لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۳

روحانی: گفت‌وگوهای سياسی با اروپا درباره مسائل در منطقه را آغاز كرده‌ایم


حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در آستانه بازگشت تحریم های نفتی آمریکا علیه جمهوری اسلامی، از اروپا به همراه چین و روسیه خواست بسته نهایی خود را برای جبران این تحریم‌ها ارایه و اجرا کنند.

حسن روحانی دریادداشتی در روزنامه فایننشیال تایمز نوشته است: «برجام به خوبي نشان داد كه جمهوری اسلامی ایران اهل منطق و گفت‌وگوست. بر همين اساس است كه با كشورهاي اروپايي رايزني و گفتگوهاي سياسي پيرامون موضوعات مهم و مورد علاقه مشترك به ويژه مشكلات و بحران‌هاي موجود در منطقه را با هدف يافتن راهكارهاي مناسب براي حل اين بحران‌ها آغاز كرده‌ايم.»

رئیس جمهوری ایران تاکید کرده است: همکاری ایران و اروپا، منافع درازمدت برای هر دوطرف و صلح و ثبات جهانی در بر خواهد داشت.

حسن روحانی مشخص نکرده است که ایران در خصوص کدام بحران های منطقه ای با اروپا مذاکرات را آغاز کرده است. این در حالی است که ایران با اتحادیه اروپا و چهار کشور اروپایی؛ آلمان، فرانسه، ایتالیا و بریتانیا درباره بحران یمن و سوریه سه دور مذاکره برگزار کرده است.

بسته نهایی اروپا

آقای روحانی در ادامه تاکید کرده است: «بعد از خروج آمريكا از برجام، گفت‌وگوهاي خوب و سازنده‌اي را با اعضاي باقي مانده در برجام از جمله کشورهای اروپایی آن داشته ايم. مواضع اين كشورها در حمايت از برجام ارزشمند بوده است.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در اردیبهشت امسال و پس از به پایان رسیدن ضرب‌الاجلش در مورد اصلاح معایب توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران، موسوم به برجام، ضمن اعلام خروج ایالات متحده از این توافق به بازگشت تحریم‌های ایران فرمان داد.

قرار است دور دوم تحریم های نفتی و مالی از ۱۴ آبان اجرا شوند و و آن‌طور که مقام های آمریکایی گفته اند، هدف این دور از تحریم‌ها «به صفر رساندن» صادرات نفت ایران است.

رئیس جمهوری ایران در ادامه این یادداشت نوشته است:« اکنون ضروري است سه كشور اروپایی به اضافه روسیه و چین (E۳+۲) قبل از اعمال تحريم هاي يكجانبه و فرامرزي جديد آمريكا، بسته نهایی خود را که می باید تحریم های آمریکا را جبران کند ارائه و اجرایی نمایند.

به گفته حسن روحانی « تنها از طريق بهره مندی» ايران از دستاوردهاي برجام است كه این توافق تاریخی تداوم خواهد داشت.

دونالد ترامپ معتقد است برجام نه تامین‌کننده منافع ملی کشورش است و نه جلوی دستیابی نهایی ایران به سلاح هسته‌ای را گرفته و نه مانع از مسائلی مانند «حمایت از تروریسم»، «فعالیت‌های مخرب» و یا توسعه برنامه موشکی جمهوری اسلامی شده‌است.

به همین دلیل آمریکا خواهان مذاکره درباره آینده برنامه اتمی ایران پس از پایان برجام، برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران است. این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران می‌گویند، تهران به هیچ وجه درباره برجام و برنامه موشکی خود مذاکره نخواهد کرد.

کشورهای باقی مانده در برجام درصدند ایران را ترغیب کنند به رغم خروج آمریکا و بازگشت تحریم ها، همچنان به این توافق پایبند باشد.

در همین راستا، کشورهای اروپایی قرار است سازوکاری به نام «وسیله برای هدفی ویژه» (اس‌پی‌وی) اجرا کنند که هدف آن دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه بانک‌هایی است که به نقل‌ و انتقال پول صادرات نفت ایران می‌پردازند.

دیپلمات‌های غربی می‌گویند، ساز و کار جدید اتحادیه اروپابه منظور کمک به ایران برای دریافت پول صادرات خود از روز چهارم نوامبر، برابر با ۱۳ آبان، «به طور نمادین» آغاز خواهد شد.

در حالی حسن روحانی خواستار اجرای بسته نهایی اروپا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا شده است که طی هفته‌های اخیر موضوع نقش نهادهای امنیتی ایران در بمب‌گذاری در یک همایش مجاهدین خلق در پاریس و همچنین سوء قصد به یک فعال سیاسی در دانمارک بر روابط ایران و اروپا سایه افکنده است.

با استفاده وب سایت هیات دولت و گزارش های رادیو فردا؛
XS
SM
MD
LG