لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۴

یورش پلیس تهران به مراکز خرید و فروش دلار؛ «۹۰ دلال ارز» بازداشت شدند


سقوط ارزش ریال در برابر سایر ارزهای خارجی که از شهریورماه آغاز شده بود، در روزهای اخیر رشد شتابانی به خود گرفت.
سقوط ارزش ریال در برابر سایر ارزهای خارجی که از شهریورماه آغاز شده بود، در روزهای اخیر رشد شتابانی به خود گرفت.

پلیس تهران همزمان با کاهش شدید ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی روز چهارشنبه ۲۵ بهمن به مراکز خرید و فروش دلار در مرکز پایتخت یورش برد و نزدیک به «یکصد صرافی بدون مجوز» را بازداشت و ۷۵۵ حساب ارزی را نیز مسدود کرد.

اقدامات پلیس تهران به طور موقت تا حدودی باعث کاهش نرخ برابری دلار در مقابل ریال شد تا جایی که دلار با ۶۰ تومان کاهش ۴۷۱۸ تومان، یورو با یک تومان رشد ۶۱۶۵ تومان، پوند با افت ۴۳ تومانی ۶۹۸۷ تومان و درهم با یک تومان افزایش ۱۳۷۱ تومان فروخته شد.

حسین رحیمی، رییس پلیس تهران بزرگ، گفته که نزدیک به «۹۰ دلال ارزی» در ۱۰ دقیقه دستگیر شدند. او افزوده که یک ماه وقت صرف رصد این افراد شده است.

رییس پلیس تهران بزرگ همچنین گفته است: «نیروهای پلیس بعد از این، در سبزه‌میدان، پاساژ افشار و خیابان منوچهری مستقر خواهند شد و دوباره اجازه دلالی به افراد در این مراکز را نخواهند داد».

او در خصوص اتهام این افراد گفته است: «دستگیرشدگان به خاطر افزون‌طلبی و سود، بیشترین اخلال را در نظام اقتصادی کشور وارد کرده‌اند و باید دستگاه قضایی برخورد قاطع با آنان داشته باشد».

آقای رحیمی با اشاره به اینکه دیگر دستگاه‌ها از پلیس «درخواست کرده‌اند» وارد عمل شود، افزود: غیر از این بازداشت‌ها، به ۱۶ صرافی هم هشدار رسمی داده شده است.

این فرمانده پلیس همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا «جمشید بسم‌الله» در این عملیات دستگیر شده یا نه، گفته است: فردی به نام «س» که جایگزین این فرد شده بود، روز چهارشنبه دستگیر شد.

نام جمشید بسم‌الله نخستین بار از سوی محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری سابق ایران مطرح شد. آقای رحیمی مدعی شده بود «جمشید بسم‌الله، نرخ ارز را در بازار آزاد ایران تعیین می‌کند».

محمود بهمنی، رییس وقت بانک مرکزی، در آن زمان به این ادعا واکنشی نشان نداد ولی بعدها در گفت‌وگویی مطبوعاتی گفت که «امثال جمشید بسم‌الله در بازار نقشی نداشتند».

در همین حال، برخی منابع از مسدود شدن حساب شماری از دلالان ارزی خبر داده‌اند. خبرگزاری فارس به نقل از یک مقام رسمی که نامی از او برده نشده نوشته است: «در ادامه برخوردهای قانونی با سوداگری مخرب در بازار ارز ۷۵۵ حساب دلالان ارزی بلوکه و مسدود شد».

این «مقام رسمی» گفته است: «مجموع گردش مالی این حساب‌ها نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است».

سقوط ارزش ریال که از شهریورماه آغاز شده بود، در روزهای اخیر رشد شتابانی به خود گرفت.

ولی‌الله سیف، رییس بانک مرکزی، هفته گذشته به بازار ارز هشدار داده بود که به گفته او، «در مقابل ریال حرکت نکنند». با این حال قیمت دلار در بازار ایران باز هم بالا رفت و متعاقب آن، کاهش ارزش ریال شدت گرفت.

در مجلس شورای اسلامی ایران هم روز چهارشنبه بحث بازار ارز یکی مباحث اصلی بود.

بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رییسه، در جلسه علنی مجلس در تذکری گفت: «۹۰ نماینده درباره موضوع ارز به آقای رییس‌جمهور تذکر داده‌اند. ما نمی‌دانیم باید به چه کسی درباره نرخ ارز و نابسامانی بازار ارز تذکر بدهیم».

متعاقب این تذکر، آقای نعمتی از رییس مجلس خواست تا این موضوع را در دستور کار قرار دهد. علی لاریجانی رییس مجلس هم در پاسخ به این تذکر از هیات رییسه مجلس خواست موضوع را پیگیری کنند.

مصطفی کواکبیان، عضو فراکسیون امید مجلس، هم در جریان این تذکر، از رییس دولت درخواست کرد تدابیر ویژه‌ای برای افزایش قیمت دلار و سکه بیاندیشد.

آقای کواکبیان گفت: «از ابتدای انقلاب نرخ دلار از هفت تومان به بیش از ۴۹۰۰ تومان رسیده که این مسئله نشان می‌دهد ارزش پول ملی بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که قیمت دلار در کشورهای همسایه از جمله امارات، عربستان و کویت ثابت است».

تشویش بازار ارزی همچنین مرتبط با وضعیت مبهم توافق اتمی ایران و غرب موسوم به برجام است. دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، موافق برجام نیست و این احتمال که ممکن است بار دیگر برخی از تحریم‌ها علیه ایران وضع شوند، فعالان اقتصادی ایران را نگران کرده است.

با استناد به گزارش هایی از خبرگزاری فارس، ایسنا، خانه ملت و رادیو فردا/ ک.ت / ک.ر
XS
SM
MD
LG