لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۳

بلغارستان و رومانی به منطقه شنگن پیوستند


یکی از اولین مسافرانی که با استفاده از آزادی جدید تردد شنگن، با پروازی از وین وارد فرودگاه اتوپنی در نزدیکی بخارست شده است
یکی از اولین مسافرانی که با استفاده از آزادی جدید تردد شنگن، با پروازی از وین وارد فرودگاه اتوپنی در نزدیکی بخارست شده است

رومانی و بلغارستان از یکشنبه ۱۲ فروردین به حوزه اروپایی سفرهای بدون نیاز به روادید شنگن پیوستند.

اما این آزادی تردد در این مرحله تنها برای عبور از مرزهای هوایی و دریایی میان این دو کشور با سایر کشورهای حوزه شنگن است.

با وجود آن‌که این آزادی تردد هنوز شامل مرزهای زمینی نیست، به گزارش رادیو اروپای آزاد این دستاورد پس از ۱۳ سال مذاکره دشوار یک «موفقیت بزرگ» برای رومانی و بلغارستان به‌شمار می‌آید.

اورسولا فون‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، روز ۱۱ فروردین در بیانیه‌ای با استقبال از پیوستن این دو کشور به حوزه سفرهای معاف از روادید شنگن، نوشت: «با یکدیگر، یک اروپای قوی‌تر و متحدتر را برای شهروندان خود می‌سازیم».

از نیمه‌شب یکشنبه تردد برای کسانی که از راه‌های هوایی و دریایی از مرزهای رومانی و بلغارستان عبور کنند، برای ورود به کشورهای عضو اتحادیه اروپا و چند کشور دیگر حوزه شنگن، آزاد و بلامانع خواهد بود.

اتریش با وجودی که با بلغارستان یا رومانی مرز مشترک ندارد، عمیقاً نگران گشودن مسیرهای زمینی بود مبادا مهاجران و پناهجویانی که شمارشان در اروپا در یک سال اخیر به‌شدت افزایش یافته، وارد اتریش یا سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا شوند.

سفرهای بدون نیاز به ویزا در حوزه‌ای که ۳۹ سال پیش با نام شنگن تعریف شد، در حال حاضر به بیش از ۴۰۰ میلیون نفر از شهروندان ۲۹ کشور اروپایی امکان تردد می‌دهد بدون آن‌که پلیس یا عوامل مرزی دیگری در مرزهای هر یک از این کشورها برای کنترل وجود داشته باشد.

۲۵ کشور از ۲۹ کشور یادشده، اعضای اتحادیه اروپا و چهار کشور دیگر یعنی ایسلند، لیختن‌اشتاین، نروژ و سوئیس هستند.

رومانی و بلغارستان دو کشور از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا هستند که هنوز از مزایای کامل شنگن بهره‌مند نشده‌اند.

در رومانی که بیش از ۷۰ درصد از پروازها به سوی کشورهای حوزه شنگن انجام می‌شود، مسئولان فرودگاه اوتوپنی در حومه بخارست به بخش رومانیایی رادیو اروپای آزاد گفتند برای مراقبت در خصوص عدم سوءاستفاده از مقررات جدید، بازرسی‌های تصادفی انجام خواهد شد تا کسی سندی جعل نکرده و در صدد قاچاق انسان نباشد.

قرار شده که مقررات تازه در ۱۷ فرودگاه و چهار بندر این کشور اعمال شود.

اتحادیه کامیون‌داران بلغارستان و رومانی از این‌که مقررات جدید شامل مسیرهای زمینی نشده ناخشنود هستند زیرا رانندگان کامیون‌ها برای تردد در حوزه کشورهای معاف از روادید در خاک اروپا گاه باید تا ۳۰ ساعت در انتظار بمانند.

XS
SM
MD
LG