لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۵

سقوط اولین مرکز یک ولایت افغانستان به دست طالبان


نیروهای طالبان روز جمعه ۱۵ مرداد کنترل شهر زرنج، مرکز ولایت نیمروز در مرز با ایران را بطور کامل در اختیار گرفتند. این اولین مرکز یک ولایت افغانستان است که به دست ستیزه‌جویان گروه افراطی طالبان سقوط می‌کند.

یک مقام پلیس به خبرگزاری رویترز گفته است که به خاطر عدم اعزام نیروهای کمکی توسط دولت افغانستان، زرنج به دست طالبان افتاد.

یک مقام اداره ولایتی نیز که نخواسته نامی از وی برده شود به رادیو آزادی گفته است که طالبان شب گذشته ولسوالی (شهرستان) کنگ نمیروز را در ۴۰ کیلومتری زرنج تصرف کردند و در این رخداد ۳۵ نیروی امنیتی کشته و زخمی شدند.

او همچنین افزود که ایران دیروز در نزدیکی مرز با افغانستان کمپی را برای مهاجران که از افغانستان سرازیر می‌شوند، ایجاد کرده است.

یک مقام دیگر هم که نخواست نام او منتشر شود، به رادیو آزادی گفت صبح روز جمعه ۴۰ درصد مردم زرنج از جمله اعضای نیروهای امنیتی و خانواده‌هایشان پیش از این که طالبان داخل شهر شوند، به کمپ ابریشم که در آن طرف مرز از سوی ایران ایجاد شده بود، پناه بردند.

از زمان آغاز به خروج نیروهای آمریکایی و خارجی از افغانستان، حملات طالبان شدت گرفته است.

این گروه ستیزه‌جو مناطق زیادی از کشور، خصوصا مناطق مرزی را در کنترل گرفته‌ و نبردهای سختی را برای ساقط کردن مراکز ولایات هرات، قندهار و جوزان آغاز کرده است.

منابع طالبان به رویترز گفته‌اند که سقوط زرنج روحیه جنجگویان را برای تسخیر دیگر ولایات افزایش داده است. یک فرمانده طالبان نیز به این خبرگزاری گفته است زرنج برای این گروه اهمیت استراتژیک دارد، چون «در مرز با ایران» است.

وی که نخواسته نامی از وی برده شود گفته است این هنوز اول کار است و باید دید ولایات دیگر چگونه به زودی در دست طالبان خواهد افتاد.

رویترز می‌نویسد در مناطق دیگر کشور نیز طالبان حملات خود را شدت بخشیده و در تلاش هستند مناطق مرزی کشور را تحت کنترل بگیرند. در مناطق شمالی کشور نیز حداقل ۱۰ نیروی نظامی به رهبری ژنرال عبدالرشید دوستم در ولایت جوزان به دست نیروهای طالبان کشته شده‌اند. در میان کشته شدگان، یک فرمانده ارشد نیز وجود دارد.

گزارش‌ها حاکی از نبرد کوچه به کوچه در برخی ولایات کشور از جمله شبرغان، مرکز ولایت جوزان است.

رادیو آزادی گزارش داده است نیروهای طالبان در مناطقی که تصرف کرده‌اند، «دست به کشتار غیرنظامیان و غارت و چپاول اموال مردم زده‌اند».

طالبان همچنین دواخان مینه پال، رئیس مرکز اطلاعات و رسانه‌های افغانستان، را روز جمعه در کابل ترور کرد.

دو روز پیش نیز این گروه افراطی، عبدالله عاطفی، شاعر و مورخ افغانستانی، را در منزلش در ولایت ارزگان، شکنجه کرده و به قتل رساندند.

همزمان پلیس ولایت بلخ در افغانستان، نیز اعلام کرد که طالبان یک زن جوان را به دلیل اینکه در طول سفر مرد همراه او نبوده و لباس کوتاه پوشیده بود، تیرباران کرده است. در ولایت بادغیس هم طالبان یک زن جوان را که سابقه شرکت در کمپین واکسن فلج اطفال داشته است تیرباران کرده‌اند.

نیروهای طالبان هفته گذشته محمد خاشه، کمدین مشهور افغان، را در شهر قندهار از خانه‌اش ربودند و تیرباران کردند.

با استفاده از گزارش‌های رادیو آزادی، خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG