لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۷

رادیو اروپای آزاد: یورش پلیس بلاروس به دفتر ما و بازداشت روزنامه‌نگاران را محکوم می‌کنیم


شکستن درب دفتر رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در مینسک توسط پلیس بلاروس.
شکستن درب دفتر رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در مینسک توسط پلیس بلاروس.

مدیر رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی یورش پلیس بلاروس و شکستن در دفتر این رسانه، همچنین بازداشت دو روزنامه‌نگار آن در روز جمعه را به شدت محکوم کرد.

جیمی فلای روز جمعه ۲۵ تیرماه اعلام کرد یورش به دفتر این رسانه و بازداشت روزنامه‌نگاران گواه استیصال استبدادی رژیمی است که به هر قیمتی برای حفظ قدرت تلاش می‌کند.

وی گفته است٬ بخش بلاروسی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی برای دهه‌ها منبع خبر و الهام‌بخش مردم بلاروس بوده و اقدام دولت الکساندر لوکاشنکو برای جرم‌انگاری روزنامه‌نگاری مستقل نشان دهنده بدبینی و تلاش این حکومت برای کنترل کامل گردش آزاد اطلاعات است.

در حالی که اولین سالگرد اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بلاروس نزدیک می‌شود، پلیس و مقامات امنیتی بلاروس طی روزهای گذشته به نهادهای حقوق بشری و رسانه‌ها در کشور یورش برده‌اند.


کمیسیون انتخابات این کشور آقای لوکاشنکو را برنده انتخابات ریاست جمهوری اوت پارسال این کشور معرفی کرد و وی برای ششمین دور متوالی قدرت را در دست گرفت. اپوزیسیون، اتحادیه اروپا و آمریکا از تقلب گسترده در انتخابات خبر داده و مشروعیت آن را رد کرده‌اند. طی ماههای گذشته تحریمهایی علیه مقامات بلاروس به خاطر تقلب در انتخابات، بازداشت هزاران معترض و سرکوب گسترده مردم اعمال کرده‌اند.

آقای فلای از دولت بلاروس خواسته است هر چه زودتر خبرنگاران بازداشتی این رسانه را آزاد کند و دارایی‌های ضبط شده را بازگرداند.

وی گفته است٬ دولت بلاروس با این تاکتیک‌ها نمی‌تواند این رسانه را وادار به سکوت کند.

به گزارش شاهدان عینی نیروهای امنیتی بلاروس با شکستن در دفتر رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی وارد آنجا شده‌اند. آنها همچنین با یورش به خانه دو همکار این رسانه، آنها را بازداشت نموده، مبایل، کامپیوتر و حتی پولهای آنها را ضبط کرده‌اند.

همسر یکی از روزنامه‌نگاران گفته است که وی را با دستبند از خانه خارج کرده‌اند.

نیروهای امنیتی بلاروس روز چهارشنبه نیز به حداقل ۱۹ نهاد حقوق بشر از جمله مرکز حقوق بشر «ویاسنا»، کمیته هلسینکی بلاروس و رسانه‌ها یورش برده‌ و افرادی را بازداشت کرده‌اند.

تاکنون چندین روزنامه‌نگار رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی توسط دولت بلاروس تهدید، بازداشت یا زندانی شده و این روزنامه‌نگاران تاکنون مجموعا ۵۸۰ روز در بازداشت بوده‌اند.

دولت بلاروس همچنین ماه‌هاست خروج شهروندان از کشور، حتی آن‌ها که حق اقامت طولانی‌مدت در کشورهای خارجی دارند را ممنوع کرده است.

از طرفی حکومت بلاروس اخیرا به دليل فرود اجباری هواپیمای مسافربری شرکت رايان اير برای بازداشت يک روزنامه‌نگار مخالف، تحت فشار و انزوای بیشتری قرار گرفته است.

در آخرین اقدامات کشورهای غربی علیه سرکوبها در بلاروس، وزیران خارجه اتحادیه اروپا ۳۱ خرداد امسال در مورد وضع تحریم‌های جدید علیه ده‌ها تن از مقامات و نهادهای این کشور از جمله اعضای خانواده الکساندر لوکاشنکو به توافق رسیدند.

با استفاده از گزارش‌های رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، رادیو فردا. د.خ
XS
SM
MD
LG