لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۶

رضایی می‌گوید برنامه «آمریکا ایجاد شورش و سپس دخالت» در ایران است


محسن رضایی
محسن رضایی

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران مدعی شد که آمریکا قصد دارد با پائین آوردن ارزش ریال، در ایران «شورش و بلوا» ایجاد کرده و سپس به «بهانه حقوق بشر» در ایران «دخالت کند».

به گزارش وب‌سایت تابناک محسن رضایی در یک سخنرانی گفت که رئیس جمهور آمریکا «با تحریک اسراییل و عربستان اولویت اول را به خاورمیانه و آن هم ایران داد».

وی تاکید کرد که آمریکا قصد دارد با وضع تحریم‌های جدید « بستر تغییر و یا تسلیم» نظام جمهوری اسلامی را فراهم کند.

آقای رضایی همچنین پیش بینی کرد که کانال اعتباری اروپا برای ایران تنها «به خرید غذا و دارو منتج می شود».

تحریم‌های آمریکا باعث کم‌ارزش شدن پول ملی ایران و ورشکستگی بسیاری از صنایع ایران در ماه‌های گذشته شده و مردم حتی مدتی با نایاب شدن پوشک بچه دست‌وپنجه نرم کردند.

طرح‌های دولت برای کنترل اثر تحریم‌ها از جمله توزیع گسترده ارز در بازار شکست خورده است. همچنین با وجود وعده مقامات اروپایی، چشم انداز سازوکار ویژه مالی برای تجارت غیردلاری شرکت‌ها با ایران هنوز روشن نیست.

در همین حال دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران گفت که «مرحله دیگر برنامه ترامپ، پایین آوردن ارزش پول ملی در حدی است که دیگر کسی با ریال کار نکند و ریال از صحنه» خارج شود.

آقای رضایی اضافه کرد: «می خواهند که دولت از پرداخت حقوق باز بماند، کارخانه‌ها تعطیل شود، شورش و بلوا بشود و منافقین (سازمان مجاهدین خلق) وارد عمل شوند و به بهانه حقوق بشر، امریکا دخالت کند».

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران جزئیات بیشتری درباره سخنان خود بیان نکرده است. عبارت «دخالت» که آقای رضایی در سخنان مطرح کرده می تواند اشاره به دخالت نظامی باشد.

آقای رضایی پس از اعتراض‌های دی ماه نیز مدعی شده بود: «چند ماه پیش رئیس میز عملیات ویژه سیا در اربیل عراق با رئیس دفتر پسر صدام و هانی طلفاح برادر زن صدام و همچنین نماینده‌ای از عربستان، بارزانی‌ها و منافقین [سازمان مجاهدین خلق] تشکیل شد و این اتفاقات را برنامه‌ریزی کردند».

این اظهارات از یک سو واکنش مقامات کردستان عراق را به دنبال داشت که آن را «کمدی» توصیف کردند و از یک سو میان فعالان سیاسی و کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشت که کشاندن پای برادر زن صدام حسین به ماجرا را یک شوخی دانستند.

پس از این اعتراض‌ها دیگر مقامات جمهوری اسلامی بارها مدعی شده‌اند که آمریکا قصد سازماندهی شورش در ایران و تغییر رژیم را دارد.

در همین حال رهبر جمهوری اسلامی ۲۱ آذر ادعا کرده بود که ایران توانسته است بر پروژه آمریکا برای تغییر حکومت در ایران با عنوان «تابستان داغ» غلبه کند، اما با این حال هشدار داد که همه باید حواس‌شان به «فریب‌کاری» آمریکا باشد: «ممکن است نقشه را برای سال ۹۸ کشیده باشند».

روز سه‌شنبه ۲۷ آذر نیز محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، نسبت به اتحاد اپوزیسیون خارج از کشور هشدار داده و گفته بود که «با حمایت آمریکا، جریان‌های مختلف ضد انقلاب در حال نزدیک شدن به هم هستند و سعی در همگرایی و هم‌افزایی دارند».

مقامات آمریکایی پیش از این از جمله در اعتراض‌های دی ماه ادعای دخالت در سازماندهی ناآرامی‌ها در ایران را رد کرده‌اند.

در همین حال برخی از معترضان دلیل وضعیت اقتصادی فعلی و مشکلات رخ داده برای آنان را ناکارآمدی حکومت و فساد مسئولان ذکر کرده‌اند.

با استفاده از وب‌سایت تابناک، خبرگزاری مهر و رادیو فردا / ا. م/ خ
XS
SM
MD
LG