لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۳

معاون حقوقی سپاه: ثروت‌ نهادهای زیرنظر خامنه‌ای «دو درصد» ثروت ملی هم نیست


معاون حقوقی سپاه گفته است از بهزاد نبوی به خاطر اظهارنظرش درباره ثروت نهادهای تحت نظر رهبر شکایت می‌کند.
معاون حقوقی سپاه گفته است از بهزاد نبوی به خاطر اظهارنظرش درباره ثروت نهادهای تحت نظر رهبر شکایت می‌کند.

معاون حقوقی سپاه پاسداران ضمن اعلام شکایت از بهزاد نبوی، فعال اصلاح‌طلب مدعی شده است که «مجموع ثروت چهار نهاد زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی، دو درصد ثروت ملی هم نیست».

بهزاد نبوی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، روز ۳۰ مهرماه امسال در گفت‌وگو با وب‌سایت «الف» گفته بود که ۶۰ درصد از ثروت ملی ایران در اختیار چهار نهاد «ستاد اجرایی فرمان امام»، «قرارگاه خاتم»، «آستان قدس» و «بنیاد مستضعفان» است. این نهادها تحت نظر آیت‌الله خامنه‌ای اداره می‌شوند.

معاون حقوقی سپاه اما این رقم را تکذیب کرده و گفته است نهادهای یاد شده چنین ثروتی ندارند و «مجموع ثروت این ۴ نهاد جمعا به ۲ درصد ثروت ملی هم نمی‌رسد چه رسد به ۶۰ درصد».

تاکنون گزارشی درباره میزان ثروت این نهادها منتشر نشده است ولی خبرگزاری رویترز ۲۰ آبان سال ۱۳۹۲ در گزارشی تحقیقی نوشت که فقط دارایی‌های ستاد فرمان اجرایی امام «بالغ بر ۹۵ میلیارد دلار» تخمین زده می‌شود.

معاونت حقوقی سپاه همچنین اظهارات بهزاد نبوی درباره بازداشت دو جاسوس در دفتر سردار محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه، را تکذیب کرده و گفته است جاسوسی دستگیر نشده است.

پیش از این محمدرضا نقدی نیز خبر مربوط به «شناسایی دو جاسوس» در دفترش را تکذیب کرد و گفت به خاطر انتشار چنین خبری، از بهزاد نبوی، فعال اصلاح‌طلب شکایت می‌کند.

وب‌سایت الف به نقل از این فعال اصلاح‌طلب نوشته بود: «در دفتر سردار نقدی دو جاسوس اسرائیل شناسایی شد که در زندان با برخی زندانیان سیاسی هم بند بودند، که یکی از آنها اعدام شد».

البته در متن گفت‌وگوی بهزاد نبوی اشاره مستقیم به سردار نقدی نشده بود و جمله این طور منتشر شده بود: «در دفتر فلان سردار دو جاسوس اسرائیل شناسایی شد که در زندان با برخی زندانیان سیاسی هم هم‌بند بودند و یکی از آنها اعدام شد».

سایت «الف» پس از مدتی اسم سردار نقدی را از مقدمه این گفت‌وگو حذف کرد ولی خبر شناسایی دو جاسوس در دفتر سردار نقدی در بسیاری از رسانه‌ها بازتاب داشت و این بازتاب گسترده منجر به واکنش معاون هماهنگی سپاه شد.

ادعای شناسایی جاسوس در دفتر محمدرضا نقدی مربوط به سال ۱۳۹۴ است. در بهار سال ۱۳۹۴ خبرهایی درباره بازداشت فردی که مدتی راننده نقدی بوده به اتهام جاسوسی برای اسرائیل منتشر شده بود.

معاونت حقوقی سپاه گفته است که علاوه بر بهزاد نبوی از وب‌سایت الف و همچنین وب‌سایت عصر ایران که این گفت‌وگو را بازنشر کرده بود، شکایت می‌کند.

منبع: خبرگزاری فارس، وب‌سایت الف، گزارش‌های رادیو فردا / ر.ح / ر.ک
XS
SM
MD
LG