لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۶

رویترز: احتمال کاهش واردات نفت اروپا از ایران


یک نفت‌کش پرتغالی در حال تخلیه یک میلیون بشکه از نفت ایران
یک نفت‌کش پرتغالی در حال تخلیه یک میلیون بشکه از نفت ایران

پس از تصمیم اخیر ایالات متحده برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، برخی گزارش‌ها حاکی است شرکت‌های نفتی اروپایی امکان کاهش واردات نفت خود از ایران را منتفی نمی‌دانند.

بنا به گزارش تازه‌ای از خبرگزاری رویترز که روز جمعه ۲۱ اردیبهشت منتشر شد، شرکت‌های اروپایی واردکننده نفت از ایران می‌گویند که مسائل بانکی ممکن است مانع تجارت آنها با ایران شود.

این شرکت‌ها در عین حال می‌گویند که قصد ندارند حجم واردات نفت خود از ایران را بلافاصله و با شتاب کاهش دهند.

دولت آمریکا در هفته‌ای که گذشت با اعلام خروج آن کشور از توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی از بازگرداندن «تحریم‌های شدید» ایالات متحده علیه ایران خبر داد.

ایران در حدود ۴ درصد از نفت جهان را تولید می‌کند و روزانه حدود ۴۵۰ هزار بشکه از نفت خام خود را به اروپا صادر می‌کند.

به نوشته رویترز بسیاری از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که صادرات نفت ایران بر اثر تحریم‌های جدید کاهش پیدا خواهد کرد و بهای نفت بالاتر خواهد رفت.

راینر زیله، مدیر اجرایی شرکت اتریشی نفت و گاز «اُام‌وی» روز جمعه به روزنامه آلمانی هاندلس‌بلات گفت: «هنوز مشخص نیست که ایالات متحده چه تحریم‌های ملموسی را علیه ایران وضع می‌کند اما انتظار می‌رود بهای نفت برنت دریای شمال نه به ۷۰ دلار بلکه بیشتر به ۸۰ دلار در بشکه نزدیک شود».

در همین روز بانک جفِریز، از بانک‌های سرمایه‌گذاری آمریکایی، با انتشار یادداشتی اعلام کرد که انتظار می‌رود صادرات نفت خام ایران در چند ماه پیش رو آغاز به کاهش کند.

در این یادداشت آمده است: «پیش‌بینی ما این است که در حدود ماه اکتبر از صادرات نفت ایران به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاسته شود و پس از آن با افت یک میلیون بشکه‌ای در روز مواجه شود.»

ادامه فعلی واردات از ایران؛ معضل تحریم‌های بانکی

بنابر گزارش رویترز، کمپانی‌ها در اروپا روز جمعه گفتند که همچنان در حال وارد کردن نفت از ایران هستند.

مارتا لورنته، سخنگوی شرکت نفتی اسپانیایی سپسا که یکی از مشتریان اروپایی ایران است به رویترز گفت: «در حال حاضر فعالیت تجاری ما مانند سابق است.»

او با این حال افزود: «ما مقررات اتحادیه اروپا و قوانین بین‌المللی را کاملاً رعایت می‌کنیم، و هر گونه محدودیت تجاری را که درنتیجه هر تحریم بالقوه بین‌المللی رخ دهد به دقت رعایت خواهیم کرد.»

یکی از مسئولان یک مشتری دیگر اروپایی ایران، یعنی شرکت ایتالیایی اِنی به این خبرگزاری گفت که این شرکت هم‌اکنون هر ماه دو میلیون بشکه نفت خام از ایران خریداری می‌کند و این امر در چارچوب قراردادی انجام می‌شود که تا آخر سال ادامه خواهد داشت.

این مسئول که نامش ذکر نشده افزود که تأثیر هرگونه تحریم جدید پس از شش ماه حس خواهد شد.

در همین حال، مدیر عامل شرکت ایتالیایی «انی» نیز روز جمعه گفت که شرکتش برنامه‌ای برای آغاز پروژه‌های جدید نفتی در ایران ندارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کلودیو دِسکالزی در نشست سالانه سهامداران این شرکت گفت که تمامی طلب‌های این شرکت بابت سرمایه‌گذاری‌های گذشته از ایران دریافت شده‌است.

تحریم‌های ایالات متحده مهلتی ۱۸۰ روزه برای مشتریان نفت ایران در نظر گرفته‌است و این بدین معنی است که این شرکت‌ها برای یافتن بازارهای جدید احتمالی چند ماهی وقت دارند.

به گزارش رویترز بزرگترین پالایشگاه نفتی یونان به نام هلنیک، که اولین شرکت اروپایی بود که پس از برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران در ژانویه ۲۰۱۶ به خرید نفت از ایران روی آورد، هم‌اینک در مورد ادامه این امر ابراز نگرانی کرده‌است.

یک سخنگوی هلنیک به رویترز گفته‌است که «ما تحولات پس از تصمیم جدید دولت آمریکا را از نزدیک زیر نظر داریم و موضع خود و ترتیبات تجاری خود را مطابق با وضعیت جدید ارزیابی خواهیم کرد.»

او افزوده است: «در هر صورت ما از چارچوب‌های مقرراتی بین‌المللی پیروی خواهم کرد و از آنجا که منابع نفت خام ما متنوع و انعطاف‌پذیر است، فکر نمی‌کنیم که این تحولات تأثیر چشمگیری بر عملیات ما داشته باشد.»

از سوی دیگر، به نوشته رویترز منابع آگاه در شرکت‌های تجاری جهانی پیش‌بینی می‌کنند که مسائل بانکی باعث افت قریب‌الوقوع صادرات نفت ایران خواهد شد.

یک منبع آگاه در یک شرکت تجاری که نخواسته نامش فاش شود به این خبرگزاری گفته‌است که «ظاهراً تا شش ماه می‌توانیم به کار خود ادامه بدهیم، اما مسئله مهم بانک‌ها هستند و اگر بانک‌ها ما را متوقف کنند، ممکن است ما هم [خرید نفت از ایران را] کنار بگذاریم.»

یک تاجر ارشد از یک شرکت نفتی دیگر نیز به رویترز گفت که «انتظار می‌رود مسائل بانکی مشکلی اساسی بر سر راه تجارت نفت ایران ایجاد کند.»

منبع آگاه سوم دیگر نیز به این خبرگزاری گفت که «حتی اگر معافیت‌هایی اعطا شود بازهم حجم واردات نفت از ایران کاهش خواهد یافت.»

در همین حال رویترز در گزارشی دیگر خبر می‌دهد که قیمت‌های نفت روز جمعه مقداری بالاتر رفته است و می‌نویسد این امر تحت تأثیر چشم‌انداز تحریم‌های بیشتر ایالات متحده علیه ایران رخ داده‌است.

بنا بر این گزارش، نشانه‌هایی دیده می‌شود از اینکه دیگر کشورهای اوپک قصد دارند با افزایش تولید خود کمبود نفت حاصل از کاهش صادرات ایران را جبران کنند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز؛ پ.پ./م.ا.
XS
SM
MD
LG