لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۶

روحانی: هزینه بسیاری صرف «اسلامی کردن» علوم شد، اما حاصلی نداشت


حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران
حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران

رئیس‌جمهور ایران گفت که تلاش گروهی در کشور برای ایجاد «علوم اسلامی»، با وجود صرف هزینه بسیار، موفق نبوده‌است و این نظرات در جامعه «طرفداری ندارد».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسن روحانی، روز شنبه، ۵ اسفند، در یک سخنرانی گفت که «علم، علم است و به نوع تفکر و ایدئولوژی وصل نمی‌شود» همانگونه که «تقسیم‌بندی علم به علوم سوسیالیستی و علوم بورژوازی نیز شکست خورد».

وی اضافه کرد: «عده‌ای در کشور ما سال‌ها وقت صرف کردند تا ریاضی، شیمی و فیزیک اسلامی درست کنند؛ ایشان پول، وقت و امکانات زیادی صرف کردند، اما حاصلی به دست نیاوردند».

به گفته آقای روحانی، این گروه معتقدند که «نباید علوم جدید را بپذیریم و می‌گفتند ما هر چه از علم نیاز داریم می‌توانیم از حوزه‌های علمیه به دست بیاوریم و لذا نیازی به دانشگاه نداریم».

وی همچنین گفت که گروه دیگری سعی داشتند ثابت کنند که «آغاز و منشأ همه علوم از اسلام بوده‌است و برای ربط دادن هر شاخه‌ای از علم به اسلام به دنبال آیه و روایت می‌گشتند».

پس از پیروزی انقلاب ۵۷ در ایران موسساتی برای ایجاد «علوم اسلامی» تأسیس شده‌است که اشاره حسن روحانی نیز به همین موضوع است.

در حالیکه برخی از این موسسات تنها ایجاد «علوم انسانی دینی» را هدف خود اعلام می‌کردند، برخی موسسات دیگر از «اسلامی شدن همه علوم» سخن گفته‌اند.

از جمله این موسسات «فرهنگستان علوم اسلامی قم» است که گردانندگان آن به اسلامی شدن همه علوم اعتقاد دارند و از ایجاد فیزیک، شیمی و دیگر «علوم اسلامی» سخن گفته‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکان او نیز در سال‌های اخیر بارها دربارهٔ تغییر سبک زندگی مردم ایران هشدار داده و یکی از زمینه‌ها و بسترهای این تغییرات را «علوم انسانی» دانسته‌اند که در مدارس و دانشگاه‌ها ارائه می‌شود.

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین از سال ۸۸ خواستار تحول در سرفصل‌های دروس علوم انسانی در مراکز آموزشی شده و پس از سخنان او رشته‌ها و سرفصل‌های علوم انسانی در مراکز آموزشی ایران دچار تغییرات قابل توجهی شده‌است.

از جمله در آذرماه ۹۳، غلامعلی حدادعادل، به عنوان رئیس شورای تحول در علوم انسانی، اذعان کرد که «اقداماتی که تا امروز انجام شده به نتیجه مطلوب نرسیده»، اما پس از مطالبه جدی آیت‌الله خامنه‌ای دربارهٔ تحول علوم انسانی در سال ۸۸، حرکت جدیدی در این زمینه آغاز شده‌است.

«مشکوک بودن به پژوهشگران درست نیست»

رئیس جمهورایران روز شنبه همچنین گفت که «سخت‌گیری‌های بی‌جا» دربارهٔ پژوهشگران «باید کنار برود» و «مشکوک بودن» به استادان دانشگاه، پژوهشگران و جوانان «نادرست است».

وی اضافه کرد: «اگر استادی مجبور شد در بیان نظر، خود را سانسور کند، مشخص است که در شیوه‌های خود مشکل داریم».

آقای روحانی گفت: «اگر دانشجویی می‌خواهد در سمیناری در خارج از کشور حضور پیدا کند، نباید قبل و بعد از حضور، او را مورد سؤال و جواب قرار دهیم چرا که در دنیای علم این حرف‌ها وجود ندارد و در رشته‌های تخصصی باید بتوانیم با دنیا تعامل کنیم».

سخنان آقای روحانی پس از بازداشت چند تن از فعالان محیط زیست و مرگ کاووس سید امامی، استاد دانشگاه، در زندان بیان شده‌است.

دادستان تهران و سخنگوی قوه قضائیه کاووس سید امامی و فعالان محیط زیستی بازداشت شده را به «جاسوسی» متهم کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG