لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۹

اردوغان: آنکارا و بغداد درباره همه‌پرسی اقلیم کردستان موضع واحدی دارند


 رجب طیب اردوغان و بن‌علی ییلدیریم رئیس جمهور و نخست‌وزیر ترکیه
رجب طیب اردوغان و بن‌علی ییلدیریم رئیس جمهور و نخست‌وزیر ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، اعلام کرد، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق درباره اقلیم کردستان گفت‌وگو خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان روز یکشنبه ۲۶ شهریور پیش از عزیمت به آمریکا به خبرنگاران گفت: «ما با آقای عبادی در آمریکا ملاقات خواهیم داشت، و آنطور که می‌بینیم هدف ما یکی است. هدف ما تقسیم نشدن عراق است.»

ترکیه با همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق که قرار است روز دوشنبه ۳ مهر برگزار شود، به شدت مخالفت کرده است. دولت مرکزی عراق هم این همه‌پرسی را غیرقانونی دانسته و اعلام کرده آن را به رسمیت نخواهد شناخت. آمریکا، ایران و سوریه نیز مسعود بارزانی، رهبر اقلیم کردستان خواسته‌اند که این همه‌پرسی را برگزار نکند.

با وجود مخالفت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای با برگزاری همه‌پرسی، مسعود بارزانی روز جمعه گفت این رفراندوم در تاریخ مقرر برگزار می‌شود.

شنبه شب نیز بن‌علی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه، اظهار داشت همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق مسئله امنیت ملی ترکیه است و این کشور هرگونه اقدام ضروری در این مورد را انجام خواهد داد.

رجب طیب اردوغان گفته است به خاطر این همه‌پرسی، نشست شورای امنیت ملی و کابینه زودتر از موعد در روز جمعه ۳۱ شهریور برگزار می‌شود. به گفته وی ترکیه موضع خود را پس از این همه‌پرسی اعلام خواهد کرد.

با وجود موضع مخالف آنکارا درباره همه‌پرسی، ترکیه مناسبات اقتصادی خود را در این سال‌ها با اقلیم کردستان عراق توسعه داده است. اقلیم کردستان روزانه هزاران بشکه نفت از طریق ترکیه به کشورهای دیگر صادر می‌کند.

رسانه‌های ترکیه همچنین گزارش داده‌اند که رئیس جمهور و خلوصی آكار رئیس ستاد مشترک این کشور به زودی به ایران سفر خواهند کرد.

رجب طیب اردوغان در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد ۱۲ مهرماه به تهران سفر می‌کند تا با مقام‌های ایرانی درباره مسائل منطقه‌ای رایزنی کند.

در همین حال فواد معصوم رئیس جمهور عراق، روز یکشنبه خواستار آن شد برای کاهش تنش‌ها دولت مرکزی و اقلیم کردستان به گفت‌وگو بنشینند.

از سوی دیگر نوری‌ المالکی، معاون اول رئیس جمهوری عراق، روز یکشنبه گفت بغداد «اجازه تاسیس اسرائیل دوم» را در شمال عراق را نمی‏‌دهد.

اسرائیل حامی استقلال کردهای شمال عراق است و روابط نزدیکی با اقلیم کردستان دارد.

در تحولی دیگر علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، روز یکشنبه هشدار داد در صورت جدایی اقلیم کردستان همه توافق‌های نظامی و امنیتی با این اقلیم ملغی خواهد شد.

XS
SM
MD
LG