لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۲

اسرائیل دمشق را «هدف حملات هوایی» قرار داد


تصویری از یک اف‌-۱۶ اسرائیلی
تصویری از یک اف‌-۱۶ اسرائیلی

منابع خبری سوری از حمله هوایی اسرائیل به دمشق در آخرین ساعات شامگاه جمعه ۲۱ دی گزارش داده‌اند، رخدادی که ساعاتی پس از آن به وقوع پیوسته که آمریکا اعلام کرد نخستین بخش از تجهیزات نظامی خود را از سوریه خارج کرده است.

سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، می‌گوید که سامانه دفاع هوایی این کشور «اکثر موشک‌های شلیک شده اسرائیل» را رهگیری و هشت موشک آنها را در آسمان «منهدم» کرد.

این گزارش می‌افزاید که جنگنده‌های اسرائیلی از «انگشت جلیله»، شمالی‌ترین منطقه جلیله و از طریق موشک، دمشق را هدف قرار دادند.

خبرگزاری سانا با این حال تایید کرده که در این حملات به یک انبار سلاح در فرودگاه دمشق آسیب وارد آمده، اگرچه طبق گفته مقامات وزارت راه و ترابری سوریه، پروازهای «عادی» فرودگاه ادامه دارد.

همزمان، رسانه‌های منطقه به نقل از شاهدان عینی، از انفجارهایی در ساعت ۲۳:۱۵ دقیقه به وقت محلی خبر دادند در حالی که خبرگزاری رسمی سوریه تاکید دارد این صداها ناشی از انفجار موشک‌های اسرائیل بوده که سامانه دفاع هوایی سوریه آنها را هدف قرار داده است.

همچنین دیده‌بان حقوق بشر سوریه که از لندن رخدادهای جنگ این کشور را رصد می کند، گزارش داد که انبار موشکی حزب‌الله در منطقه الکسوه در شمار اهداف این بار اسرائیل بود.

المنار، شبکه حزب‌الله، نیز از پرواز جنگنده‌های اسرائیلی اندکی پیش از بامداد شنبه ۲۲ دی، بر فراز خاک لبنان خبر داده است.

هیچ مقام اسرائیلی تاکنون به این خبر واکنش نشان نداده اما این گزارش به سرعت در صدر اخبار رسانه‌های اسرائیلی قرار گرفت.

سوریه دو هفته پیش نیز گفته بود که شش جنگنده اف -۱۶ اسرائیل از آسمان لبنان با شلیک موشک به فرودگاه دمشق حمله کردند. نخست وزیر اسرائیل به طور تلویحی انجام آن حمله را تایید کرد.

رسانه‌های اسرائیل در خصوص آن حمله نوشته بودند که ساعاتی قبل از آن یک فروند هواپیمای ایرانی، متعلق به شرکت فارس قشم ایر، محموله جنگ‌افزاری را برای حزب‌الله به دمشق انتقال داده بود، و هواپیما اندکی پیش از حمله به سوی ایران بازگشته است.

برخی رسانه‌های منطقه همچنین در مورد آن حمله مدعی شدند، یک هیات سران حزب‌الله که قرار بود برای شرکت در آیین خاکسپاری آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی، رییس فوت شده مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، به تهران برود، هدف حمله دو هفته پیش اسرائیل بود؛ اما درستی این ادعا را هیچ منبعی تایید نکرده.

وزارت خارجه روسیه در انتقاد از حمله دو هفته پیش گفته بود، «این اقدام اسرائیل هواپیماهای مسافربری در فرودگاه‌های دمشق و بیروت، و مسافران آن را مستقیما به خطر انداخت».

با وجود انتقاد مسکو، اسرائیل هفته گذشته خبر داد که بنیامین نتانیاهو و ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، در تماس تلفنی تازه‌ای در مورد «هماهنگی ارتش‌های اسرائیل و روسیه» (در خصوص عملیات اسرائیل در سوریه) «اتفاق نظر داشتند».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، در پی ملاقات اخیر نتانیاهو با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در برزیل، و نیز در دیدار هفته گذشته او با جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، که به اورشلیم رفته بود، مقامات آمریکایی حمایت واشینگتن را از سیاست اسرائیل در رویارویی با حضور نظامی ایران در سوریه تکرار کردند.

اسرائیل از سه سال گذشته می‌گوید حضور نظامی ایران در سوریه را «تحمل نمی‌کند»؛ مایک پمپئو نیز که در سفر منطقه‌ای است، در روزهای گذشته گفت، آمریکا با متحدین خود همکاری خواهد کرد تا «آخرین چکمه ایران» از سوریه بیرون برود.

در این میان، جدول زمانی عقب‌نشینی نظامیان آمریکا از سوریه هنوز مشخص نیست.

به گزارش سی‌ان‌ان، سخنگوی نیروهای ائتلاف جهانی ضد داعش، جمعه ۲۱ دی، در پی خروج نخستین کاروان از تجهیزات نظامیان آمریکایی از سوریه گفت «بخاطر امنیت عملیات» جزییات، محل‌ها و تحرکات نیروها رسانه‌ای نمی‌شود.

ایران و حزب‌الله هم‌پیمان حکومت بشار اسد در جنگ داخلی هشت ساله سوریه هستند و حضور خود را بر اساس دعوت دولت قانونی دمشق می‌دانند. اما اسرائیل از بهمن سه سال گذشته بارها به «اهداف ایرانی و متحدین ایران» در سوریه حمله هوایی کرده و می‌گوید، این کار را «تا رفع خطر ادامه می‌دهد».

روسیه نیز از شهریور ۱۳۹۴ به پیروزی‌های ارتش بشار اسد در برابر مخالفان مسلح و بازپس‌گیری بخش‌های وسیعی از این کشور از دست گروه‌های متعدد معارض، کمک زیادی کرده است.

روسیه از چندی پیش سوریه را به سامانه پدافند هوایی اس ۳۰۰ نیز مجهز کرده اما هنوز معلوم نیست که ارتش بشار اسد در تقابل با حملات منتسب به اسرائیل، از آن استفاده کرده است یا نه.

XS
SM
MD
LG