لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۱

دبیرکل سازمان ملل: گزارش کشتار روهینگیا سزاوار توجه جدی است


آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل

دبیر کل سازمان ملل می‌گوید گزارش این سازمان درباره این‌که کشتار جمعی مسلمانان روهینگیا «با نیت نسل‌کشی» صورت گرفته٬ سزاوار این است که به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ آنتونیو گوترش روز سه‌شنبه٬ ششم شهریورماه و یک روز پس از انتشار گزارش هیئت تحقیق این سازمان٬ بدون به کار بردن کلمه «نسل‌کشی» گفت که کارشناسان مستقل این گزارش موارد ناخوشایندی از نقض حقوق بشر از سوی نیروهای امنیتی را شاهد بوده‌اند که به گفته او «بدون شک در حقوق بین‌الملل می‌توانند جنایات سنگینی تلقی شوند».

وی که در نشستی در شورای امنیت سخن می‌گفت٬ تاکید کرد که پاسخگویی٬ برای برقراری مصالحه واقعی میان تمام گروه‌های قومیتی امری ضروری است.

هیئت تحقیق سازمان ملل پنجم شهریور اعلام کرد ارتش میانمار «با نیت نسل‌کشی» مسلمانان روهینگیا، روش‌هایی نظیر کشتار جمعی و تجاوز گروهی را به کار برده است. این گزارش می‌گوید که فرمانده ارتش آن کشور و پنج ژنرال باید به خاطر ارتکاب شدیدترین جرایم طبق قوانین بین‌المللی محاکمه شوند.

این گزارش، آنگ سان سوچی، برنده جایزه صلح نوبل و رهبر غیرنظامی کشور، را به خاطر به کار نگرفتن «قدرت معنوی» خود برای حفاظت از غیرنظامیان مقصر می‌داند.

آقای گوترش روز سه‌شنبه بر پاسخگویی‌ای «معتبر٬ شفاف٬ بی‌طرفانه٬ مستقل و منطبق بر تعهدات میانمار طبق قوانین بین‌المللی» تاکید کرد و گفت رسیدن به این هدف نیازمند همکاری بین‌المللی است.

این اظهارات در حالی بیان شده است که در همین روز وزارت خارجه ایالات متحده تاکید کرد که هنوز در خصوص این که کشتار روهینگیا «با نیت نسل‌کشی» صورت گرفته٬ تصمیمی نگرفته است.

هدر نائورت٬ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است: «این یک عنوان حقوقی خیلی ویژه است. چیزی نیست که به راحتی بتوان در موردش تصمیم گرفت. طبیعتا برای یک فرد معمولی این موارد فوق‌العاده وحشتناک هستند و [بر این اساس] به نظر می‌رسد که ما باید فقط به چیزها برچسب بزنیم. خب٬ آن‌ها عناوین پیچیده حقوقی‌ای هستند که در دادگاه‌های سراسر جهان معنی و بار حقوقی دارند.»

حدود یک سال پیش ارتش میانمار در واکنش به حملات مسلحانه ارتش آزادیبخش روهینگیای آراکان به ۳۰ پاسگاه پلیس و یک پایگاه نظامی عملیات سرکوبگرانه گسترده‌ای را در ایالت راخین شروع کرد.

حدود ۷۰۰ هزار نفر از مسلمانان روهینگیا از حملات ارتش گریختند و اکثر آنها اکنون در اردوگاه‌های پناهجویان در بنگلادش زندگی می‌کنند.

دولت غیرنظامی میانمار به رهبری آنگ سان سوچی تاکنون تمامی اتهامات مربوط به ارتکاب خشونت علیه مسلمانان روهینگیا توسط ارتش را تکذیب کرده است.

با استفاده از خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ د.آ
XS
SM
MD
LG