لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۲

خبرهای کوتاه

استقبال شاهزاده رضا پهلوی از انتخاب زنان ایران به عنوان «قهرمانان سال» مجله تایم

شاهزاده رضا پهلوی از معرفی «زنان ایران» به عنوان «قهرمانان سال» ۲۰۲۲ توسط مجله آمریکایی استقبال کرده است.

او در توییتی نوشته است: «به زنان سرزمینم که از صدر مشروطه تا امروز از پیشگامان آزادی‌خواهی در ایران و خاورمیانه بوده‌اید:

به زنان سرزمینم که از صدر مشروطه تا امروز از پیشگامان آزادی‌خواهی در ایران و خاورمیانه بوده‌اید: جهان سرانجام صدای شما را شنید. شما نه تنها قهرمانان ایرانید، که الگویی برای شجاعت و حق‌خواهی در سراسر دنیا هستید. پیروزی نهایی از آن شماست و از همیشه نزدیک‌تر!»

هفته‌نامه «تایم» طبق سنت سالانه خود روز چهارشنبه ۱۶ آذر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، را به عنوان «شخصیت سال ۲۰۲۲» و زنان ایران را «قهرمانان سال ۲۰۲۲» معرفی کرد.

تایم در مقاله‌ای به قلم آزاده معاونی با اشاره به جنبش ضد حجاب اجباری در ایران که با حرکت ویدا موحد در زمستان سال ۱۳۹۶ آغاز شد، به اعتراضات جاری در ایران پرداخته و رهبران جنبش فعلی را زنان تحصیلکرده، آزادیخواه و سکولار معرفی کرده که انتظارات را افزایش داده و از عادی‌سازی سرخورده شده‌اند.

این مجله با انتشار تصاویری از اعتراض زنان ایرانی به «حجاب اجباری» می‌گوید دی‌ماه ۹۶ زنی جوان به نام ویدا موحد در خیابان انقلاب تهران، یکی از شلوغ‌ترین مراکز تهران، روی سکوی برق رفت و بدون هیچ پوششی بر سر، روسری سفیدرنگی را بر سر چوب در دست گرفت

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

گسترش اعتصاب غذای زندانیان در ایران در اعتراض به افزایش اعدام‌ها

زندان قزلحصار کرج
زندان قزلحصار کرج

به گزارش فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه‌شنبه شمار بیشتری از زندانیان سیاسی و غیرسیاسی در زندان‌های مختلف کشور از جمله قزلحصار، اوین و کرج، با توجه به افزایش احتمال اجرای گسترده احکام اعدام توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، دست به اعتصاب غذا زدند.

این خبر روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین و در دوازدهمین هفته پی‌درپی «کمپین سه‌شنبه‌های نه به اعدام» در زندان‌های ایران منتشر شده است.

فعالان حقوق بشر از قول «منابع موثق از داخل زندان‌ها» می‌گویند: «در چند روز اخیر و با سوءاستفادهٔ حکومت از شرایط ملتهب در منطقه، شماری از محکومان غیرسیاسی در زندان‌های مختلف کشور در سکوت خبری اعدام شده و تعداد دیگری نیز به سلول‌های انفرادی در زندان قزلحصار و دیگر زندان‌ها جهت اجرای حکم اعدام منتقل شده‌اند.»

این منابع خبر می‌دهند که در چند روز اخیر تعدادی حکم جدید اعدام توسط دادگاه‌های جمهوری اسلامی صادر شده و آن را نشانه «آغاز موج جدید سرکوب و ارعاب توسط دستگاه‌های قضایی و امنیتی» دانسته‌اند.

زندانیان زندان قزلحصار از روز نهم بهمن سال گذشته با راه‌اندازی کارزار «سه‌شنبه‌های اعتصابی نه به اعدام» تلاش کرده‌اند به اعدام گسترده زندانیان در ایران اعتراض کند.

این کارزار در چند هفته اخیر از سوی زندانیان زندان‌های اوین، خرم‌آباد، مرکزی کرج، خوی، نقده، مشهد و سقز مورد حمایت قرار گرفته و شماری از زندانیان این زندان‌ها به این کارزار پیوستند.

سازمان عفو بین‌الملل دو هفته پیش از این گزارش داد در سال ۲۰۲۳، دست‌کم ۸۵۳ تن در ایران اعدام شده‌اند، ۴۸ درصد بیشتر از سال قبل از آن، که این سازمان دلیل آن را «ناشی از تلاش حکومت ایران برای گسترش هراس و وحشت در میان مردم نسبت به عواقب اعتراض علیه رژیم دانست.»

با ادامه این روند، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد مستقر در ژنو روز پانزدهم فروردین مأموریت گزارشگر ویژه خود در امور ایران را تمدید کرد.

پرونده سه‌ساله تجاوز جنسی در پارلمان استرالیا به نفع شاکی خاتمه یافت

ورود بروس لرمن به دادگاه فدرال در سیدنی استرالیا
ورود بروس لرمن به دادگاه فدرال در سیدنی استرالیا

یک دادستان استرالیایی با صدور حکمی به یک پرونده جنجالی سه ساله خاتمه داد و تأیید کرد که یک مشاور سابق دولت، در ساختمان پارلمان این کشور به یک همکار خود تجاوز جنسی کرده است.

پیش از این، شبکه تلویزیونی «نت‌ورک تنِ» استرالیا مصاحبه‌ای با بریتنی هیگینز پخش کرد که در آن، او یکی از کارمندان دولت سابق استرالیا به نام بروس لِرمن را متهم به تجاوز جنسی به او در دفتر مجلس نمایندگان کرد.

این مصاحبه در سال ۲۰۲۱ پخش شد و درپی آن، بروس لرمن علیه این شرکت رسانه‌ای به علت «افترا» شکایت قانونی کرد.

اتهام خانم هیگینز به دولت اسکات موریسون، نخست‌وزیر وقت، ضربه زد و به همراه گزارش‌هایی از سوء استفاده‌ها و تبعیض‌ها منجر به خشم عمومی علیه دولت او شد. موریسون بعداً قدرت را از دست داد.

این پرونده همچنین دو شبکه از بزرگ‌ترین سازمان‌های رسانه‌ای استرالیا یعنی «نت‌ورک تِن» و «سِوِن» را درگیر کرده و این سازمان‌ها می‌گویند در قانون اساسی استرالیا هیچ بند مکتوبی برای آزادی بیان وجود ندارد و قوانین افترا کاملاً به نفع شاکی عمل می‌کند.

مایکل لی، دادستان دادگاه فدرال استرالیا، روز دوشنبه ۲۷ فروردین در اظهاراتی که به صورت زنده برای ده‌ها هزار بیننده پخش می‌شد، بروس لرمن را در پرونده تجاوز جنسی محکوم دانست و اتهام افترا زدن به او توسط شبکه «نت‌ورک تِن» را رد کرد.

بروس لرمن اکنون باید در کنار مجازات مرتبط با محکومیتش میلیون‌ها دلار هزینه حقوقی دادگاه را نیز بپردازد.

انجمن پرواز: جهان مقابل جنگ‌طلبی جمهوری اسلامی بایستد، سپاه گروهی تروریستی اعلام شود

انجمن خانواده‌های قربانیان پرواز اوکراینی باتوجه به اقدامات اخیر جمهوری اسلامی در منطقه، از جهان خواستند که سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد.

در بیانیه این انجمن که در حساب‌های کاربری آن در شبکه‌های مختلف اجتماعی منتشر شده، آمده: «لازم است جهان در برابر سیاست‌های جنگ‌طلبانه‌ جمهوری اسلامی بایستد و سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی بگذارد.»

در این بیانیه همچنین از جامعه جهانی خواسته شده، «در پیگرد حقوقی تمام کسانی که علیه مردم ایران جنایت می‌کنند بکوشد و از جامعه‌ مدنی ایران برای فایق آمدن بر این حکومت حمایت کند.»

به تازگی، سازمان «عدالت برای ایران» نیز با اشاره به افزایش چشمگیر فشارها «بر کلیت جامعهٔ مدنی ایران در تبعید»، از جامعهٔ جهانی به ویژه دولت‌های اروپایی خواسته بود «اقدامات خود را برای محافظت از افراد تحت تهدید» را افزایش دهند.

انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ همچنین تأکید کرده که «جنگ‌طلبان جمهوری اسلامی و‌ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تنها به بقا و ادامه‌ حکومت خود می‌اندیشند. ماجراجویی‌های نظامی آن‌ها که با شلیک صدها موشک و پهپاد انجام شد به همه نشان داد این حکومت هیچ ارزشی برای جان غیرنظامیان قائل نیست.»

در این بیانیه به کشته‌شدن ۱۷۷ مسافر پرواز پی‌اس۷۵۲ با شلیک موشک‌های سپاه پاسداران، شلیک به معترضان جوان در خیابان‌ها و زندانی‌کردن آنها پس از اعتراضات «زن زندگی آزادی»، فشار شدید و خشونت علیه زنان بر سر حجاب، و اعدام «بی‌گناهان» در جمهوری اسلامی اشاره شده است.

پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین بامداد هجدهم دی‌ماه ۹۸ کمتر از سه دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه تهران هدف دو موشک سپاه پاسداران قرار گرفت و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.

چهار روز بعد از کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران در عراق، ایران پایگاه عین‌الاسد عراق را که میزبان نیروهای آمریکایی است هدف حملات موشکی قرار داد و ساعاتی بعد هواپیمای اوکراینی با شلیک دو موشک به فاصله ۳۰ ثانیه توسط سپاه پاسداران سرنگون شد.

خانواده‌های پرواز، حکومت ایران را «جهنمی» توصیف کرده و نوشته‌اند رهبران جمهوری اسلامی، «ایران و‌ میلیون‌ها ایرانی را در خطر جنگ قرار داده» و در این شرایط، «حکومت‌هایی چون جمهوری اسلامی فرصت بیشتری برای سرکوب جامعه‌ مدنی ایران پیدا می‌کنند.»

پس از حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل، شماری از فعالان مدنی و سیاسی نسبت به بالاگرفتن تنش میان دو کشور و وقوغ یک جنگ تمار عیار هشدار داده‌اند.

با این حال واکنش جمهوری اسلامی به این انتقادها و هشدارها، احضار این فعالان و دستور خودداری از موضع‌گیری در این زمینه بوده است.

آمریکا با قرارداد پشتیبانی لجستیک هواپیما برای عراق موافقت کرد

دیدار محمد السودانی، نخست وزیر عراق، با جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، در کاخ سفید
دیدار محمد السودانی، نخست وزیر عراق، با جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، در کاخ سفید

پنتاگون روز دوشنبه اعلام کرد که وزارت خارجه ایالات متحده فروش احتمالی پشتیبانی لجستیک هواپیما و آموزش نیروهای هوایی عراقی به ارزش تقریبی ۱۴۰ میلیون دلار را تصویب کرده است.

به گفته پنتاگون، این آموزش و پشتیبانی لجستیکی شامل ناوگان هوایی سی-۱۷۲ و ای‌سی/آسی-۲۰۸ عراق می‌شود. این اطلاعیه می‌گوید که پیمانکار اصلی این قرارداد «شرکت نرث‌تاپ گانمن» خواهد بود.

اطلاعیه پنتاگون به دنبال سفر محمد السودانی، نخست وزیر عراق، به واشینگتن و دیدار او با جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، منتشر شده است.

آقای السودانی در آستانه این سفر در یادداشتی در نشریه فارین افرز نوشت که کشورش به همکاری تازه‌ای با ایالات متحده آمریکا «نیاز دارد» و به‌دنبال «گرفتارشدن» در درگیری میان ایران و آمریکا نیست.

وی در این یادداشت تاکید کرد که عراق با استفاده از جایگاه راهبردی خود در پی احیای «نقش محوری خود» در خاورمیانه است ولی قصد دارد «از گرفتار شدن در درگیری بین دو شریک خود، ایران و ایالات متحده، بپرهیزد».

بر اساس گزارش‌ها، یکی از عمده‌ترین محورهای مذاکرات نخست‌وزیر عراق در سفر او به واشینگتن حول آینده حضور نیروهای آمریکایی در این کشور است.

این اولین دیدار آقای سودانی از آمریکا در ۱۹ ماهی است که او به نخست‌وزیری عراق رسیده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ س.ن

شهرک‌نشینان اسرائیلی «دو فلسطینی» را در کرانه باختری اشغالی کشتند

دود ناشی از آتش‌سوزی خانه‌هایی در یکی از روستاهای کرانه باختری که شهرک‌نشینان اسرائیلی عامل آن بوده‌اند
دود ناشی از آتش‌سوزی خانه‌هایی در یکی از روستاهای کرانه باختری که شهرک‌نشینان اسرائیلی عامل آن بوده‌اند

صالح بنی جابر، شهردار عقربا در استان نابلس کرانه باختری اشغالی، به خبرگزاری رویترز اطلاع داد که شهرک‌نشینان اسرائیلی روز دوشنبه دو فلسطینی را در این منطقه کشتند.

وی اظهار داشت: «حدود ۵۰ شهرک‌نشین که شمار بزرگی از آنان نیز مسلح بودند به ساکنان روستای خربه الطویل در شرق عقربا از استان نابلس حمله کردند. آنها به روی جوانان آتش گشودند و این اتفاق به مرگ دو جوان و زخمی شدن شمار بیشتری از آنها منجر شد.»

از آغاز جنگ کنونی غزه تاکنون تنش در سراسر کرانه باختری نیز تشدید شده است. آمار وزارت بهداشت فلسطین نشان می‌دهد که طی این مدت دست‌کم ۴۶۰ فلسطینی در کرانه باختری به دست نیروهای اسرائیلی یا شهرک‌نشینان کشته شده‌اند.

آمار دولت اسرائیل نیز حاکی از آن است که طی همین بازه زمانی دست‌کم ۱۳ اسرائیلی، از جمله دو سرباز ارتش این کشور، به دست فلسطینی‌ها در کرانه باختری کشته شده‌اند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن

عملیات نظامی اسرائیل در رفح به دلیل حمله ایران به «تعویق افتاد»

اردوگاه آوارگان فلسطینی در رفح
اردوگاه آوارگان فلسطینی در رفح

رسانه‎‌های اسرائیل و شبکه سی‌ان‌ان گزارش دادند بحث‌های جدی در کابینه جنگ این کشور بر سر نحوه پاسخ به حمله نظامی جمهوری اسلامی به اسرائیل، برنامه از قبل تصویب شده ارتش برای آغاز عملیات زمینی در رفح در غزه را به تعویق انداخته است.

سی‌ان‌ان دوشنبه با استناد به دو منبع اسرائیلی گزارش داد براساس برنامه ارتش اسرائیل که کابینه جنگ این کشور آن را تأیید کرده بود، می‌بایست نخستین گام‌های ارتش برای اغاز عملیات زمینی در رفح از ۲۷ فروردین آغاز شود.

اسرائیل در گام نخست در نظر دارد که از بیش از یک میلیون فلسطینی پناه گرفته در رفح بخواهد به سایر مناطق «انسان‌دوستانه تعیین شده در باریکه غزه» بروند.

یکی از منابع اسرائیلی به سی‌ان‌ان گفت تغییری در عزم کشورش برای انجام عملیات در رفح به وجود نیامده اما زمان کلید زدن عملیات فعلا نامشخص است.

ارتش اسرائیل از اظهار نظر در مورد این گزارش خودداری کرد.

شبکه کان اسرائیل نیز یکشنبه به نقل از منابع نزدیک به کابینه اعلام کرد به خاطر عملیات احتمالی اسرائیل در واکنش به حمله نظامی ایران به اسرائیل، عملیات رفح به زمان نامعلوم موکول شده است.

آمریکا پیشتر تأکید کرده بود اسرائیل طرح قابل قبولی برای جابه‌جایی فلسطینیان در رفح ارائه نکرده است.

اما بنیامین نتانیاهو ورود زمینی ارتش به رفح را برای از بین بردن چهار گردان باقی‌مانده از شاخه نظامی حماس برای «تضمین پیروزی» کشورش در جنگ هفت ماه اخیر علیه این گروه، «ضروری» دانسته است.

حمله به رفح ابتدا به دلیل ماه رمضان و سپس در جریان دور دیگری از مذاکرات غیرمستقیم اسرائیل و حماس با وساطت قطر و مصر برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی اسیر در دست حماس، معلق مانده بود.

موساد اسرائیل که در مذاکرات دوحه و قاهره شرکت کرده بود، یکشنبه اعلام کرد حماس بار دیگر همه پیشنهادها برای معامله مبادله را رد کرده و بر مواضع پیشین خود در خصوص قطع کامل جنگ و بازگرداندن همه فلسطینیان به شمال غزه تأکید دارد.

در این میان، یک مقام آمریکایی دوشنبه به سی‌ان‌ان گفت محموله‌های کمک برای مردم غزه «به میزان چشمگیری افزایش یافته است».

آمریکا که حماس را گروه تروریستی می‌داند، مدت‌ها بر اسرائیل برای موافقت با راه‌هایی که به افزایش کمک به غیر نظامیان منجر شود، فشار آورده بود.

منابع وابسته به حماس در غزه دوشنبه اعلام کردند در شبانه روز اخیر ۶۸ فلسطینی دیگر کشته و ۹۴ تن زخمی شدند.

یکی از کشته‌ها یکی دیگر از نوه‌های اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس بود که هفته گذشته در حمله موشکی به خودروی حامل فرزندان و نوه‌های هنیه در اردوگاه شاطی در بخش میانی غزه زخمی شد. در آن حمله که اسرائیل مسئولیت آن را پذیرفت، سه پسر و سه نوه هنیه کشته شدند.

شمار کلی آسیب جانی اعلام شده از سوی منابع نزدیک به حماس، بدون تفکیک آمار شبه‌نظامیان، ۳۳ هزار و ۷۹۷ کشته و ۷۶ هزار و ۴۶۵ زخمی در ۱۹۲ روز جنگ است.

شرکت تسلا بیش از ۱۰ درصد کارکنانش در سراسر جهان را اخراج می‌کند

شرکت تسلا، یکی از بزرگترین تولید کنندگان خودروهای برقی در جهان، در اطلاعیه‌ای داخلی که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفته است به کارمندان خود اطلاع داد که بیش از ۱۰ درصد از نیروی کار این شرکت به زودی اخراج خواهند شد.

ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت، در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) نوشت: « تقریبا هر پنج سال یک بار برای مرحله بعدی رشد و توسعه ضروری است که نیروی کار شرکت را تجدید سازمان کرده و کاهش دهیم.»

به اعتقاد کارشناسان یکی از دلایل مهم این تصمیم که روز دوشنبه ۲۷ فروردین فاش شده است، می‌تواند کاهش محسوس در میزان فروش محصولات شرکت تسلا باشد.

آقای ماسک در سال ۲۰۲۲ نیز با بیان این نکته که در مورد وضعیت اقتصادی جهان «احساس بسیار بدی» دارد بخشی از کارکنان این شرکت را بیکار کرد.

از سوی دیگر، روز جمعه درو باگلینو، نایب رئیس و مسئول بخش تولید و توسعه باطری، و روهان پاتل، یکی دیگر از نایب رئیسان و مسئول بخش بازاریابی و توسعه تجاری تسلا، در شبکه اجتماعی «اکس» اعلام کردند که از این شرکت خواهند رفت.

برخی از کارشناسان با مقایسه رقم بیکار‌سازی با افزایش کارکنان تسلا در چند سال اخیر معتقدند که این شرکت هنوز در مسیر رشد است.

ولی برخی دیگر کناره‌گیری دو عضو ارشد در هیئت مدیره تسلا را نشانه‌ای از وجود مشکلات جدی در مسیر رشد این شرکت می دانند.

بهای سهام تسلا روز دوشنبه حدود ۲.۶ درصد کاهش یافت. همزمان، ارزش سهام چندین خودروساز برقی دیگر از جمله «ریویان»، «گروه لوسید» و«وینفست» نیز بین ۲ تا ۷.۴ درصد کاهش یافت.

ایلان ماسک در بخشی از اطلاعیه داخلی که برای کارکنان تسلا ارسال شد گفت: «همزمان با آماده کردن شرکت برای مرحله بعدی رشد، بررسی تمامی جوانب با هدف کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری ضروری است. به عنوان بخشی از این اقدامات ما این تصمیم دشوار را اتخاذ کرده‌ایم که بیش از ۱۰ درصد از کارکنان شرکت در سراسر جهان را کاهش دهیم.»

خبرگزاری رویترز که ایمیلی را که برای سه نفر از کارکنان تسلا در آمریکا ارسال شده دیده است، گزارش داد اخراج این عده از کارکنان بلافاصله عملی می‌شود.

این خبرگزاری حدود یک هفته پیش گزارش داد که مدیریت تسلا وعده قدیمی خود برای تولید یک مدل ارزان قیمت به ارزش حدود 25 هزار دلار را که سرمایه گذاران روی آن حساب کرده بودند لغو کرده است. ایلان ماسک در گذشته گفته بود که تولید این مدل از سال 2025 آغاز خواهد شد.

او در واکنش به این گزارش در شبکه اجتماعی «اکس» نوشت: «رویترز دروغ می گوید» ولی از آن زمان تاکنون در مورد این مدل اظهار‌نظر نکرده و در نتیجه سهامداران و کارشناسان راهی جز گمانه‌زنی ندارند.

رویترز در همان گزارش گفته بود که تسلا در نظر دارد روی تولید اتومبیل‌های خودران تمرکز کند.

ایلان ماسک به فاصله چند ساعت پس از انتشار آن گزارش بدون ارائه توضیحات بیشتر در شبکه اجتماعی «ایکس» اعلام کرد که تابستان امسال از تاکسی‌های ربوتیک یا خودران تسلا رونمایی خواهد شد.

ارزش سهام تسلا از آغاز سال میلادی جاری حدود ۳۳ درصد کاهش یافته است، در صورتی که بهای سهام خودروسازان قدیمی نظیر جنرال موتورز ۴۵ و تویوتا ۲۰ درصد افزایش یافته است.

کارشناسان معتقدند یکی از دلایل مهم این وضعيت کند شدن گرایش خریداران خودرو از موتورهای درون سوز به سوی موتورهای برقی است.

واکنش نسرین ستوده به حمله ایران به اسرائیل؛ «جنگ را با هیچ نامی نمی‌خواهیم»

نسرین ستوده، حقوقدان و وکیل دادگستری
نسرین ستوده، حقوقدان و وکیل دادگستری

نسرین ستوده، حقوقدان و فعال حقوق بشری، در متنی که حساب‌های او در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند، با اشاره به حمله مستقیم جمهوری اسلامی به اسرائیل تاکید کرد که «جنگ را با هیچ نامی نمی‌خواهیم.»

او در این پیام که روز دوشنبه ۲۷ فروردین ماه منتشر شد وضعیت کنونی را پیچیده توصیف کرد که موجب می‌شود هر ابراز نظری دشوار شود.

خانم ستوده نوشت:‌ «ما می‌دانیم که وقتی گروگان‌گیری غیرنظامیان در هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) را محکوم می‌کنیم، با اسرائیل موضعی مشترک پیدا می‌کنیم و وقتی حملات بی‌وقفه اسرائیل به نوار غزه را محکوم می‌کنیم، متاسفانه موضع‌مان به جمهوری‌اسلامی نزدیک می‌شود».

این فعال حقوق بشر در ادامه این پیام گفت:‌ «ما با هیچ دیدگاهی نمی‌توانیم حمله نظامی به کنسولگری ایران در دمشق را توجیه کنیم، همانطور که نمی‌توانیم گروگان‌گیری اعضای سفارت آمریکا در ۴۴ سال پیش را توجیه کنیم.»

او تاکید کرد که به عنوان یک ایرانی «نمی‌خواهیم اقدام غیرقانونی یک دولت را با اقدام غیرقانونی پرتاب موشک و پهپاد جواب دهیم.»

به گفته این وکیل دادگستری زندانی، قوانین بین‌المللی و اعلامیه جهانی حقوق‌بشر باید چراغ راهنما در شرایط سخت باشد.

خانم ستوده اقدام آفریقای جنوبی و شکایت علیه اقدامات اسرائیل در دیوان کیفری بین‌المللی را راهکاری «خردمندانه» توصیف کرد که به گفته او موجب شد اقدامات هفت ماه گذشته این دولت «به عنوان جنایت علیه بشریت و نسل کشی قابل بررسی باشد».

او در پایان تاکید کرد که اقدامات اخیر جمهوری اسلامی موجب شد توجهات از اقدامات «غیرقانونی اسرائیل» به ماجراجویی‌های جمهوری اسلامی ایران جلب شود.

نسرین ستوده از وکلای مدافع سرشناس و فعال حقوق بشری است که وکالت بسیاری از فعالان بازداشت‌شده توسط جمهوری اسلامی را برعهده داشته و طی حدود ۱۵ سال اخیر بارها دستگیر و در سلول انفرادی نیز نگهداری شده است.

او اوایل آبان ماه سال گذشته و بعد از شرکت در مراسم تشییع پیکر آرمیتا گراوند، بازداشت و «پرونده‌ای جدید با چهار عنوان اتهامی» برایش گشوده شد. خانم ستوده روز ۲۴ آبان به قید وثیقه آزاد شد.

ارتش اسرائیل زخمی شدن چهار کماندوی خود در خاک لبنان را تأیید کرد

سرباز اسرائیلی در نزدیکی مرز لبنان
سرباز اسرائیلی در نزدیکی مرز لبنان

چهار کماندوی ارتش اسرائیل که در یک مأموریت محرمانه یکشنبه شب وارد خاک لبنان شده بودند، زخمی شده و به بیمارستانی در اسرائیل انتقال یافتند.

گروه حزب‌الله مسئولیت کارگذاری بمب را که به زخمی شدن نیروهای ویژه اسرائیلی منجر شده، برعهده گرفت.

ارتش اسرائیل تأیید کرد گروه کماندوهایش را برای عملیاتی راهی خاک لبنان کرده بود که بر اثر انفجاری زخمی شدند اما به ماهیت مأموریت آن‌ها اشاره نکرد.

حملات سنگین هوایی جت‌های اسرائیلی در یکشنبه شب در نقاطی در جنوب لبنان ظاهرا پس از زخمی شدن این نیروها انجام شد.

سخنگوی ارتش پیش از تأیید عملیات کماندویی و زخمی شدن چهار نیرویش، گفته بود که نیروی هوایی برای مقابله با تهدیدهایی که از عیتا الشعب، لبونه، صدیقین و مطموره در جنوب لبنان متوجه اسرائیل بود، «زیرساخت‌های تروریستی» در این مناطق را هدف قرار داد.

کماندوهای زخمی اسرائیلی از نیروهای دو یگان نخبه «سَیُرِت گُولانی» و «یَهلوم» بودند.

حزب‌الله اعلام کرد با انفجار از راه دور، بمب کارگذاری شده در محل عبور نیروهای اسرائیلی در نقطه «تل اسماعیل» را فعال کرد.

حزب‌الله، گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران، شنبه شب نیز همزمان با نخستین حمله نظامی مستقیم جمهوری اسلامی ایران به سوی اسرائیل، ده‌ها راکت به سوی شمال اسرائیل شلیک کرده بودند.

حزب‌الله از روز ۱۶ مهر، یک روز پس از حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل که جنگ ارتش اسرائیل علیه حماس در باریکه غزه را کلید زد، در حمایت از این گروه فلسطینی و متحد دیگر ایران در «محور مقاومت»، رشته حملات ایذایی را به اسرائیل آغاز کرده‌اند، که با گذشت ۱۹۲ روز از این جنگ، کماکان ادامه دارد.

وضعیت بحرانی جنوب لبنان و شمال اسرائیل موجب تخلیه صدها هزار تن از ساکنان شهرک‌ها در دو سوی مرز شده است.

در برابر کشته شدن ۱۰ نظامی، ۷ غیرنظامی و یک شهروند خارجی در طرف اسرائیلی، حزب‌الله دست‌کم ۲۷۵ نیروی خود را در این دوره از دست داده و ده‌ها شهروند غیرنظامی لبنانی نیز در بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ مورد حمله اسرائیلی به لبنان کشته‌ شده‌اند.

دولت مبلغ ویزیت پزشکان عمومی را ۱۲۶ هزار و پزشکان متخصص را ۱۸۹ هزار تومان اعلام کرد

معاون درمان وزارت بهداشت با اعلام این که افزایش تعرفه‌های پزشکی توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده است، از افزایش مبلغ ویزیت پزشکان عمومی به ۱۲۶ هزار تومان و پزشکان متخصص به ۱۸۹ هزار تومان خبر داد.

سعید کریمی روز دوشنبه ۲۷ فروردین ماه همچنین گفت که مبلغ ویزیت پزشکان فوق تخصص و فلوشیپ در تعرفه‌های جدید ۲۴۱ هزار تومان، متخصص روانپزشکی ۲۵۱ هزار تومان و فوق تخصص روانپزشکی ۲۸۶ هزار تومان اعلام شده است.

آقای کریمی این میزان رشد در تعرفه‌های پزشکی را نسبت به گذشته بی‌سابقه توصیف کرد و ضمن اشاره به موضوع تورم، ادعا کرد که این تصمیم برای حمایت از نخبگان و ماندگاری آنها انجام شده‌ است.

سعید کریمی، ششم فروردین‌ماه گفته بود هیئت وزیران افزایش تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی پزشکی «تا سقف ۳۵ درصد» را تصویب کرده است.

او با اذعان به این که مراکز درمانی در تأمین هزینه‌های خود با مشکل مواجه خواهند شد افزوده بود با توجه به محدودیت‌های مالی دولت، فقط مبلغ ویزیت پزشکان را می‌تواند تا ۳۵ درصد افزایش دهد و «باید بابت این مساعدت هم از دولت تشکر کنیم».

کمتر از دو هفته پیش انجمن پزشکان عمومی در بیانیه‌ای تعرفه ویزیت پزشکان عمومی در سال جدید را ۲۵۰ هزار تومان اعلام کرد اما وزارت بهداشت چنین رقمی را «بی‌اعتبار» و نادرست خواند.

انجمن پزشکان عمومی در بیانیه خود‌، تاکید کرده بود که که رقم پیشنهادی شورای عالی نظام پزشکی حتی از این رقم هم بالاتر و ۳۹۴ هزار تومان با در نظر گرفتن تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی در سال ۱۴۰۳ بوده اما انجمن پزشکان برای آنچه «مشکلات معیشتی و همدردی با مردم» خوانده نرخ‌ها را تعدیل کرده‌ است.

با این وجود وزارت بهداشت به این بیانیه واکنش نشان داد و پدرام پاک‌آیین، سخنگوی این وزارتخانه اعلام کرد که تعرفه‌ها به زودی از سوی وزارت بهداشت اعلام خواهد شد.

کمیته انضباطی دانشگاه آزاد بر «تذکر اساتید» به دانشجویان درباره حجاب اجباری تأکید کرد

تحمیل حجاب اجباری در حالی پس از سخنرانی علی خامنه‌ای شدت گرفته که نمایندهٔ مجلس می‌گوید هنوز «قانون حجاب و عفاف» تصویب نشده و ارجاع به آن غیرقانونی است
تحمیل حجاب اجباری در حالی پس از سخنرانی علی خامنه‌ای شدت گرفته که نمایندهٔ مجلس می‌گوید هنوز «قانون حجاب و عفاف» تصویب نشده و ارجاع به آن غیرقانونی است

کمیتهٔ انضباطی مرکزی دانشگاه آزاد در خصوص «تذکر اساتید» این دانشگاه به دانشجویانی که حجاب اجباری را در کلاس‌ها رعایت نمی‌کنند، تأکید کرد.

فرزاد جهان‌بین، رئیس این کمیته،‌ روز دوشنبه، ۲۷ فروردین‌ماه، در نامه‌ای به رؤسای استان‌ها و واحدهای دانشگاه آزاد اعلام کرد: «پروندهٔ افراد خاطی مستقیماً به کمیتهٔ‌ انضباطی ارسال گردد.»

آقای جهان‌بین همچنین اعلام کرد: «موقتاً از ورود موارد خاص و هنجارشکنانه در حوزهٔ‌ آراستگی به واحدها جلوگیری شود.»

ابلاغیهٔ کمیته انضباطی مرکزی دانشگاه آزاد در حالی اعلام می‌شود که فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی از شنبه گذشته بر تحمیل شدیدتر حجاب اجباری تأکید کرده است.

علیرضا نوری قزلجه، نمایندهٔ مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه در واکنش به اجرای این طرح به سایت دیده‌بان ایران گفت: «اگر استناد نیروی انتظامی در این اقدام به قانون حجاب و عفاف باشد که هنوز این لایحه به قانون تبدیل نشده و استناد به آن درست نیست.»

آقای نوری قزلجه در ادامه گفت‌: «من بعید می‌دانم با این قانون همراهی شود. این قانون ایرادات مهم و اساسی دارد که تا برطرف نشود با مقاومت جامعه روبرو خواهند شد.»

او همچنین در مورد گزارش‌هایی در مورد برخورد خشونت‌آمیز مأموران نیروی انتظامی با زنان و دختران در سطح شهر گفت:‌ «نیروی انتظامی نمی‌تواند هر طور با افرادی که جرم مشهودی انجام می‌دهند، برخورد کند.»‌

با این حال در دو روزی که از آغاز اجرای این طرح تازه می‌گذرد، تعداد قابل توجهی از زنان جوان در شبکه‌های اجتماعی از برخورد خشن نیروهای حکومتی با آنها برای تحمیل حجاب اجباری نوشته‌اند.

این خبرها پس از دستور علی خامنه‌ای در سخنرانی نماز عید فطر مبنی بر لزوم برخورد با «هنجارشکنی دینی» در جامعه منتشر می‌شود.​

واژگونی اتوبوس در گردنهٔ حیران پنج کشته و ۱۸ مصدوم داشت

در ۱۱ ماهه ۱۴۰۲ بیش از ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر در ایران در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند
در ۱۱ ماهه ۱۴۰۲ بیش از ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر در ایران در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند

واژگون شدن یک دستگاه اتوبوس در گردنهٔ حیران در جادهٔ نمین به آستارا منجر به کشته شدن پنج نفر و مصدوم شدن ۱۸ نفر شد.

جمعیت هلال احمر روز دوشنبه، ۲۷ فروردین‌ماه، با انتشار این خبر اعلام کرد که این حادثه در ساعت ۴:۳۰ بامداد رخ داده است.

جزئیات بیشتری در مورد علت این حادثه و وضعیت مصدومان منتشر نشده است.

ایران یکی از بالاترین آمارهای مرگ‌ و میر جاده‌ای در جهان را دارد.

سعید منتظرالمهدی، سخنگوی پلیس، چهارم فروردین‌ماه امسال اعلام کرد: «مرگ‌ و میر سالانه ناشی از حوادث رانندگی ایران برابر با کل تلفات رانندگی ۲۷ کشور اروپایی است.»

بر اساس اعلام پلیس راه کشور از آمار پزشکی قانونی، در ۱۱ ماهه ۱۴۰۲ بیش از ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر در ایران در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته حسن مومنی، رئیس پلیس راه کشور، در بیش از ۸۰ درصد تصادفات جاده‌ای چهار عامل اصلی شامل سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، عدم توجه به جلو و خستگی و خواب‌آلودگی نقش دارند.

افت سهام در بازارهای آسیایی و رشد قیمت طلا در پی حمله ایران به اسرائیل

بورس تهران
بورس تهران

در پی حمله ایران به اسرائیل و نگرانی‌ها از گسترده‌تر شدن جنگ در خاورمیانه، برخی بازارهای آسیایی با افت سهام مواجه شدند و قیمت جهانی طلا نیز رکورد تازه‌ای را شکست.

شاخص نیکِی ۲۲۵ در لحظه گشایش بازار بورس ژاپن ۱.۲۲ درصد و شاخص تاپیکس کره جنوبی نیز یک درصد کاهش یافت.

اما شاخص بورس شانگهای چین افزایشی ۱.۲ درصدی داشت.

نگرانی از گسترش جنگ در خاورمیانه تمایل سرمایه‌گذاران به بازار طلا را افزایش داده و روز دوشنبه، ۲۷ فروردین، قیمت هر اونس طلا با رشدی ۰.۶۸ درصدی به رکورد تاریخی ۲۳۵۸ دلار رسید.

قیمت طلا در بازارهای جهانی طی یک ماه گذشته هشت درصد و طی شش ماه گذشته، تحت تاثیر آغاز جنگ غزه، بیش از ۲۲ درصد رشد کرده است.

ناآرامی‌ و تنش در خاورمیانه و خصوصا حملات حوثی‌های تحت حمایت ایران در یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ و باب‌المندب، قیمت نفت را نیز از ابتدای سال جاری میلادی افزایش داده است؛ به طوری که قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا حدود ۶.۷ درصد و قیمت نفت شاخص برنت ده درصد رشد داشته است.

با این ‌حال روز دوشنبه قیمت نفت مقدار اندکی کاهش داشت.

هنوز مشخص نیست پاسخ اسرائیل به حمله بی‌سابقه و گسترده ایران چه خواهد بود؛ اما گزارش‌ها حاکی است آمریکا از تل‌آویو خواسته است ردگیری و انهدام تقریبا همه موشک‌ها و پهپادهای پرتاب شده از ایران را یک پیروزی قلمداد کرده و دست به حمله متقابل نزند.

بازارهای ایران

شاخص بورس تهران که از زمان حمله ۱۳ فروردین اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، دچار ریزشی ۵۰ هزار واحدی شده بود، روز گذشته تحت تاثیر حمله متقابل ایران به اسرائیل، باز هم بیش از ۱۱ هزار واحد سقوط کرد. در مجموع طی روزهای شنبه و یک‌شنبه شاخص بورس حدود سه درصد افت داشت.

اما با کاهش نگرانی‌ها از ادامه درگیری، شاخص بورس ایران روز دوشنبه نزدیک به پنج هزار واحد افزایش یافت و به دو میلیون و ۲۰۱ هزار واحد رسید.

نرخ دلار آمریکا که صبح روز گذشته برای ساعاتی به ۷۰ هزار تومان اوج گرفته بود، هم‌اکنون در کانال ۶۶ هزار تومان قرار دارد.

قیمت انوع سکه در روز شنبه رشدی ۳ تا ۶ درصدی و روز یک‌شنبه رشدی دو درصدی داشت. اما روز دوشنبه افتی یک تا دو درصدی را تجربه کرد.

طی شش ماه گذشته نرخ دلار در ایران بالای ۳۰ درصد و قیمت انواع سکه حدود ۶۰ درصد جهش داشته است.

ادعای پلیس درباره تأمین امنیت زنان در طرح حجاب همزمان با گزارش‌ها از خشونت مأموران

برخوردهای تازه نیروی انتظامی با شهروندان در حالی شروع شده که «لایحه حجاب و عفاف» هنوز از سوی شورای نگهبان تأیید نشده است
برخوردهای تازه نیروی انتظامی با شهروندان در حالی شروع شده که «لایحه حجاب و عفاف» هنوز از سوی شورای نگهبان تأیید نشده است

فرماندهی نیروی انتظامی ایران می‌گوید «تمام تلاش» پلیس در دور جدید تحمیل حجاب اجباری تأمین «امنیت و آرامش»‌ زنان است. این در حالی است که بسیاری از شهروندان در شبکه‌های اجتماعی از «برخورد خشن» مأموران خبر داده‌اند.

این نهاد روز یک‌شنبه، ۲۶ فروردین‌ماه، ضمن اشاره به «همکاری وصف‌ناپذیر» زنان در این طرح، در دومین بیانیهٔ خود در این زمینه اعلام کرد اکثر زنان ایرانی «نسبت به رعایت قوانین عرصه عفاف و حجاب تمکین دارند».

در ادامه این بیانیه آمده است: «تمام تلاش پلیس بر این است که بانوان کشورمان در امنیت و آرامش لازم در جامعه فعالیت‌های خود را انجام دهند.»

با این حال در دو روزی که از آغاز اجرای این طرح تازه می‌گذرد، تعداد قابل توجهی از زنان جوان در شبکه‌های اجتماعی از برخورد خشن نیروهای حکومتی با آنها برای تحمیل حجاب اجباری نوشته‌اند.

در همین زمینه علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری، روز دوشنبه در شبکهٔ اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) از «ضرب‌ و شتم و فحاشی» مأموران مرد پلیس به یک زن جنب دادسرا در میدان گلوبندک تهران خبر داد.

همچنین یک کاربر دیگر این شبکهٔ اجتماعی با انتشار تصویری از داخل خودروی «گشت ارشاد» از تجربه بازداشتش نوشت.

این زن جوان نوشت: «صدای من رو از ون گشت ارشاد می‌شنوید. به سلیطه‌ خانم گفتم شال سرم نمی‌کنم گفت برو تو ون، گفتم هیچ خیالی نیست دو ساعتم تو وقت ما رو بگیر.»

در همین زمینه روز شنبه خبر رسید که نفیسه لطیفیان و نگار عابدزاده، همسر و دختر احمدرضا عابدزاده، دروازه‌بان سابق و پیش‌کسوت ورزشی، جزو زنانی هستند که در همین روز در خیابان فرشته تهران به دلیل حجاب بازداشت شدند.

برخوردهای تازه نیروی انتظامی با شهروندان در حالی شروع شده که «لایحه حجاب و عفاف» هنوز از سوی شورای نگهبان تأیید نشده است.

لایحه موسوم به «حجاب و عفاف» که در واکنش به موج مخالفت زنان با حجاب اجباری سال گذشته در مجلس بدون طرح در صحن علنی به تصویب رسید، همچنان بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان در رفت‌وآمد است و ایراداتی که شورای نگهبان به این مصوبه پرحاشیه گرفته، هنوز مرتفع نشده است.

این خبرها پس از دستور علی خامنه‌ای در سخنرانی نماز عید فطر مبنی بر لزوم برخورد با «هنجارشکنی دینی» در جامعه منتشر می‌شود.

سه نفر در پرونده کلاهبرداری «کینگ‌مانی» به «حبس طویل‌المدت» محکوم شدند

فریدون قربانیان به عنوان متهم ردیف اول این پرونده سال ۱۴۰۰ راهی زندان شد. همسر او، شهره موسوی، نیز فروردین ۱۴۰۱ بازداشت شد.
فریدون قربانیان به عنوان متهم ردیف اول این پرونده سال ۱۴۰۰ راهی زندان شد. همسر او، شهره موسوی، نیز فروردین ۱۴۰۱ بازداشت شد.

دادگستری استان تهران می‌گوید دادگاه رأی پرونده «کثیرالشاکی» موسوم به «کینگ‌مانی» را صادر و سه فرد حقیقی را به «حبس‌های طویل‌المدت» محکوم کرده است.

علی القاصی، رئیس کل دادگستری تهران، روز دوشنبه، ۲۷ فروردین‌ماه، اعلام کرد که این افراد به اتهام «اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای از طریق ایجاد رمزارز جعلی به نام کینگ‌مانی» محکوم شدند.

آقای القاصی در ادامه گفت که شرکت «بادران گستران» نیز به «ممنوعیت از فعالیت شغلی با استفاده از هرگونه رمزارز به مدت دو سال» محکوم شد.

او همچنین تأکید کرد که متهمان باید «معادل یورویی» مطالبات شاکیان را پرداخت کنند.

شهره موسوی، نائب رئیس وقت فدراسیون فوتبال، اواخر فروردین‌ماه ۱۴۰۱ در خصوص پرونده «کثیرالشاکی رمزارز کینگ مانی» توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد.

فریدون قربانیان مشهدی، همسر خانم موسوی و مالک شبکه بازاریابی بادران و رمزارز کینگ‌مانی، نیز اواسط اسفند ۱۴۰۰ دستگیر و روانه زندان اوین شده بود.

یک منبع آگاه در آن زمان در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما از این پرونده با عنوان «بزرگترین پرونده کلاهبرداری در حوزه ارز‌های دیجیتال» نام برده بود که توسط یک شرکت «بازاریابی شبکه‌ای شناخته‌شده» در سطح کشور فعالیت کرده است.

وزارت اطلاعات هم در همان روزها از بازداشت اعضای یک «شبکه سازمان‌یافته رمزارز» در کشور خبر داده بود که برخی رسانه‌ها پیشتر اعلام کرده بودند که منظور از این شبکه، همان «رمزارز کینگ‌مانی» است.

بیشتر

تازه‌های ایران و جهان

XS
SM
MD
LG