لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۱

روحانی گزینه‌های خود برای دو وزارتخانه بی‌وزیر را به مجلس معرفی کرد


حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران، منصور غلامی و رضا اردکانیان را به عنوان وزیران پیشنهادی علوم، تحقیقات و فن‌آوری، و نیرو به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده است. هر دو وزارتخانه از زمان آغاز به کار دولت جدید توسط سرپرست اداره می‌شوند.

بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، روز شنبه ۲۹ مهر، خبر داد که رئیس‌جمهور ایران، منصور غلامی را به عنوان وزیر علوم و رضا اردکانیان را به عنوان وزیر نیرو به مجلس معرفی کرده است.

منصور غلامی، سابقه ریاست دانشگاه همدان، در دولت محمد خاتمی و دولت حسن روحانی را دارد، اما در روزهای گذشته بسیاری از فعالان دانشجویی از مدیریت آقای غلامی در این دانشگاه انتقاد کرده‌اند.

«صادر نشدن مجوز یک تشکل دانشجویی اصلاح‌طلب»، «حمایت نکردن از فعالیت‌های دانشجویی»، «برخورد نامناسب با دانشجویان» و «انتصاب یک فرد نزدیک به جبهه پایداری به عنوان معاون فرهنگی» از جمله انتقادات مطرح شده از سوی فعالان دانشجویی درباره مدیریت آقای غلامی در دانشگاه همدان است.

در همین حال سه هزار و ۳۴۲ فعال دانشجویی در بیانیه‌ای با اشاره به وعده‌های حسن روحانی از جمله از بین بردن «فضای پادگانی» در دانشگاه اعلام کردند که «اغلب گزینه‌های مطرح شده برای وزارت علوم دولت دوازدهم در این مدت، چنین توان و جسارتی را ندارند».

در بیانیه این فعالان دانشجویی به نام گزینه‌های پیشنهادی مطرح برای وزارت علوم اشاره‌ای نشده است.

این فعالان دانشجویی از حسن روحانی خواستند که دانشگاهیان در انتخاب وزیر علوم دخالت داشته باشند.

حسن روحانی پیش از این گفته بود که «‏چرا اساتید دانشگاه نباید حق داشته باشند که در انتخاب رئیس دانشگاه مشارکت کنند. بهتر است بگذاریم انتصابات به انتخابات ‏تبدیل شده و به فضای دانشگاه هم کشیده شود».

روز جمعه نیز ۵۲۵ نفر از فعالان نشریات دانشجویی در نامه‌ای به آقای روحانی با اشاره به وعده‌های انتخاباتی او اعلام کرده بودند برخی گزینه‌های مطرح برای تصدی وزارت علوم «با انفعال و یا حتی همراهی خود با برخی نهادهای بیرون از دانشگاه، نقشی اساسی در عقب‌گرد نظام دانشگاهی در سال‌های اخیر داشته‌اند».

با این حال محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس، اعلام کرده که آقای غلامی «با ایده‌آل‌های ما فاصله زیادی دارد» اما به دلیل این که «معرفی حدود ۱۰ تا ۱۲ نفر از گزینه‌های احتمالی بی‌نتیجه ماند»، او می‌تواند «گزینه‌ای قابل‌قبول باشد».

آقای صادقی پیش از این خبر داده بود که «رئیس‌جمهور تاکنون بیش از ۱۰ گزینه برای وزارت علوم معرفی کرده که مورد تأیید رهبری قرار نگرفته‌اند».

پیش از معرفی کابینه نیز مصطفی تاج‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، اعلام کرده بود که آیت‌الله خامنه‌ای با ۹ گزینه پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت علوم مخالفت کرده است.

روز دوشنبه ۲۴ مهرماه نیز علی مطهری، نایب رییس مجلس، علت طولانی شدن معرفی وزیر علوم را «روش حسن روحانی» در انتخاب وزیر دانسته و گفته بود که او می‌خواهد «رضایت همه نهادها را جلب کند و چنین چیزی ممکن نیست».

پیش از این نیز در موارد متعددی تشکل‌های دانشجویی و برخی نمایندگان مجلس از ادامه فضای امنیتی در دانشگاه‌ها در دولت اول آقای روحانی انتقاد کرده‌اند. از جمله در مرداد ماه بیش از هشت هزار فعال دانشجویی ضمن انتقاد از «فشار به تشکل ها و نشریات دانشجویی و سکوت مقامات وزارت علوم»، اعلام کرده بودند که «مشکلات و بحران مراکز آموزش عالی همچون بسیاری از حوزه های دیگر کشور به نقطه هشدار رسیده است».

نام وزیر پیشنهادی علوم در فهرست وزیرانی که حسن روحانی در مردادماه به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد وجود نداشت، و این وزارتخانه از ابتدای کار دولت دوازدهم توسط سرپرست اداره شد.

تصمیم حسن روحانی به عدم معرفی وزیر علوم در زمان معرفی کابینه پیشنهادی انتقادهایی را به دنبال داشت و از جمله علی مطهری این تصمیم را خلاف قانون معرفی کرد.

معاون بی‌طرف، وزیر پیشنهادی نیرو

اما پس از آنکه مجلس دهم، به حبیب‌الله بی‌طرف برای تصدی وزارت نیرو رأی اعتماد نداد، حسن روحانی اکنون رضا اردکانیان را به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو به مجلس معرفی کرده است.

رضا اردکانیان در دوره وزارت حبیب‌الله بی‌طرف در سال‌های ۷۷ تا ۸۰ قائم مقام وزیر نیرو و در سال‌های ۸۰ تا ۸۴ معاون وزیر در امور آب بود.

پروژه‌های انتقال آب و سیاست‌های سدسازی از جمله انتقادها از عملکرد آقای بی طرف بود.

پس از رأی عدم اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی نیرو، انتقادهایی از عملکرد فراکسیون امید مجلس مطرح شد و برخی از فعالان سیاسی عملکرد نامناسب این فراکسیون در جلب نظر نمایندگان را دلیل رأی عدم اعتماد مجلس به آقای بی‌طرف عنوان کردند.

با این حال برخی از اعضای این فراکسیون موضوعات منطقه‌ای و دفاع «ضعیف» آقای بی‌طرف را دلیل این اتفاق دانسته‌اند.

XS
SM
MD
LG