لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۵

«فرمانده عملیات فریب»؛ واکنش‌ها به دفاع محسن رضایی از کربلای ۴


عکسی از دوران جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۱
عکسی از دوران جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۱

توئیت محسن رضایی، فرمانده سپاه پاسداران در دوره جنگ ایران و عراق، درباره عملیات «کربلای ۴»، واکنش‌های گسترده‌ای در توئیتر داشته است.

در همین حال حسام الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، خواستار پاسخگویی به سؤالات مطرح درباره « رازهای سربه‌مهر» جنگ ایران و عراق شد و خطاب به محسن رضایی نوشت که «ما شایدخطاکاران را ببخشیم اما خودشیفتگان را هرگز».

آقای رضایی در توئیتر خود نوشته بود: «عملیات کربلای چهار برای فریب دشمن انجام شد. اگر تحلیلگر تاریخی در فهم آن فریب بخورد، پس وای به حال نوشته‌های او».

وی مدعی شد: «با عملیات کربلای چهار به دشمن وانمود کردیم که عملیات سالانه ما تنها همین بوده است. ده روز بعد در همان نقطه و در زمانی که نیروهای ارتش بعثی به مرخصی رفته بودند، عملیات کربلای پنج را انجام دادیم».

ادعای فرمانده سابق سپاه پاسداران در حالی بیان شده که پیش از این فرماندهان سپاه پاسداران همواره از لو رفتن عملیات «کربلای ۴» سخن گفته بودند.

همچنین پیش از این تحلیل‌گران از پیروزی «نسبی» ایران در عملیات «کربلای ۵» سخن گفته‌اند و این عملیات پیروزی بزرگی برای ایران نبوده است.

این توئیت محسن رضایی می تواند واکنشی به بحث‌های چند روز گذشته درباره این عملیات و نوشته جعفر شیرعلی نیا، پژوهشگر جنگ ایران و عراق، باشد.​

مرکز اسناد سپاه پاسداران روز سوم دی و در سالروز عملیات«کربلای ۴» مدعی شده بود که این عملیات «با توجه به موانع موجود در همان ساعتهای اولیه متوقف شد» و «برخلاف تبلیغات برخی رسانه‌های خارجی» تعداد نیروهای ایرانی کشته شده در این عملیات « کمتر از هزار نفر است».

جعفر شیرعلی نیا در مطلبی در کانال تلگرامی خود این ادعای مرکز اسناد سپاه پاسداران را «عجیب» خوانده و با اشاره به گزارش‌های پیشین این مرکز و سخنان و نوشته‌ها و سخنان مقامات جمهوری اسلامی آن را رد کرده بود.

از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی نوشته که در این عملیات «نزدیک به ‌هزار شهید و سه‌هزارو ٩٠٠ مفقودالاثر داشتیم که اکثر آنها را باید شهید حساب کرد و حدود ١١‌هزار مجروح که حدود نصف آنها سرپایی معالجه شده یا می‌شوند».

جعفر شیرعلی نیا همچنین به نقل از محمد درودیان، راوی دفتر سیاسی سپاه پاسداران نوشته که محسن رضایی خود گفته که این عملیات « از رده به کلی سری لو رفته است».

موضوع این عملیات در سال ۹۴ و پس از کشف جسد ۱۷۵ غواص ایرانی مطرح شده بود.

توئیت محسن رضایی واکنش‌های گسترده‌ای در توئیتر داشته است.

حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور ایران، نیز در مطلبی با عنوان «فرمانده عملیات فریب»در کانال تلگرامی خود خواستار پاسخگویی به سئوالات مطرح درباره « رازهای سربه‌مهر» جنگ ایران و عراق شد.

وی خطاب به محسن رضایی نوشت: «شما تا به حال در قامت یک قهرمان ملی جلوه کرده‌اید. اما اکنون با این سخنان در باب آن عملیات تلخ دیگر نمی‌توانید پشت نام سرداران شهید پنهان شوید و باید خود را برای سوالات سخت آماده کنید».

آقای آشنا تاکید کرد که «بین عملیات فریب و عملیات لو رفته تفاوت از زمین تا آسمان است. تحلیلهای پسینی مشکلی را حل نمی‌کند. ما شایدخطاکاران را ببخشیم اما خودشیفتگان را هرگز».

برخی از کاربران توئیتر نیز سخنان پیشین فرماندهان سپاه پاسداران درباره لو رفتن این عملیات را منتشر کرده‌اند.

برخی نیز فیلمی از حسن باقری، از فرماندهان کشته شده در جنگ ایران و عراق، را منتشر کرده‌اند. که می گوید: « کار (اطلاعات و شناسایی) کردن قبل از عملیات خیلی سخت شده، ولی تلفات دادن در داخل عملیات خیلی ساده شده..هزارتا، دو هزارتا، سه هزار تا، اصلا انگار نه انگار».

آسیه باکری، فرزند حمید باکری، از فرماندهان جنگ ایران و عراق خطاب به محسن رضایی نوشت: «برای آخر عاقبت خودتان و راحتی اعصاب بازماندگان جنگ تحمیلی دیگر ننویسید، مرهم نیستید عذرخواهی بلد نیستید، لااقل سکوت را تمرین کنید».

امین قلعه‌ای نیز سخنان محسن رضایی در سال ۹۴ و در مراسم تششیع جنازه غواص‌های ایرانی را منتشر کرده که در آن می‌گوید عراق پس از عملیات والفجر ۸ در ساحل خود برای جلوگیری از اقدام غواص‌های ایرانی «نور افکن قرار داده بود».

علی ملیحی روزنامه نگار نیز بخشی از خاطرات اکبر هاشمی رفسنجانی درباره این عملیات را منتشر کرده که نوشته است: «مدتی به تنهایی در کنار ساختمان محل اقامت قدم زدم و فکر کردم. شکست عملیات(کربلای_چهار) با آن همه امکانات و تبلیغات که داشتیم بسیار تلخ است...دکتر هادی (محمد علی هادی) و دکتر روحانی (حسن روحانی) آمدند.ازمدیریت عملیات انتقاد داشتند.معمولا در شرایط شکست درددل‌ها اوج می‌گیرد».

فرزانه آئینی، خبرنگار نیز با اشاره به توئیت محسن رضایی این پرسش را مطرح کرده که آیا او «با همين تاكتيك در مجمع ،مصلحت نظام رو تشخيص» می دهد.

موضوعی که در نوشته‌های تعداد دیگری از کاربران بیان شده و به عملکرد محسن رضایی به عنوان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره شده است.

در حالی که ۳۰ سال از پایان جنگ ایران و عراق گذشته، سخن گفتن درباره بخش‌هایی از موضوعات این جنگ همچنان تابو محسوب می‌شود.

همچنین مقامات جمهوری اسلامی نیز روایت‌های متفاوتی از جزئیات این جنگ و همچنین دلیل پذیرش قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل بیان می کنند.

XS
SM
MD
LG