لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۱

آمریکا و چند متحد اروپایی خواستار توقف آزمایش‌های ایران با موشک‌های بالیستیک شدند


ایران روز پنجشنبه اعلام کرد یک موشک ماهواره‌بر با نام «سیمرغ» را به صورت آزمایشی به فضا فرستاده‌است
ایران روز پنجشنبه اعلام کرد یک موشک ماهواره‌بر با نام «سیمرغ» را به صورت آزمایشی به فضا فرستاده‌است

فرانسه، آلمان و بریتانیا، همراه ایالات متحده آمریکا، در بیانیه‌ای مشترک خواستار توقف آزمایش‌های ایران با موشک‌های بالیستیک شده‌اند.

آن‌ها با ابراز نگرانی از آزمایش موشکی تازه در ایران، گفته‌اند این اقدامات امنیت و ثبات در منطقه را به خطر می‌اندازد.

در بیانیه منتشرشده از سوی این چهار کشور گفته شده آزمایش موشک ماهواره‌بر سیمرغ از سوی ایران ناسازگار با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است، که در پی توافق اتمی میان تهران و شش قدرت جهانی صادر شد. آن‌ها این اقدام ایران را محکوم کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پنجم مرداد ماه، پرتاب موشک سیمرغ را نقض «روح» توافق هسته‌ای توصیف کرده بود.

ایران روز پنجشنبه اعلام کرد یک موشک ماهواره‌بر با نام «سیمرغ» را به صورت آزمایشی به فضا فرستاده‌است. به گزارش تلویزیون دولتی و خبرگزاری‌های ایران، پرتاب این ماهواره‌بر «موفقیت‌آمیز» بوده است.

چهار کشور در بیانیه خود می‌گویند پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ، از فناوری استفاده کرده که با توسعه موشک‌های بالیستیک، و به‌طور مشخص موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما مرتبط است؛ و این اقدام، گامی دیگر پس از پرتاب موشک به سوریه در ۱۸ ژوئن و آزمایش موشک میان‌برد در چهارم ژوئیه است.

به گفته فرانسه، آلمان، بریتانیا و آمریکا، اقدامات ایران در توسعه برنامه موشک‌های بالیستیک، ثبات در منطقه را با خطر روبه‌رو کرده و نباید ادامه پیدا کند.

فرانسه، بریتانیا و آلمان گفته‌اند مستقیما نگرانی‌های خود را با تهران مطرح می‌کنند. تهران و واشینگتن روابط دیپلماتیک ندارند.

هر چهار کشور در بیانیه مشترک خود گفته‌اند «نگرانی‌های» خود را به اطلاع آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، نیز رسانده‌اند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، شـشم مرداد ماه در توئیتر خود گفته است «کلمه به کلمه برنامه جامع اقدام مشترک، با دقت مورد مذاکره قرار گرفته‌است. ایران در حال توسعه موشک‌هایی که برای حمل کلاهک هسته‌ای 'طراحی شده باشند' نیست».

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که پس از حصول توافق هسته‌ای وین و با هدف تأیید آن صادر شد، از ایران خواسته است از توسعه موشک‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند.

ایالات متحده، ایران را چندین بار متهم کرده، بر خلاف این قطعنامه دست به آزمایش موشک بالیستیک زده، که از آن‌ها می‌توان برای حمل کلاهک هسته‌ای استفاده کرد. تهران همواره تاکید می‌کند که این موشک‌ها برای حمل کلاهک هسته‌ای ساخته نشده‌اند، و اساسا برنامه‌ای برای تولید سلاح هسته‌ای ندارد.

در واکنش به آزمایش موشک سیمرغ، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه اعلام کرد شش شرکت از زیر مجموعه «گروه صنعتی شهید همت» را تحت تحریم قرار داده‌است.

سه کشور اروپایی که با ایالات متحده در صدور بیانیه مشترک اخیر هم‌صدا شده‌اند، خود در مذاکرات اتمی با ایران نیز حضور داشند. آمریکا، فرانسه و بریتانیا، عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز هستند.

XS
SM
MD
LG