لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۳۶

اعتراضات ایران؛ «خشم فروکش نکرده‌است»


یک معترض خیابانی ۱۹ ساله از تبریز به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی می‌گوید اگرچه موج اعتراضات اخیر ایران فروکش کرده، اما شدت خشم مردم کماکان باقی است.

هادی، فرزند یک کارگر ساده که نخواسته نامی از وی برده شود، به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی می‌گوید: حکومت هیچ کاری نمی‌تواند برای وادار کردن مردم به فروخوردن خشم و قهر خود کند.

این گزارش می‌گوید که تبریز یکی از ۹۰ شهر و شهرستان ایران بود که اعتراضات اخیر در آن‌ها شکل گرفت. این اعتراضات از مشهد، دومین شهر پرجمعیت ایران با شعارهایی علیه گرانی آغاز شد و در سطح کشور با شعارهایی علیه کل نظام گسترش یافت. تا کنون مرگ دست‌کم ۲۲ نفر تائید شده‌است. هزاران نفر نیز بازداشت شده‌اند که کشته‌شدن دست‌کم سه نفر از آنها در زندان تائید شده‌است.

اعتراضات طی هفته گذشته با هشدارهای جدی و سرکوب گسترده مردم، همچنین مسدود کردن رسانه‌های اجتماعی و کاهش سرعت اینترنت فروکش کرد. آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران و دیگر مقام‌های کشور «دشمنان» را متهم به «ایجاد آشوب» در ایران کرده‌اند، اما حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نظر متفاوتی دارد. اگرچه وی نفوذ خارجی را هم دخیل می‌داند، اما می گوید که مردم انتظارات اقتصادی، سیاسی و امنیتی دارند و محق هستند که داشته باشند. به‌گفته وی دولت نیز خواسته‌های آنها را می‌شنود و در نظر می‌گیرد.

هادی در این رابطه می گوید که «چنین تاکتیک‌هایی کاراریی خود را از دست داده» و نهایتا این سخنان و اقداماتی مانند کاهش قیمت برخی کالاها در کوتاه مدت می تواند مردم را خاموش کند؛ «شاید آنها قیمت تخم مرغ را کاهش دهند و فکر کنند مردم را خام کرده‌اند. اما اکنون مردم چشمشان باز شده است». او برای نمونه به پذیرفته شدن خود در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرده و می گوید که توان پرداخت شهریه دانشگاه را ندارد.

هادی می گوید که پدرش از آیت‌الله خمینی نقل کرده که حتی آب نیز برای مردم مجانی خواهد شد و انقلابیون تحویل خانه رایگان را به مردم وعده داده بودند در حالی که بعد از چهل سال، حتی مردم نمی‌توانند امور زندگی خود را بگردانند.

هادی می‌گوید که وی و دیگران در کشوری که مقامات در مقابل مردم «قلدری» می‌کنند بیرون ریختند تا علیه افزایش قیمت‌ها، فقر و فشارها اعتراض خود را نشان دهند.

این گزارش می‌افزاید که اعتراضات اخیر، بزرگ‌ترین جلوه نارضایتی مردم از سال ۸۸ است، زمانی که مردم بخاطر اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری تظاهرات کردند.

در گزارش رادیو اروپای آزاد آمده است که در اعتراضات اخیر، بیشتر معترضان که از قشر جوان بودند، امیدوار بودند که توافق هسته‌ای، تاثیری در وضعیت معیشتی آنها خواهد داشت.

جوانان خشمگین

یک خبرنگار در تهران که نخواسته نامی از وی برده شود، در گفت‌وگو با رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی می گوید که «جوانان خشمگین» از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان ناامید شده‌اند و امیدی به آینده ندارند.

وی که شاهد چندین اعتراضات خیابانی در تهران بوده است می‌گوید جوانان چیزی برای از دست دادن، ندارند: این اعتراضات به سرعت علیه کل نظام برگشت و مردم خواستار «جمهوری ایرانی» به جای «جمهوری اسلامی» شدند. بسیاری از مردم نیز شعارهایی علیه مداخله ایران در خاورمیانه، از جمله حمایت از بشار اسد در سوریه یا شبه‌نظامیان فلسطین و حزب‌الله لبنان سر دادند. آنها خواستار استفاده منابع مالی کشور برای مردم خود ایران شدند.

هادی می گوید که «کجای جهان دولتی منابع مالی کشور را برای کشوری دیگر خرج می‌کند؟ اسد از ایران حمایت می‌کند، چون پول ایران را در سوریه مصرف می‌کند».

وی از روحانی به‌خاطر رها کردن شعارهای انتخاباتی خود برای بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی انتقاد کرده و می‌گوید که رئیس‌جمهوری باید به‌جای حرف زدن، عمل کند. با این‌حال، نوک تیز انتقادات هادی خطاب به خامنه‌ای است که «بعنوان رهبر نظام، حرف آخر را می‌زند و مسئول وضعیت کشور، از جمله اقصاد و فساد مالی است».

این گزارش می افزاید که مردم علیه خامنه‌ای با شعارهایی مانند «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» اعتراض کردند.

نقطه عطف

سپاه پاسداران هفته گذشته گفت که «مردم و نیروهای امنیتی به آشوب‌هایی که توسط دشمنان راه‌اندازی شده بود، خاتمه دادند».

علی افشاری از فعالین دانشجویی که سال‌ها پیش به‌خاطر اعتراضات بازداشت و در زندان‌های ایران شکنجه شده بود، به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی می گوید که احتمالا در آینده اعتراضات بیشتری در راه است.

آقای افشاری می‌گوید «قشری از جامعه که در اعتراضات اخیر شرکت کرده بود، کلا متفاوت از معترضان در سال‌های گذشته بود. این معترضان بخاطر نیازهای اولیه خود به خیابان‌ها ریختند و جمهوری اسلامی از زمان استقرار خود تا کنون پاسخگوی نیازهای آنها نبوده است».

وی که هم اکنون مقیم آمریکا است، در ادامه می افزاید: اعتراضات اخیر «نقطه عطفی» در تاریخ معاصر ایران است و گستره ژئوپولتیک آن نیز در تاریخ معاصر ایران بی سابقه بوده است.

هادی نیز می گوید که خشم وی و مردم قابل سرکوب نیست.

XS
SM
MD
LG