لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۱

سوریه از حمله موشکی اسرائیل به مناطق نظامی در دمشق خبر داد


نمایی از خسارات ایجاد شده پس از حمله موشکی اسرائیل در سوریه؛ عکس آرشیوی است
نمایی از خسارات ایجاد شده پس از حمله موشکی اسرائیل در سوریه؛ عکس آرشیوی است

تلویزیون و خبرگزاری رسمی سوریه روز شنبه هشتم آبان از حمله موشکی اسرائیل به برخی نقاط نظامی در حومه دمشق، پایتخت، خبر دادند. پنج شبه نظامی متحد حکومت ایران در پی این حملات کشته شدند.

خبرگزاری دولتی سانا به نقل از یک مقام نظامی که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد پدافند هوایی سوریه درست پیش از ظهر شنبه چند موشک زمین به زمین شلیک‌شده از شمال اسرائیل را سرنگون کرده است.

بر اساس این گزارش، حمله موشکی امروز علاوه بر زخمی کردن سربازان سوریه‌ای، خساراتی هم وارد کرده است.

نکته حائز اهمیت این است که حملات اسرائیل به سوریه معمولا در طول شب اتفاق می‌افتد و حمله امروز موردی نادر به شمار می‌رود.

دیدبان حقوق بشر سوریه، مستقر در بریتانیا، می‌گوید که موشک‌های اسرائیل به منطقه «القدسیه» و «الدیماس» در شمال غرب دمشق اصابت کرده است.

این گروه که تحولات جنگ داخلی سوریه را رصد و گزارش می‌کند، می‌افزاید مناطق یاد شده حاوی انبارهای تسلیحاتی متعلق به گروه حزب‌الله لبنان و مواضع ارتش سوریه و همچنین شبه نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است.

دیدبان حقوق بشر همچنین شمار کشته‌ها رو پنج تن از شبه نظامیان متحد جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است. با این حال، هنوز مشخص نیست که این نظامیان سوری بودند یا خارجی.

حملات روز شنبه چند روز پس از آن انجام شد که سوریه به‌تازگی بدون ارائه جزئیات، اسرائیل را به دست داشتن در حمله در جنوب این کشور متهم کرده بود.

یک سخنگوی نظامی اسرائیل درباره حملات موشکی روز شنبه گفته است به «گزارش‌های رسانه‌های خارجی» در این‌باره پاسخ نمی‌دهند.

اسرائیل طی سال‌ها صدها حمله را علیه اهداف نظامی مرتبط با حکومت ایران در سوریه انجام داده است، اما معمولا در مورد حملات هوایی که در خاک سوریه انجام می‌دهد اظهار نظر نمی‌کند.

حملات هوایی و موشکی هفته‌های اخیر بخشی از کارزار دائمی و فرساینده اسرائیل طی این سال‌ها برای پيشگيری از تثبيت نیروهای مورد حمایت حکومت ایران در خاک سوریه است.

از آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ شبه نظامیان متحد جمهوری اسلامی ایران از جمله گروه حزب‌الله لبنان در نقاط مختلف سوریه مستقر شده‌اند و اسرائیل حضور این نیروها را برای امنیت خود خطری جدی قلمداد می‌کند.

نیروی هوایی اسرائيل دی‌ماه سال گذشته گزارش داد که در طول سال ۲۰۲۰ میلادی به حدود ۵۰ هدف در سوریه حمله کرده و حملات هوایی این کشور به سوریه به کاهش تحرکات و حضور ایران در منطقه انجامیده است.

مقام‌های اسرائیلی می‌گویند پس از هر گزارشی که در مورد رسیدن تجهیزات جدید ایرانی یا نقل و انتقالات مهم در سوریه دریافت می‌کنند، «حق» خود می‌دانند به آن اهداف حمله کنند.

با وجود این، در ماه‌های اخیر که نفتالی بنت به قدرت رسیده است، این حملات کاهش یافته است.

برخی کارشناسان هم بر این باورند که مجهز شدن سامانه‌های پدافند هوایی سوریه به موشک‌های قوی‌تر روسی، از شمار حملات اسرائیل در سوریه تا حدی کاسته است.

با استفاده از خبرگزاری آسوشیتدپرس، شبکه الجزیره و گزارش‌های رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG