لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۴

توافق روس‌نفت و کردستان عراق برای ساخت یک خط لوله به ترکیه


شرکت نفت و گاز «روس‌نفت» و دولت اقلیم کردستان عراق برای ساخت یک خط لوله برای انتقال گاز از کردستان عراق به ترکیه توافق کردند.

این خبر را روز دوشنبه (۲۷ شهریور)، شبکه کردی روداو و خبرگزاری رویترز گزارش کرده‌اند.

دو منبع نزدیک به این توافقنامه به رویترز گفته‌اند که مبلغ سرمایه‌گذاری در این زمینه به بیش از یک میلیارد دلار می‌رسد.

انتظار می‌رود که این خط لوله قادر به حمل ۳۰ میلیارد متر مکعب گاز از کردستان عراق باشد.

بر اساس این گزارش، ساخت‌وساز این خط لوله از سال ۲۰۱۹ آغاز و صادرات گاز از آن از سال ۲۰۲۰ آغاز خواهد شد.

شبکه روداو نوشته که یک سخنگوی روس‌نفت نیز در گفت‌وگو با این شبکه، این توافق را که در ماه ژوئن سال جاری امضا شده، تأیید کرده‌است.

نچیروان بارزانی، رئیس حکومت کردستان عراق در آن زمان و قباد طالبانی، معاون نخست وزیر وقت نیز هنگام امضای این قرارداد حضور داشته‌اند.

در آن زمان، چهار فراکسیون پارلمان کردستان عراق اعلام کردند که آینده این توافق به آینده کردستان در منطقه گره خورده و پارلمان باید بر روی آن نظارت داشته باشد.

گزارش دیگری دربارهٔ این توافق میان روس‌نفت و دولت خودمختار کردستان عراق حاکی است که این غول نفتی روسیه برای افزایش حضور خود در منطقه، به سرمایه‌گذاری در این زمینه دست زده‌است.

با امضای این توافق، این شرکت نفتی به یکی از بازیگران مهم در این منطقه تبدیل شده و در ازای ارائه پول نقد به دولت خودمختار کردستان عراق، علاوه بر تحویل نفت، می‌تواند دربارهٔ حفاری‌های آینده در این منطقه و توسعه زیرساخت‌های ضروری برای تحقق این موضوع نیز مذاکره کند.

این شرکت روز دوشنبه اعلام کرد که مذاکرات طرفین در این زمینه برای آغاز ساخت خط لوله به سرعت در حال انجام است.

این خط لوله بر اساس اعلام روس‌نفت، قرار است علاوه بر تأمین گاز طبیعی برای کارخانجات و شرکت‌های منطقه، به ترکیه و اروپا نیز صادر شود.

ظرفیت صادرات این خط لوله، علاوه بر تأمین نیازهای داخلی، سالیانه ۳۰ میلیارد متر مکعب برآورد شده‌است.

مذاکرات میان حکومت خودمختار کردستان عراق و روس‌نفت در آستانه همه‌پرسی استقلال کردستان که قرار است هفته آینده برگزار شود، در حال انجام است.

این همه‌پرسی با مخالفت عراق، ایران، ترکیه و ایالات متحده آمریکا روبرو شده‌است.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، ۲۶ شهریور ماه ضمن حمایت از استقلال و یک‌پارچگی کشور عراق، با همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان در شرایط فعلی مخالفت کرده و می‌گوید چنین کاری، به تلاش‌ها برای مقابله با «داعش» ضربه می‌زند.

همه‌پرسی اقلیم کردستان قرار است در چهار منطقه اربیل، سلیمانیه، دهوک و کرکوک در شمال عراق برگزار شود؛ پنج و نیم میلیون نفر واجد شرایط شرکت در آن هستند.

XS
SM
MD
LG