیروهای آمریکایی در سوریه است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و سانا؛ ح.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG