لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۷

وعده روحانی به رئیس فیفا برای رفع ممنوعیت حضور زنان درورزشگاه‌ها ‎


جانی اینفانتینو روز پنجشنبه در بازی تیم‌های پرسپولیس و استقلال در استادیوم آزادی حضور داشت
جانی اینفانتینو روز پنجشنبه در بازی تیم‌های پرسپولیس و استقلال در استادیوم آزادی حضور داشت

رئیس فدراسیون جهانی فوتبال اعلام کرد که رئیس جمهور ایران به او وعده داده، شرایط حضور زنان درورزشگاه‌ها را فراهم می‌کند ودرعین حال گفته که اجرای این وعده زمان می‌برد.

جانی اینفانتینو روز جمعه،۱۱ اسفند، در کنفرانسی در زوریخ گفت که فیفا در برخورد با ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها دو راه پیش رو دارد که یکی محکوم کردن و راه دیگر گفت‌وگو با رهبران کشورها و قانع کردن آنهاست.

وی با تاکید بر اینکه از بین این دو راه مذاکره با مقامات جمهوری اسلامی را انتخاب کرده است، افزود که رئیس جمهور ایران به او اطمینان داده امکان حضور زنان در ورزشگاه‌ها را فراهم می کند.

به گفته آقای اینفانتینو، حسن روحانی در عین حال گفته است که «اقداماتی از این دست در کشورهایی مثل ما کمی زمان می‌برد».

رئیس فیفا که روز پنجشنبه در بازی تیم‌های پرسپولیس و استقلال در استادیوم آزادی حضور داشت، همچنین اعلام کرد که از بازداشت زنانی که قصد ورود به ورزشگاه داشتند، مطلع شده است.

ظهر روز پنج شنبه،۱۰ اسفند، تعدادی از زنانی که قصد ورود به ورزشگاه آزادی برای تماشای مسابقه فوتبال بین تیم‌های پرسپولیس و استقلال را داشتند، بازداشت و بعد از چند ساعت آزاد شدند.

سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور، اما مدعی شده بود که ۳۵ زن «توسط ماموران نیروی انتظامی به محل مناسبی هدایت شدند» و پس از پایان مسابقه فوتبال «راهی منزل خواهند شد».

مقامات دولت حسن روحانی پیش از این بار‌ها از تلاش برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات خبر داده‌اند اما با این حال این ممنوعیت همچنان پابرجاست.

در همین حال روز پنج شنبه تصویری از نامه‌ای در فضای مجازی منتشر شد که ادعا شده بود، دستور حسن روحانی به وزیر ورزش و جوانان برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها است.

با این حال خبرگزاری ایرنا به نقل از یک «منبع آگاه» اعلام کرد که این نامه جعلی است.

گروهی از زنان در سال ۲۰۰۶ میلادی در بازی مقدماتی جام جهانی با بحرین توانستند در ورزشگاه حضور یابند. رئیس جمهور وقت، محمد خاتمی، نیز در این بازی حضور داشت.

محمود احمدی‌نژاد در دوره اول ریاست‌جمهوری خود در سال ۸۵ در نامه‌ای به سازمان تربیت بدنی خواستار تسهیل حضور زنان در استادیوم‌ها شد اما پس از مخالفت تعدادی از مراجع تقلید شیعه این دستور مسکوت ماند.

در همین حال شورای فرهنگی، اجتماعی زنان در آذرماه اعلام کرده بود که به دلیل مخالفت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی،مرجع تقلید شیعه ساکن قم، با حضور زنان در ورزشگاه‌ها، این شورا تصویب مصوبه در این زمینه را «غیرضروری» دانسته و این موضوع را از دستور کار خود خارج کرده است.

روز یکشنبه، ۶ اسفند، و در یک اتفاق کم سابقه مسابقه بسکتبال ایران و عراق، تماشاگران زن حضور داشتند.

بیشتر تماشاگران حاضر در سالن، دخترانی بودند که با کلاه‌های سه‌رنگ، شیپور و صورت‌های منقش به سه رنگ پرچم، تیم ملی ایران را تشویق می‌کردند.

سایت وزارت ورزش دربارهٔ محرومیت زنان درباره حضور این زنان در ورزشگاه‌ها نوشته بود: «منع قانونی نداشت. بلکه مناسب نبودن فضای فرهنگی در سالن‌های ورزشی، این امکان را سلب کرده بود».

در همین حال فریده شجاعی، نایب رئیس جدید فدراسیون بسکتبال، گفته بود: «بر این باورم که همه زنان حق دارند هیجان ناشی از فضاهای ورزشی را تجربه کنند و از آن لذت ببرند‎‎».

ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها باعث شده که شماری از فدراسیون‌های آسیایی و جهانی از جمله والیبال به ایران هشدار بدهند که در صورت حذف زنان از ورزشگاه، ایران با محرومیت مواجه می‌شود.

از این رو در برخی از رقابت‌های بین‌المللی شمار اندکی از زنان به صورت گزینشی و کنترل شده در ورزشگاه‌ها اجازه ورود پیدا کردند.

XS
SM
MD
LG