لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۰۱

آمریکا: آزمایش موشک ماهواره‌‌بر توسط ایران نقض روح برجام است


ایران می گوید، ماهواره‌بر «سیمرغ» قادر است ماهواره‌هایی تا وزن ۲۵۰ کیلوگرم را در مدار۵۰۰ کیلومتری زمین قرار دهد.
ایران می گوید، ماهواره‌بر «سیمرغ» قادر است ماهواره‌هایی تا وزن ۲۵۰ کیلوگرم را در مدار۵۰۰ کیلومتری زمین قرار دهد.

هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه پنجم مرداد ماه اقدام ایران را در آزمایش یک موشک ماهواره‌بر تحریک آمیز خوانده و گفته است، پرتاپ این موشک نقض «روح » توافق هسته ای (برجام) است.

به گزارش رویترز خانم نائورت گفته است، ما این پرتاب را نوعی توسعه برنامه موشک‌های بالیستیک ارزیابی می‌کنیم و این اقدام نقض قطعنامه شورای امنیت است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه تاکید کرده است: باور ما این است اقدامی (که ایران) انجام داده است، نقض روح توافق هسته‌ای است.

ایران روز پنجشنبه پنجم مرداد اعلام کرد که موشک ماهواره‌بر «سیمرغ» را به صورت آزمایشی به فضا فرستاده است.

تلویزیون دولتی و خبرگزاری‌های ایران گزارش داده‌اند که پرتاب این ماهواره‌بر «موفقیت‌آمیز» بوده است.

بر اساس این گزارش، ماهواره‌بر «سیمرغ» قادر است ماهواره‌هایی تا وزن ۲۵۰ کیلوگرم را در مدار۵۰۰ کیلومتری زمین قرار دهد.

در حالی ایران اقدام به پرتاپ این موشک کرده است که کنگره آمریکا در حال تصویب تحریم‌های تازه علیه برنامه موشکی ایران است.

در همین زمینه، وزارت خزانه‌داری آمریکا ۲۷ تیرماه ۱۸ شخص حقیقی و نهاد دیگر را به دلیل حمایت از فعالیت‌های موشکی بالیستیک جمهوری اسلامی ایران در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

آمریکا ایران را متهم می‌کند که به رغم قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، بار‌ها دست به آزمایش موشکی بالیستیک زده است که از آن‌ها می‌توان برای حمل کلاهک هسته‌ای استفاده کرد.

ایران و شش قدرت جهانی در تیرماه سال ۱۳۹۴ در وین بر سر «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) به توافق دست یافتند. بر اساس این توافق، ایران بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ایش را تعطیل کرد و در مقابل تحریم‌های بین‌المللی هسته ای علیه ایران نیز معلق یا برداشته شدند.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که پس از حصول توافق هسته‌ای وین و با هدف تأیید آن صادر شد، از ایران خواسته است که از توسعه موشک‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند.

ایران با تکیه بر همین موضوع می‌گوید که آزمایش‌های موشکی‌اش در تضاد با توافق اتمی نیست، و «موشک‌های آزمایش‌شده با هدف حمل کلاهک‌های هسته‌ای مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند».

XS
SM
MD
LG