لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۱

رویترز: نیکی هیلی برای ارزیابی فعالیت‌های اتمی ایران به وین می‌رود


نیکی هیلی
نیکی هیلی

خبرگزاری رویترز ۱۸ مرداد ماه به نقل از یک مقام دولتی ایالات متحده گزارش داده‌است که نماینده آن کشور در سازمان ملل، قرار است برای دیدار با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، و بحث و بررسی در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران، به وین، مقر این سازمان برود.

این مقام رسمی به رویترز گفته‌است نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، قرار است با مقام‌های آژانس اتمی و نمایندگی آمریکا که در وین حضور دارد دیدار کرده و در مورد وضعیت و گستره برنامه اتمی ایران پی‌گیری‌های بیشتری انجام دهد.

این مقام دولتی که نامش فاش نشده می‌گوید «خانم هیلی به‌تاکید نگرانی‌های خود و دولت را در مورد آزمایش‌های غیرقانونی موشکی و دیگر فعالیت‌های زیان‌آور ایران، بیان کرده‌است».

دولت دونالد ترامپ، ۲۶ تیر ماه، تنها ساعاتی پیش از پایان مهلت قانونی برای ارائه گزارش ۹۰ روزه به کنگره ایالات متحده، تائید کرد که ایران به مفاد توافق اتمی و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) همچنان پایبند مانده‌، هرچند خلاف «روح» آن عمل کرده‌است.

آقای ترامپ، از منتقدان سرسخت مذاکرات و توافق اتمی میان تهران، دولت پیشین آمریکا و پنج قدرت جهانی دیگر بود. او در کارزار انتخاباتی خود و وعده داده بود در صورت پیروزی و کسب مقام ریاست‌جمهوری، این توافق را کنار بگذارد. مقام‌های دولت آمریکا، پس از پیروزی آقای ترامپ، بر کنار‌گذاشتن یک‌طرفه توافق اتمی تاکید چندانی نکردند، اما بارها بر این موضوع تاکید کرده‌اند که قصد بازبینی آن را دارند.

رئیس‌جمهوری آمریکا دو هفته پیش در مصاحبه‌ای با روزنامه وال‌استریت‌جورنال، در مورد توافق اتمی گفته بود «ما ۹۰ روز دیگر در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد، اما من تعجب خواهم کرد اگر آن‌ها همچنان (به توافق) پایبند بمانند».

یکی از نکاتی که مقام‌های ایالات متحده و نیز کشورهای اروپایی طرف گفت‌وگوهای اتمی با ایران؛ آلمان، فرانسه و بریتانیا، خواستار توقف آن هستند آزمایش‌های موشکی‌ست.

این سه کشور، همراه ایالات متحده آمریکا، در اوایل مرداد در بیانیه‌ای مشترک خواستار توقف آزمایش‌ موشک‌های بالیستیک شدند. آن‌ها با ابراز نگرانی از آزمایش موشکی تازه در ایران، گفته‌اند این اقدامات امنیت و ثبات در منطقه را به خطر می‌اندازد و با توافق اتمی ناسازگار است. بیشتر بخوانید

در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که پس از دستیابی به توافق هسته‌ای، و برای تائید آن در سازمان ملل صادر شد، از ایران خواسته شده برای مدت هشت سال دست از توسعه موشک‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند، بردارد. تهران نیز پس از آن متهم شده که با وجود این قطعنامه، به آزمایش‌ها از این دست ادامه داده‌است.

نیکی هیلی، خود پیشتر گفته بود چالش با ایران به موضوع عدم اعتماد باز می‌گردد: «حمایت گسترده ایران از تروریسم به ما می‌گوید نمی‌توان به آن‌ها اعتماد کرد. پایبند نبودن به تعهدات مربوط به آزمایش‌های موشکی، به ما می‌گوید نمی‌توان به آن‌ها اعتماد کرد».

ایران حمایت از تروریسم را رد کرده‌است. مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند آزمایش‌های موشکی در تضاد با توافق اتمی نیست چراکه «موشک‌های آزمایش‌شده با هدف حمل کلاهک‌های هسته‌ای مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند».

از طرف دیگر مقام‌های ارشد دولت ایران نیز در دیدار اخیر خود با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تحریم‌های جدید آمریکا را برای توافق هسته‌ای «مخرب» توصیف کرده و دولت ایالات متحده را متهم کرده‌اند، قصد دارد «به هزینه ایران برجام را از بین ببرد». بیشتر بخوانید

هفته پیش دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، طرح تشدید تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی که در کنگره به تصویب رسیده بود را امضا و قانونی کرد؛ طرحی که راه را برای تحریم سپاه پاسداران از سوی ایالات متحده هموار می‌کند.

XS
SM
MD
LG