لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۳

آمریکا شش شرکت ایرانی را در ارتباط با آزمایش موشکی اخیر تهران تحریم کرد


وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه اعلام کرد در واکنش به آزمایش یک موشک ماهواره‌بر توسط ایران، شش شرکت زیر مجموعه «گروه صنعتی شهید همت» را تحت تحریم قرار داده‌است.

بر اساس اعلام دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا، این شرکت‌ها در ارتباط با برنامه موشک‌های بالستیک ایران هستند. آزمایش موشکی ایران از سوی وزارت خزانه‌داری، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد خوانده شده است.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، از صنایع شهید کریمی، شهید رستگار، شهید چراغی، شهید ورامینی، شهید کلهر و امیرالمؤمنین به عنوان شش زیر مجموعه گروه صنعتی شهید همت یاد شده که دست به کار تحقیق و توسعه و ساخت بدنه موشک، سیستم‌های هدایتی، و سوخت مایع، هستند و در شمول تحریم‌های جدید قرار می‌گیرند.

همزمان با اعلام این تحریم‌ها، استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده به شدت با فعالیت‌های موشکی ایران، چه در زمینه پرتاب تحریک‌آمیز موشک ماهواره‌بر، چه در زمینه توسعه سیستم تهدیدآمیز موشک‌های بالیستیک، و چه در حمایت احتمالی از حملات موشکی حوثی‌ها به عربستان سعودی برخورد خواهد کرد.

آقای منوچین اضافه کرد که این تحریم‌ها علاوه بر هدف گرفتن شرکت‌هایی که در برنامه موشک‌های بالیستیک ایران دست دارند، و بر نگرانی عمیق ایالات متحده را از تداوم توسعه و آزمایش موشک‌های بالیستیک و دیگر اقدامات تحریک‌آمیز ایران تأکید می‌کند.

پس از آزمایش موشک ماهواره‌بر سیمرغ توسط ایران، وزارت خارجه آمریکا از این اقدام انتقاد کرد و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این آزمایش موشکی را نقض روح توافق هسته‌ای توصیف کرد.

اما در واکنش به این موضوع روز جمعه سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که این اقدام در «تطابق کامل» با تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی و «حق مسلم» ایران است.

بر پایه گزارش ایرنا، بهرام قاسمی اظهارات همتای آمریکایی خود را «مداخله در امور داخلی ایران» خواند و گفت که جمهوری اسلامی ایران، «هیچ حد و مرزی را برای پیشرفت و تعالی علمی و فناوری خود قایل نیست».

وزارت خزانه‌داری آمریکا کمتر از ۱۰ روز پیش هم ۱۸ شخص حقیقی و نهاد دیگر را به دلیل حمایت از فعالیت‌های موشکی بالیستیک جمهوری اسلامی ایران در فهرست تحریم‌های خود قرار داده بود.

آمریکا ایران را متهم می‌کند که به رغم قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، دست به آزمایش موشک‌های بالیستیک می‌زند که از آن‌ها می‌توان برای حمل کلاهک هسته‌ای استفاده کرد.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که پس از حصول توافق هسته‌ای وین و با هدف تأیید آن صادر شد، از ایران خواسته است که از توسعه موشک‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند.

ایران با تکیه بر همین موضوع مدعی است که «موشک‌های آزمایش‌شده برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی نشده‌اند» و از این رو آزمایش‌های موشکی‌اش در تضاد با توافق اتمی نیست.

XS
SM
MD
LG